خبرنگاران تعامل دانشگاه و صنعت بستر ساز جهش فراوری است

به گزارش نامیت، گناباد- خبرنگاران- یکی از پژوهشگران و اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گناباد ترویج گفتمان پژوهش محوری در جامعه و تعامل بین دانشگاهها و فراوری و صنعت را لازمه رونق و جهش فراوری دانست.

خبرنگاران تعامل دانشگاه و صنعت بستر ساز جهش فراوری است

دکتر ابولقاسم شفیعی روز پنجشنبه به مناسبت هفته پژوهش طی گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: برای نقش آفرینی بیشتر پژوهش در راستا جهش فراوری در مرحله نخست باید گفتمان پژوهشگری به یک فرهنگ مسلط در جامعه و بخش فراوری تبدیل گردد.

وی ادامه داد: مهمترین موانع تعامل بین دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در راستای جهش فراوری وجود فرهنگ متفاوت و بی اعتمادی آنها نسبت به یکدیگر است و برای برطرف این موانع باید واحدهای تحقیق و توسعه در دانشگاهها و واحدهای فراوریی ایجاد گردد.

استاد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گناباد گفت: واحدهای فراوریی و صنعتی به دلیل هزینه ها ، تمایل چندانی به راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه ندارند در صورتی که این واحدها احتیاج اساسی در راستا جهش فراوری هستند.

وی اضافه نمود: باید ظرفیت تحقیقاتی دانشگاهها و توان مالی، کارآفرینی و فراوریی واحدهای صنعتی و معدنی به یک انسجام بخشی در راستا جهش فراوری منجر گردد و مسائل این واحدها و بخش فراوری و احتیاجهای جامعه در قالب انتها نامه یا تحقیقات دانشگاهی و علمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

شفیعی ادامه داد: اگر دانشگاهها در ابتدا اقدام به واحدهای تحقیق و توسعه نمایند و اقدامات اثربخش دراین زمینه انجام دهند، واحدهای فراوریی هم با مشاهده اثر بخشی فعالیتهای آنها متمایل به راه اندازی واحدهای مشابه می شوند.

وی گفت: اگر در فعالیتهای پژوهشی دانشگاهی به مسائل و مسائل و احتیاجهای جامعه و واحدهای فراوریی و اشتغال و راهکارهای تحقق رونق مالی توجه گردد، دانشگاه به یک دانشگاه کارآفرین تبدیل می گردد.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: دانشگاهها باید در پژوهش محوری و نگاه کارآفرینانه، جامعه محور باشند و در تحقیقات خود به احتیاجها و مسائل و مسائل مناطق خود مانند مشکل تامین و شوری آب، ریزگردها ،ترافیک و مسائل شهری و مهمتر از همه به مسائل صنعت توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: مهمترین اهداف جهش فراوری، ارتقای کیفیت فراوریات، افزایش فراوری و اشتغال و رونق مالی است و سیاستهای مشترک دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و واحدهای فراوریی باید در این زمینه راهنمایی گردد.

شفیعی گفت: اگر ارتقای بهروری در واحدهای فراوریی، نظام اداری و دانشگاهها به هدف اصلی مسوولان تبدیل گردد، برای پیوند این بخش ها احساس مسوولیت بیشتری خواهند داشت.

22 لغایت 28 آذر ماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.

مرکز شهرستان 90 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1315

به "خبرنگاران تعامل دانشگاه و صنعت بستر ساز جهش فراوری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تعامل دانشگاه و صنعت بستر ساز جهش فراوری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید