تاثیر گیاهخواری بر نوع حاد کووید 19

به گزارش نامیت، گروهی از متخصصان انگلیسی بر اساس آزمایشات جدید مدعی شدند که احتمال ابتلا به نوع وخیم کوویدـ 19 در افرادی که برنامه غذایی گیاهی دارند مانند گیاهخوارها و وگان ها (گیاهخواری مطلق) یا افرادی که تنها از گوشت ماهی تغذیه می نمایند، بسیار پایین می آید.

تاثیر گیاهخواری بر نوع حاد کووید 19

بنا بر یافته های این مطالعه که در نشریه پزشکی انگلیسی تغذیه، پیشگیری و سلامت (The BMJ Nutrition, Prevention and Health) منتشر شده و داده های کارکنان بخش درمان شش کشور دنیا از جمله انگلیس را آنالیز نموده است، گیاهخوارها 73 درصد کمتر به نوع وخیم کرونا مبتلا می شوند و ماهی خوارها در مقایسه با کسانی که گوشت قرمز و سفید می خورند، 59 درصد کمتر بیمار و بدحال می شوند.

به نظر می رسد برنامه های غذایی با کربوهیدرات پایین و پروتئین بالا با افزایش احتمال ابتلا به نوع متوسط تا وخیم بیماری مرتبط باشند، هرچند یافته ها در این مورد از نظر آماری قابل ملاحظه نیست.

این مطالعه متشکل از پرسشنامه ای آنلاین برای آنالیز ارتباط میان این بیماری تنفسی و برنامه غذایی بود و از 2300 نفر که به کرونا مبتلا نشده بودند و 568 نفر که مبتلا شده بودند نظرسنجی شد.

از میان کسانی که به کوویدـ 19 مبتلا شده بودند، 138 نفر بروز علائم متوسط تا وخیم را گزارش کردند، در حالی که 430 نفر گفتند بروز بیماری در آن ها خفیف یا بسیار خفیف بود.

از شرکت کنندگان خواسته شد برنامه غذایی را که در سال قبل از ابتلا به کووید داشتند در نظر بگیرند و 11 گزینه داده شد: غذاهای کامل و تولید نشده، برنامه غذایی گیاهی؛ برنامه غذایی کیتو؛ برنامه غذایی گیاهخواری؛ برنامه غذایی مدیترانه ای؛ برنامه غذایی ماهی خواری؛ برنامه غذایی پالئو یا پارینه سنگی؛ برنامه غذایی کم چربی؛ برنامه غذایی با کربوهیدرات پایین؛ برنامه غذایی با پروتئین بالا؛ سایر موارد؛ هیچ کدام.

از 568 نفر شرکت کننده ای که گفتند پیش تر بیمار شده بودند، فقط 41 نفر گفتند که برنامه غذایی گیاهی را دنبال نموده بودند و فقط 46 نفر پس از رعایت برنامه غذایی گیاهی یا ماهی خواری، بیمار و بدحال شده بودند.

به نوشته نویسندگان این مقاله در شش کشور، دنبال کردن برنامه های غذایی گیاهی یا ماهی خواری با احتمال پایین تری از بروز علائم متوسط تا وخیم کوویدـ 19 همراه بود.

برنامه های غذایی گیاهی یا ماهی خواری الگوهای غذایی سالمی اند، که می گردد برای محافظت در مقابل نوع وخیم کوویدـ 19 در نظر گرفت.

گونتر کونله، پروفسور تغذیه و علوم غذایی در دانشگاه ردینگ، در همین زمینه گفت: از شروع همه گیری دنیای، حدس های زیادی درباره تاثیر برنامه غذایی بر میزان خطر بیماری مطرح بوده است.

این مطالعه سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد، اما بعضی محدودیت ها وجود دارد که باید در نظر گرفته گردد: این مطالعه کاملا متکی به گزارش خود افراد است و داده های بسیاری نشان داده است که گزارش غذایی خود افراد قابل اطمینان نیست. در این پژوهش، از شرکت کنندگان درباره برنامه غذایی شان پس از تشخیص کوویدـ 19 پرسیده شد، و این می تواند به گزارش های اشتباه بیشتری منجر گردد، به خصوص از جانب شرکت کنندگانی که به ارتباط احتمالی میان برنامه غذایی و بیماری علاقه مندند.

در آخر اینکه پژوهش در کشورهای گوناگون با برنامه های غذایی بسیار متفاوت صورت گرفته است برنامه غذایی گیاهی در اسپانیا یا ایتالیا احتمالا با برنامه غذایی عمدتا گیاهی در آلمان یا بریتانیا فرق دارد.

هرچند به گفته پروفسور فرانسوا بلو، از موسسه ژنتیک یوسی ال، این مقاله گزارش نموده است پزشکانی که برنامه های غذایی گیاهی یا ماهی خواری دارند در صورت ابتلا، به میزان قابل ملاحظه ای کمتر در معرض خطر بروز علائم وخیم کوویدـ 19 قرار دارند.

به گزارش ایندیپندنت، وی می گوید: اندازه نمونه مورد آنالیز مناسب است و به نظر می رسد تحلیل ها درست صورت گرفته است. شاید برای تایید ارتباط مستقیم سببی میان برنامه غذایی و شدت بروز بیماری کوویدـ 19 به راستی آزمایی و آنالیز بیشتر احتیاج باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1617

به "تاثیر گیاهخواری بر نوع حاد کووید 19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر گیاهخواری بر نوع حاد کووید 19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید