5 چالش شورای همکاری در آستانه نشست منامه، کوشش عربستان برای به حاشیه بردن عمان

به گزارش نامیت، نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در شرایطی است که عربستان کوشش می نماید از یک طرف با بحران های داخلی و از طرف دیگر با شکاف در این شورا و بحران های منطقه ای مقابله کند.

5 چالش شورای همکاری در آستانه نشست منامه، کوشش عربستان برای به حاشیه بردن عمان

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عبدالباری عطوان نویسنده مشهور عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم، در آستانه نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در منامه طی مطلبی چالش های پیش روی این شورا را آنالیز کرد.

عطوان، می نویسد به پنج دلیل نشست امروز سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نسبت به نشست های سابق پیچیده تر و همراه با اختلاف های بیشتری است.

سردبیر رای الیوم، در ادامه به این دلایل اشاره نموده و می نویسد:

اول:

پادشاه عربستان در سفر دوره ای خود، عمان (از اعضای پایه گذار شورای همکاری خلیج فارس) را نادیده گرفته و این اقدام عمدی بوده است. نرفتن ملک سلمان به مسقط دلیل بر این است که این کشور از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کنار گذاشته شده که حکایت از بحرانی پنهان در روابط مسقط و ریاض دارد. چند سال پیش عمان طرح تبدیل کشورهای عضو شورای همکالی خلیج فارس به اتحادیه را رد نموده بود.

دوم:

انتخاب ابوظبی پایتخت امارات به عنوان اولین مقصد سفر ملک سلمان اتفاقی نبوده و با دقت فراوان انتخاب شده است. این گام با هدف رساندن یک پیغام سیاسی است. مفهوم این پیغام این است که امارات بیشترین نقش را در طوفان قاطعیت در کنار عربستان بازی می نماید و در بین کشورهای عضو شورای همکاری خیلج فارس نزدیکترین دولت به مرکز قدرت در عربستان است.

سوم:

ملک سلمان میخواهد بحران نفتی با کویت بر سر میدان نفتی الخفیجی را حل نماید و پمپاژ نفت از این میدان را از سر بگیرد. (این میدان روزانه 400 هزار بشکه نفت فراوری می نماید که بین صورت مساوی بین دو کشور تقسیم می گردد.) یعنی عربستان میخواهد یکی دیگر از اختلاف های مرزی را با یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حل نماید.

چهارم:

ملک سلمان دو ساعت بعد از اینکه عبد الفتاح السیسی ابوظبی را ترک کرد، وارد این شهر شد و به این ترتیب امیدها برای حل اختلاف با مصر به نا امیدی تبدیل شد و نشان می دهد که ملک سلمان تنها بر روی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تمرکز نموده است تا به یک ائتلاف امنیتی، اقتصادی و سیاسی تبدیل گردد.

پنچم:

پدر امیر کنونی قطر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی در کنار پسرش تمیم بن حمد از ملک سلمان در فرودگاه استقبال کردند. روابط ملک سلمان و امیر سابق قطر قبل از اینکه سلمان به پادشاهی برسد زیاد خوب نبود. امیر قطر سلمان را متهم نموده بود که عامل کودتای سال 1996 علیه وی بوده است.

به عقیده عطوان جنگ یمن و حجم مشارکت در این جنگ و میزان حضور در کنار رهبران عربستان در مقابله با ایران، سوریه و عراق معیار و شروط عضویت در هر اتحادیه جدید کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

نشست در سایه بحران داخلی و منطقه ای عربستان

نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خیلج فارس در شرایطی برگزار می گردد که عربستان در هیچ یک از جنگ های خود در سوریه، یمن و عراق دست آوردی نداشته و با بحران اقتصادی سنگین دست و پنجه نرم می نماید. عربستان به دلیل سیاست ریاضت اقتصادی، اقتصادیات های مستقیم و غیر مستقیم و برداشتن یارانه کالاهای ضروری، و همچنین نبود مشارکت شهروندان در اداره کشور و نظارت بر حکومت به وسیله مجلس منتخب و روزنامه آزاد با نارضایتی داخلی رو برو است.

جنگ در یمن مهمترین مسئله نشست منامه

مهمترین مسئله نشست امروز سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس جنگ در یمن است که با وجود گذشت بیش از 20 ماه هنوز دست آوردی نداشته است. جنگی که قرار بود صنعا را آزاد کند و شکست مطلق را به انصارالله و علی عبد الله صالح تحمیل کند.

نشست مقابله با ترامپ

این نشست همچنین می تواند، نشست مقابله با دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا باشد. ترامپ می خواهد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به پرداخت جزیه به آمریکا مجبور کند که مقدار آن یک چهارم درآمدهای نفتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

منبع: تسنیم
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 463

به "5 چالش شورای همکاری در آستانه نشست منامه، کوشش عربستان برای به حاشیه بردن عمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 چالش شورای همکاری در آستانه نشست منامه، کوشش عربستان برای به حاشیه بردن عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید