رییس ایفمارک: مجوز حضور بازیکن خارجی مبتلا به هپاتیت فعال را صادر نمی کنیم

به گزارش نامیت، رییس ایفمارک با بیان اینکه از سال 1394 هیچ بازیکنی چه ایرانی و چه خارجی مبتلا به ویروس ناقل ایدز وجود نداشته، تاکید نمود که اجازه حضور به بازیکن خارجی دارای ویروس فعال هپاتیت داده نمی گردد.

رییس ایفمارک: مجوز حضور بازیکن خارجی مبتلا به هپاتیت فعال را صادر نمی کنیم

به گزارش گروه ورزشی خبرنگاران، زهره هراتیان وظیفه اصلی ایفمارک را به دور از حاشیه و جنجال معاینات بیش از فصل بازیکنان در لیگ برتر دانست و توضیح داد: معاینات ما بر اساس الگوبرداری از فیفا صورت می گیرد؛ به طوری که اضافه تر از فیفا و بر اساس آنچه در دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان تاکید شده، معاینات خونی برای آنالیز بیماری های عفونی همچون ایدز و هپاتیت هم صورت خواهد گرفت.

ایفمارک مرکز ارزیابی های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران است. فیفا از سال 2005 میلادی مجوز فعالیت مراکز ارزیابی های پزشکی فوتبال را در سراسر جهان شروع کرد و مرکز ایفمارک ایران نیز از سال 2015 فعالیت خود را شروع نموده است.

رییس ایفمارک ایران ابلاغیه وزارت ورزش و جوانان را مورد توجه قرار داد و گفت: از سال 1394 و قبل از شروع فصل از تمام بازیکنان داخلی و خارجی تست های بیماری های عفونی گرفته می گردد. اگر بازیکنی دارای ویروس فعال هپاتیت باشد، اجازه حضور او را صادر نمی کنیم. در شرایطی که ویروس هپاتیت غیر فعال باشد، تحت آموزش و مراقبت می توانند در لیگ حضور یابند.

هراتیان با اشاره به این مهم که معاینات پیش از فصل بر اساس معیارهای جهانی و قوانین داخلی بصورت کامل انجام شده است، گفت: تاکید می کنم از سال 94 هیچ بازیکنی چه ایرانی و چه خارجی مبتلا به ویروس ناقل ایدز وجود نداشته و بازیکن خارجی مبتلا به هپاتیت ناقل هم اجازه حضور پیدا ننموده است و در لیگ برتر فصل جاری هم هیچ بازیکن هپاتیتی هم نداریم.

رییس ایفمارک اهمیت نحوه قراردادهای بازیکنان خارجی در لیگ برتر را مهم برشمرد و شرح داد: اگر باشگاهی با بازیکنی قرارداد منعقد کند و در متن هم آمده باشد که عقد قرارداد با تست پزشکی اعتبار دارد و بعد از امضا بازیکن در تست پزشکی شرکت کند و در معاینات معین گردد که دارای ویروس هپاتیت است، این حق از بازیکن سلب نمی گردد و می تواند نسبت به قراردادی که امضا نموده، مطالبه داشته باشد. بهتر است قبل از امضای هرگونه قراردادی حتی اگر منوط به تست پزشکی باشد، ابتدا معاینات انجام و سپس قرارداد منعقد گردد.

زهره هراتیان اهمیت حقوق اجتماعی بازیکنان هپاتیتی و لزوم اطلاع باشگاه و هم تیمی های یک بازیکنان هپاتیتی را دو مقوله قابل بحث و مجزا مطرح نمود و شرح داد: به هرحال نمی توانیم یک بازیکن هپاتیتی را از حقوق اجتماعی اش محروم کنیم. فردی با ویروس هپاتیت به هر حال در یک شرایط خاص می تواند ناقل باشد یا اگر هم ویروسش غیرفعال باشد در عین حال باید باشگاه و هم تیمی هایش از این بیماری آگاه باشند چرا که حق آنهاست بدانند. بطور مثال پزشکی که می خواهد به بازیکنی که دارای بیماری هپاتیت آمپول تزریق کند، خب حق طبیعی دارد از بیماری طرف مقابل آگاه باشد. در هرصورت باید در این مورد همه موارد را در نظر بگیریم از حق اجتماعی بازیکن تا باشگاه و هم بازی هایش.

رییس ایفمارک تاکید نمود: برای حل موضوعاتی که در مورد بیماری های هپاتیتی وجود دارد، باید قانون جامع تری وجود داشته باشد به طوری که قبل از آنکه در عرصه ورزش این معاینات صورت بگیرد که هر بازیکن خارجی آیا از سلامتی کامل برای قرارداد برخوردار است یا خیر؛ باید به یک قانون در کشور تبدیل گردد تا اصلا ورود هر خارجی دارای بیماری هپاتیت یا ایدز به کشور با فیلترهای خاص انجام گردد.

هراتیان درباره فعالیت کنونی ایفمارک در مقایسه با دورانی که کی روش سرمربی تیم ملی بود، گفت: تحلیل گذشته تا آنجا خوب است که بتوان از آن در جهت ساخت یک آینده خوب بهره گرفت. قصد ندارم دیگر به آن دوران که اتفاقات تلخی افتاد فکر کنم و گذشته هرچند تلخ بود اما باید رو به جلو با هدف پیشرفت کشور حرکت کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 699

به "رییس ایفمارک: مجوز حضور بازیکن خارجی مبتلا به هپاتیت فعال را صادر نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رییس ایفمارک: مجوز حضور بازیکن خارجی مبتلا به هپاتیت فعال را صادر نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید