برنامه آمریکا برای چپاول نفت در سوریه

به گزارش نامیت، مقام های وزارت دفاع آمریکا از قصد خود برای ارسال تجهیزات نظامی جدید به سوریه خبر داده اند. یک روزنامه آمریکایی طرح جدید آمریکا در سوریه را برنامه ای برای چپاول نفت توصیف نموده است.

برنامه آمریکا برای چپاول نفت در سوریه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک مقام پنتاگون با عدول از برنامه های اعلام شده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از قصد این وزارتخانه برای ارسال تانک، خودروهای زرهی و سایر تجهیزات نظامی به میادین نفتی سوریه خبر داده است.

رسانه های آمریکایی از جمله روزنامه یو اس ای تودی تصمیم جدید پنتاگون برای ارسال تجهیزات سنگین به سوریه را اقدامی دانسته اند که به تشدید تنش ها در این کشور منجر می گردد. دولت ترامپ برای محقق کردن تصمیم جدید باید نیروهایی نیز برای نگهداری و تعمیر این تجهیزات و همچنین محافظت از پایگاه های آنها ارسال کند.

ترامپ چند هفته پیش مدعی شد که دستور خروج تمام 1000 نظامی حاضر در شمال سوریه از این کشور را صادر نموده است. این اقدام در آمریکا با واکنش منفی سیاستمداران هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات رو به رو شد. بعضی تحلیلگران در جهان هم رفتار آمریکا با گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (که اکثریت اعضای آن را شبه نظامیان کرد سوری تشکیل می دهند) همزمان با حمله نیروهای مورد حمایت ترکیه به شمال سوریه را مورد تحلیل قرار داده و از آن به عنوان دلیلی برای زیرسوال بودن قابلیت اعتماد به آمریکا به عنوان شریک و متحد قابل اعتماد یاد کردند.

یک مقام پنتاگون در مصاحبه با رسانه های بین المللی ادعا نموده وزارت دفاع آمریکا میخواهد برای جلوگیری از افتادن میادین نفتی سوریه به دستان داعش به این مناطق نظامی ارسال کند. ترامپ روز دوشنبه از تصمیم اولیه خودش برای خارج کردن همه نظامیان آمریکا از سوریه عقب نشینی کرد و گفت میخواهد شمار کمی از این نظامیان را در سوریه نگاه دارد.

سث جونز، کارشناس مسائل امنیت ملی در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی درباره سیاست های ترامپ گفت: سیاست هایی بسیار بسیار گیج کننده از سوی دولت آمریکا به کار گرفته می شوند.

اما قبل از این، یک رسانه آمریکایی گزارش داده بود یکی از سناتورهای جمهوری خواه نزدیک به ترامپ، همراه با تحلیلگری از رسانه محبوب ترامپ، فاکس نیوز به کاخ سفید رفته اند و او را مجاب نموده اند نظامیانش را در میادین نفتی سوریه حفظ کند.

پایگاه ان بی سی نیوز به نقل از منابع مطلع گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه و جک کین، ژنرال بازنشسته آمریکایی و از تحلیلگران فاکس نیوز از زمان اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه دست کم دو بار با در دست داشتن نقشه های جغرافیایی راهی کاخ سفید شده و به ترامپ گفته اند که نباید نظامیان آمریکا را از مناطق نفت خیز خارج کند.

طبق این گزارش، جک کین موقعیت سوریه، ترکیه و عراق و همچنین مقر میدان های نفتی در شمال سوریه را به ترامپ نشان داده و گفته اگر او نظامیانش را از مناطق نفتی خارج کند این مناطق به دست ایران خواهد افتاد. گراهام هم به ترامپ گفته که ایران اماده حرکت به سمت این میادین نفتی است.

از طرف دیگر، روزنامه دیلی بیست، طرح جدید ترامپ را خون برای نفت توصیف نموده و نوشته که وزارت دفاع آمریکا در پایگاه های بین میادین نفتی دیرالزور و پایگاه التنف مستقر خواهند شد. این روزنامه به نقل از مقام پنتاگون نوشته که 400 نظامی آمریکا در سوریه باقی خواهند ماند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 534

به "برنامه آمریکا برای چپاول نفت در سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه آمریکا برای چپاول نفت در سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید