فایننشال تایمز: رزمایش ایران، روسیه و چین اقدامی کاملا حساب شده بود

به گزارش نامیت، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در واکنش به برگزاری رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین تاکید نمود که ایران در زمینه برگزاری این رزمایش های مشترک دوباره فکر کند.

فایننشال تایمز: رزمایش ایران، روسیه و چین اقدامی کاملا حساب شده بود

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پایگاه خبری فایننشال تایمز در گزارشی درباره رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین نوشت: ایران، روسیه و چین نخستین رزمایش مشترک خود را که چالشی مستقیم علیه نفوذ آمریکا در غرب آسیا است برگزار کردند؛ اقدامیکه موجب افزایش سطح همکاری های دو رقیب آمریکا در دنیا و جمهوری اسلامی ایران که تحت تحریم های آمریکا واقع شده است، شده است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: این رزمایش دریایی با انتقاد شدید آمریکا روبرو شده است، طوری که یک مقام وزارت خارجه آمریکا به فایننشال تایمز گفت ایران باید درباره برگزاری رزمایش های مشترک دریایی دوباره فکر کند و هشدار داد که این اقدامات باید همه کشورهایی که منافعشان در آزادی دریانوردی در منطقه است را نگران کند.

این گزارش اضافه کرد: خلیج [فارس] به یک نقطه رویارویی میان ایران و آمریکا تبدیل شده است، به ویژه بعد از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و بازاعمال تحریم ها در مه 2018 و ساقط کردن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در ژوئن 2019 از سوی پدافند هوایی ایران و همچنین توقیف یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز.

جاناتا ایال از محققان ارشد موسسه رویال یونایتد می گوید، رزمایش های دریایی مشترک توسط این سه کشور به صورت هماهنگ و به منظور ارسال این پیغام است که نفوذ آمریکا در منطقه به انتها رسیده است...

وی در ادامه اضافه کرد: این رزمایش با دقت محاسبه شده است که در آن سه کشور ایران، چین و روسیه برنده هستند؛ ایران می تواند ادعا کند که به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است، روسیه نقش کلیدی خود را در منطقه غرب آسیا ثابت می نماید و چین نیز می تواند نشان دهد که به یک قدرت دریایی دنیای تبدیل شده است.

این محقق غربی تأکید کرد: پیغام اصلی این رزمایش سه جانبه نیز این است که ما رویدادهای منطقه را شکل می دهیم.

در ادامه این گزارش آمده است، ایران مکررا با حضور نیروهای خارجی در منطقه مخالفت نموده است و تهدید نموده است که اگر جریان نفت این کشور مسدود گردد، جهت انتقال نفت برای دیگران نیز با مشکل روبرو خواهد شد. روسیه نیز در ارتباط با برگزاری این رزمایش تاکید نموده است که برگزاری این رزمایش قانونی است و بر تضمین ثبات منطقه ای متمرکز است. ماریا زاخاروا سخنگوی سیاست خارجی روسیه گفت: اقداما ما با صلح و ثبات، امنیت و جنگ علیه تروریسم مرتبط است. این همکاری و تعامل بر پایه اصول دوجانبه و چندجانبه راسخ است و پایه مبانی قانونی است.

وزارت دفاع و وزارت خارجه چین نیز این رزمایش را در قالب همکاری های عادی میان ارتش های کشورها خوانده است و تاکید نموده است لزوما این رزمایش با شرایط منطقه ای مرتبط نیست.

سین رابرتسون یک مقام پنتاگون در واکنش به این رزمایش گفته است که آمریکا این رزمایش مشترک را رصد می نماید و به همکاری با شرکا و متحدان خود برای تضمین آزادی دریانوردی و آزادی جریان تجاری در آبهای بین المللی ادامه خواهد داد.

رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین از ششم دی ماه با حضور یگان های سطحی روسیه و چین در بندر شهید بهشتی چابهار شروع و در طول 3 روز گذشته تمرینات مختلفی از جمله تیراندازی سطحی، امداد و نجات دریایی، اطفای حریق و مقابله با دزدی دریایی اجرا شد.

این رزمایش مشترک صبح روز یکشنبه به کار خود انتها داد.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 633

به "فایننشال تایمز: رزمایش ایران، روسیه و چین اقدامی کاملا حساب شده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فایننشال تایمز: رزمایش ایران، روسیه و چین اقدامی کاملا حساب شده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید