اماکن گردشگری نو عربستان سعودی

به گزارش نامیت، عربستان سعودی در نظر دارد صنعت گردشگری را در کشور توسعه داده و دیگر اقتصاد کشور فقط متکی بر درآمد نفتی نباشد.

اماکن گردشگری نو عربستان سعودی

انجمن گردشگری و میراث فرهنگی عربستان سعودی (SCTH) گزارشی ارائه کرده که در آن 19 مکان باستانی و میراث فرهنگی تازه را معرفی می کند. مدیر انجمن گردشگری و میراث فرهنگی عربستان، محمد العمراح (Mohammed Al-Umrah) می گوید:

تعداد مکان های گردشگری و میراث فرهنگی در کشور امسال به 214 مکان افزایش یافته است. مکان های تازهی که به این فهرست اضافه شده اند مربوط به دوران قبل اسلام و اوایل اسلام بوده و در سه استان بیشه (Bisha)، تثلیث (Tathlith) و بالقرن (Balqarn) کشف شده اند.

در این وضع اقتصادی تازه، سعودی ها در تلاش هستند که دیگر فقط به پول نفت وابسته نبوده و روی صنعت گردشگری سرمایه گذاری کنند تا علاوه بر درآمدی که از این صنعت خواهند داشت مانع از این شوند که مردم پول خود را در تعطیلات در کشورهای خارجی خرج کنند و تعطیلات سال را در کشور خود به تفریح بپردازند. تشویق مردم به بازدید از زیبایی های طبیعی کشور، هدفی است که آن ها امیدوار هستند تا سال 2030 به آن دست بیابند. البته ذکر این نکته الزامی است که تعدادی مکان گردشگری جهانی در عربستان سعودی قرار گرفته است که مقداری دور هستند. به تازگی گروهی از معماران ایتالیایی از یکی از دهکده های باستانی ارزشمند عربستان به نام رجال الما (Rijal Alma) دیدن کردند. آن ها در نظر دارند که این دهکده را به یکی از قطب های گردشگری عربستان تبدیل کنند. این دهکده در استان اسیر و در جنوب کشور واقع شده است.

شهردار این منطقه آقای سعید بن علی الحافظ، در مورد معماری و روش های ساخت و مصالح مورد استفاده در دهکده، اطلاعات ارزشمندی را به معماران داده است. سازه های این منطقه که از خشت و خاک رس ساخته شده اند، چند طبقه هستند که با پنجره های سفیدرنگ نمایی بسیار متفاوت دارند. این گروه معماران از چند سازه عمومی دیگر مانند مدرسه ها و ساختمان شهرداری که امروزه جز میراث فرهنگی هستند نیز بازدید کردند. ایتالیایی ها در نمایشگاهی که در این محل برگزار خواهد شد شرکت می کنند.

رجال الما جایزه شاهزاده سلطان بن سلمان به عنوان میراث فرهنگی نمونه را در سال 2007 میلادی از آن خود کرد و امسال به عنوان میراث فرهنگی جهانی از طرف یونسکو ثبت شد. تلاش انجمن گردشگری و میراث فرهنگی سعودی برای ثبت این اماکن به عنوان میراث فرهنگی، زیرمجموعه برنامه ای است که نگهداری از میراث فرهنگی پادشاه نام دارد و هدف آن شناساندن، توسعه و نگهداری از فرهنگ سعودی است.

ابتکار جالبی از طریق ساکنین این منطقه برای حفظ دهکده خود انجام گرفته، آن ها در مورد تاریخ ، فرهنگ، طبیعت و آب و هوای معتدل منطقه به همگان اطلاع رسانی کرده اند. شهرهایی که نزدیک به دریای سرخ و جنوب کشور هستند، تعدادی ساختمان بسیار زیبای تاریخی در میدان های اصلی شهر دارند. در این اثنی بر اساس برنامه SCTH، عبدلعزیز بن حسن ااحافظ با حاکم منطقه وادی الداواسیر (Wadi Al-Dawasir) و عبدالله بن سلیمان المبارک دیدار کرده و در مورد روش های توسعه گردشگری و نگهداری از منطقه صحبت کردند.

در این جلسه تصمیم بر آن شد که سرمایه گذاری روی دهکده باستانی الفاو (Al-Faw) افزایش یافته و در مورد مکان های باستانی تازه نیز تحقیقات گسترده ای صورت گیرد و تلاش شود که این اماکن در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شوند. آن ها همچنین در مورد روش های توسعه گردشگری در منطقه و حمایت از میراث فرهنگی صحبت کردند و قرار شد که صحرای عربستان را تبدیل به مکانی گردشگری کرده و بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در این مورد ترغیب کنند.

منبع: کجارو / travelandtourworld.com
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1918

به "اماکن گردشگری نو عربستان سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اماکن گردشگری نو عربستان سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید