ناخشنودی اتحادیه اروپا از فرایند مذاکرات برگزیت

به گزارش نامیت، نماینده اتحادیه اروپا در امور برگزیت از تشدید اختلاف نظرها در فرایند مذاکرات با انگلیس در مورد آینده همکاری های تجاری اطلاع داد و گفت بعید است 2 طرف بتوانند در فرصت باقی مانده به توافق برسند.

ناخشنودی اتحادیه اروپا از فرایند مذاکرات برگزیت

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

میشل بارنیه در سرانجام هفتمین دور مذاکرات برگزیت عنوان نمود که دغدغه های طرف انگلیسی را در مورد ضرورت احترام به استقلال و حاکمیت ارضی این کشور درک می نماید اما هیچ توافقی بدون پذیرش قوانین مورد احترام 2 طرف حاصل نمی گردد.

وی اضافه نمود که 2 طرف همچنان در مورد طیف وسیعی از مسائل، از جمله دسترسی صیادان اتحادیه اروپا به مناطق ماهیگیری غنی انگلیس، نقش دیوان دادگستری اروپا در اختلاف های طرفین و تبادل داده ها در تحقیقات پلیس اختلاف نظرهای جدی دارند.

نماینده اتحادیه اروپا در امور برگزیت، ادعای طرف انگلیسی را در مورد تغییر مواضع و زیاده خواهی اتحادیه در مذاکرات برگزیت را رد و خاطر نشان کرد که مبانی مذاکرات طبق توافقی است که 2 طرف در سال 2017 میلادی مورد پذیرش قرار دادند.

بارنیه بار دیگر طرف انگلیسی را به تعلل و عدم برخورداری از اراده لازم برای پیشبرد مذاکرات متهم کرد و گفت؛ اتحادیه اروپا درک نمی نماید که چرا تاخیر در حل مسائل مورد اختلاف می تواند تاثیر مثبتی بر دستیابی به توافق داشته باشد.

وی با وجود ابراز امیدواری در مورد حصول توافق با انگلیس توضیح داد که بعید است 2 طرف بتوانند در فرصت باقی مانده یعنی تا سرانجام امسال میلادی توافق نمایند.

از سویی دیوید فراست نماینده انگلیس در امور برگزیت با صدور بیانیه ای، مذاکرات با اتحادیه اروپا را سودمند ارزیابی، اما توضیح داد که کارهای زیادی برای توافق در مورد طیف وسیعی از مسائل مورد اختلاف طرفین باقی مانده است.

وی اضافه نمود: ما از ابتدای مذاکرات مبانی رویکرد انگلیس را به طور شفاف بیان و اعلام کردیم که به دنبال رابطه ای هستیم که در آن کنترل قوانین، مرزها و آب های مان را دوباره به دست بگیریم. به گفته وی، انگلیس به دنبال رابطه ای بر مبنای توافق تجارت آزاد است که در کنار آن تدابیر عملی در مورد همکاری های علمی برنامه ریزی گردد.

فراست متذکر شد: زمانی که اتحادیه اروپا این واقعیت را بپذیرد، راحت تر می توان در مذاکرات پیشرفت کرد.

هفتمین دور مذاکرات فشرده انگلیس و اتحادیه اروپا در مورد آینده همکاری های 2 طرف در دوره گذار روز چهارشنبه از سرگرفته شد.

سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس پیش از شروع مذاکرات ابراز امیدواری نموده بود که 2 طرف تا ماه آینده میلادی (سپتامبر) به توافق می رسند.

انگلیس 31 ژانویه گذشته (11 بهمن 98) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از 47 سال عضویت ترک کرد و تا آخر امسال میلادی و در چارچوب دوره موسوم به گذار، تابع قوانین اتحادیه اروپاست. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته میان 2 طرف متوقف خواهد شد.

2 طرف مایل هستند تا پیش از سرانجام دوره گذار، درباره آینده همکاری های 2 جانبه به توافق برسند. در غیر این صورت روابط تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا از سال آینده میلادی مطابق با مقررات سازمان تجارت جهانی پیگیری می گردد که با توجه به چهار دهه روابط 2 طرف خسارت های مالی هنگفتی را تحمل خواهد نمود.

مذاکرات 2 طرف در پنج ماه گذشته پیشرفت محسوسی را تجربه نکرد و بر همین اساس رییس بانک مرکزی انگلیس به بانک های این کشور هشدار داده که خود را برای احتمال خروج بدون توافق لندن از اتحادیه اروپا آماده نمایند. رییس شورای اروپا هم پیشنهاد تشکیل صندوق مالی برای گذر از شوک برگزیت را مطرح نموده است.

اقتصاد انگلیس که پیش از بحران کرونا، زیر فشار ابهامات ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا قرار داشت، روزهای سختی را پشت سر می گذارد.

برگزیت تا پیش از شیوع کرونا، هزینه ای معادل 170 میلیارد دلار به اقتصاد انگلیس تحمیل کرد و پیش بینی می گردد که این کشور 14 درصد از قدرت مالی خود (بیشترین میزان در 71 سال گذشته) را تا سرانجام امسال از دست بدهد.

دولت لندن تا به امروز انعطافی را برای حل اختلافات با طرف اروپایی که اصلی ترین شریک تجاری این کشور به شمار می رود نشان نداده تا به گفته کارشناسان بتواند امتیازهای بیشتری را در دقایق سرانجامی مهلت مذاکرات کسب کند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1109

به "ناخشنودی اتحادیه اروپا از فرایند مذاکرات برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناخشنودی اتحادیه اروپا از فرایند مذاکرات برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید