خبرنگاران جمعیت شتر در نهبندان افزایش یافت

به گزارش نامیت، بیرجند - خبرنگاران - مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: در امسال با ارائه طرح های تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات مناسب، حدود 500 نفر به جمعیت شتر در این شهرستان افزوده شده است.

خبرنگاران جمعیت شتر در نهبندان افزایش یافت

علیرضا حیدرپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران افزود: اکنون 18 هزار نفر شتر در شهرستان نهبندان وجود دارد که 13 هزار نفر در قطب های پروش شتر شهرستان از جمله دهسلم، چاهداشی، حیدرآباد، علی آباد کهنو و چاهدراز هستند و پنج هزار نفر در مجتمع پرورش شتر در حاشیه شهر نهبندان نگهداری و پرورش داده می شوند.

وی گفت: نهبندان نخستین پرورش دهنده شتر در خراسان جنوبی و یکی از قطب های پرورش شتر در کشور است که سالانه بیش از چهار هزار نفر شتر از این شهرستان برای کشتار و پرورش به دیگر نقاط کشور حمل می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: 35 درصد شتر خراسان جنوبی در این شهرستان مرزی در حال پرورش است و حدود 2 هزار خانوار در زمینه پرورش شتر فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه انواع محصولات شامل شیر، الیاف و گوشت از شتر فراوری می گردد افزود: فراوری شیر شتر در امسال نسبت به سال گذشته 200 کیلوگرم افزایش یافته است.

حیدرپور گفت: امسال به دلیل سختگیری در حمل شتر، کاهش 40 درصدی حمل شتر زنده به سایر استان های کشور را داشته ایم.

وی افزود: همچنین امسال به دلیل اختصاص نیافتن اعتبار آبرسانی سیار فقط با اختصاص نهاده های دامی یارانه ای از شترداران شهرستان نهبندان حمایت شد.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان نبود کشتارگاه و کارخانه فرآوری شیر را از مسائل شترداران نهبندانی ذکر کرد و گفت: کشتارگاه صنعتی شتر نداریم که در صورت راه اندازی علاوه بر کشتار می توانیم گوشت شتر را به صورت بسته بندی به سایر نقاط کشور ارسال کنیم.

وی ادامه داد: نبود کارخانه فرآوری شیر شتر و دور بودن نهبندان از کارخانه های فرآوری شیر سایر استان ها از مسائل دامداران منطقه است که در صورت برطرف آنها علاوه بر سهولت کار باعث درآمدزایی و اشتغالزایی می گردد.

طرح ایجاد مرکز منطقه ای پرورش شتر (هاب) نیز سال گذشته با هدف افزایش ارزش افزوده و اشتغالزایی در قالب انعقاد تفاهم نامه ای بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان شروع شد و یکی از مناطق هدف اجرای این طرح شهرستان نهبندان است.

خراسان جنوبی دومین استان دارای جمعیت شتر (30 هزار نفر) است که سالانه یک هزار و 200 تن گوشت و یک هزار و 500 تن شیر خام شتر در این استان فراوری می گردد.

با اجرای طرح هاب شتر هشت هزار فرصت شغلی در استان خراسان جنوبی ایجاد و ظرفیت فراوری محصولات نیز به 25 هزار تن خواهد رسید.

در حال حاضر 95 درصد وسعت خراسان جنوبی را عرصه های بیابانی تشکیل می دهد لذا شرایط بیابانی و مرتعی استان قابلیت افزایش جمعیت شتر را دارد.

مرکز شهرستان نهبندان در 200 کیلومتری جنوب بیرجند است و در مرز مشترک ایران و افغانستان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1436

به "خبرنگاران جمعیت شتر در نهبندان افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جمعیت شتر در نهبندان افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید