چین خواهان میزبانی مذاکرات صلح افغانستان شد

به گزارش نامیت، نماینده ویژه چین برای افغانستان طی سفر خود به اسلام آباد و سپس به کابل به مقامات این دو کشور تمایل کشورش برای میزبانی مذاکرات صلح را گفت.

چین خواهان میزبانی مذاکرات صلح افغانستان شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، دینگ شی جن نماینده ویژه چین برای افغانستان گفت: مقامات پکن پیشنهاد میزبانی مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت و طالبان افغانستان را داده است.

وی پس از دو روزه و گفت وگو با مقامات اسلام آباد برای ادامه رایزنی ها به افغانستان رفته است.

نماینده ویژه چین برای افغانستان به کابل سفر نموده تا با مقامات این کشور در خصوص احتمال از سرگیری مذاکرات صلح گفت وگو کند.

این مذاکرات در ماه جولای امسال در شهر مری پاکستان برگزار گردید که پس از اعلام خبر مرگ ملاعمر رهبر طالبان این مذاکرات به تعویق افتاد.

چین قبلا نیز میزبان نشستی بین معصوم استانکزی یکی از مقامات شورای عالی صلح و نمایندگان طالبان افغانستان در شهر ارومچی این کشور بود.

نماینده ویژه چین برای افغانستان در این مورد گفت: قبلا نیز میزبان مذاکرات صلح افغانستان بودیم و دوباره خواهان تسهیل اینگونه مذاکرات هستیم. اگر دو طرف موافق باشند، آماده ایم تا بار دیگر از این مذاکرات میزبانی کنیم. اما در اینگونه مذاکرات مداخله نمی کنیم.

دینگ شی جن گفت: از پاکستان برای ادامه نقش مهم و سازنده خود در مذاکرات صلح افغانستان حمایت می کنیم.

وی در خصوص خوش بین بودن در خصوص این مذاکرات گفت: با رهبران و مقامات ارشد وزارت امور خارجه افغانستان و همچنین با مقامات نظامی پاکستان گفت وگو شد و نظر آنها در خصوص مذاکرات مثبت بود.

نماینده ویژه چین در خصوص چالش های موجود هشدار داد که در صورتی به این چالش ها غلبه می گردد که کوشش و همکاری مشترکی بین کشورهای درگیر جریان صلح افغانستان وجود داشته باشد.

وی در خصوص نقش آمریکا در این مذاکرات نیز گفت: درک مشترکی میان واشنگتن و پکن برای پیشبرد فرایند صلح وجود دارد.

دینگ شی جن ادامه داد: به یاری آمریکا احتیاج داریم زیرا در دور اول مذاکرات در مری پاکستان حضور داشته است.

تا به امروز چندین نشست برای مذاکرات صلح افغانستان برگزار گردیده است.

نشست دیگری در قطر نیز برگزار گردیده بود اما طالبان مدعی شدند در این نشست هیچ نماینده ای از سوی دولت کابل حضور نداشته است.

طالبان افغان تا به امروز به دلیل اینکه حکومت افغانستان را دست نشانده غرب می داند هرگونه نشست مستقیم با دولت کابل را رد نموده است.

این گروه اعلام نموده که تنها با آمریکا مذاکره می نماید.

در گفت وگوهای دولت و طالبان افغانستان در منطقه مری در پاکستان، حکمت خلیل کرزی معاون وزیر امور خارجه افغانستان نیز حضور داشت.

دیپلمات های آمریکایی و چینی نیز در گفت وگوهای منطقه مری شرکت کردند که نشان از اجماع بین المللی برای حل جنگ افغانستان به وسیله سیاسی و دیپلماتیک است. چین از مسئله گسترش نفوذ مسلمانان اویغور در ایالت سین کیانگ هراس دارد.

مقامات پاکستانی و افغان اعلام نموده بودند که نشست های بیشتری پس از ماه مبارک رمضان برگزار می گردد. این گفت وگوها می تواند به ناکامی های بیشتر طالبان افغانستان بیفزاید به ویژه زمانی که در این فرایند پیشرفت هایی نیز حاصل گردد.

با ایجاد یک جبهه جدید در این گروه و اتحاد میان رهبران عالی رتبه طالبان افغانستان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

یکی از مقامات غربی در کابل گفت که هیئت شرکت کننده در نشست مری به نمایندگی از طالبان افغانستان، با سازمان اطلاعات پاکستان (آی.اس.آی) در ارتباط بوده اند.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 681

به "چین خواهان میزبانی مذاکرات صلح افغانستان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین خواهان میزبانی مذاکرات صلح افغانستان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید