تفاوت آپارتمان با خانه های معمولی

به گزارش نامیت، خانه و آپارتمان هر دو مکانی برای زندگی شخصی هستند اما در مواردی با هم تفاوت دارند. زندگی در آپارتمان نیازمند رعایت یکسری اصول و قوانین است که در خانه های ویلایی افراد ملزم به رعایت آن نیستند. آپارتمان ساختمانی است که از چند طبقه و واحد تشکیل شده و به همان تعداد خانواده های مختلف با خصوصیات اخلاقی متفاوت در آنها زندگی می نمایند. به همین دلیل است که قبل از انتخاب آپارتمان علاوه بر نمای بیرونی و طراحی داخلی آن باید به شناخت همسایگان اهمیت داد.

تفاوت آپارتمان با خانه های معمولی

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

آپارتمان از مجموع چند واحد تشکیل شده که در مواردی نظیر ورودی اصلی, پارکینگ, حیاط و راه پله با هم مشترک هستند. میزان طبقات آپارتمان از 3 طبقه آغاز می شود و تا چند طبقه ادامه دارد. آپارتمان ها را به صورت مسکونی, اداری و تجاری می سازند و هر کدام با توجه به نمای خارجی و دکوراسیون داخلی داری ویژگی های متفاوت هستند. در مقابل خانه های معمولی به صورت یک تا سه طبقه ساخته می شوند و نسبت به آپارتمان از فضای بزرگتری برخوردار هستند. همواره نمی توان در مورد اینکه آیا بهتر است در آپارتمان زندگی کرد یا یک خانه ویلایی, قطعاً تصمیم گیری کرد. وقتی به ما فرصت تصمیم گیری داده می شود ابتدا بودجه خود را در نظر می گیریم, سپس اولویت را انتخاب می کنیم. افراد بر اساس مکان زندگی به دو دسته تقسیم می شوند, افرادی که تمایل به زندگی در خانه های ویلایی دارند و افرادی که متمایل به زندگی در آپارتمان هستند. البته برخی از افراد ممکن است با توجه به معایب و مزایای هر کدام و ارزیابی آنها تغییر عقیده دهند.

حتی اگر بودجه کافی برای خرید خانه ندارید کدام گزینه را برای کرایه کردن انتخاب می کنید, آپارتمان یا خانه؟ هیچ پاسخ کلی برای این سوال وجود ندارد زیرا انتخاب شما کاملاً شخصی است و به فاکتورهای متعدد بستگی دارد. به هرحال ارزیابی ویژگی های دو مکان به شما یاری می نماید راحت تر تصمیم بگیرید. زندگی در یک آپارتمان به معنای دسترسی به آسایش و امکانات ویژه است, امکاناتی که ممکن است توسط خانه های معمولی فراهم نشوند. مغازه های مجاور, باشگاه, استخر, پارک و سرویس های امنیتی جزء کوچکی از امکاناتی هستند که توسط آپارتمان ها به ساکنین ارائه می شوند.

معایب و مزایای زندگی در آپارتمان

در عصر حاضر به دلیل بالا بودن قیمت خانه نسبت به آپارتمان اکثر افراد ترجیح می دهند در آپارتمان زندگی کنند. آپارتمان به دلیل داشتن فضای کوچک احتیاجمند هزینه کمتری برای طراحی دکوراسیون و سایر امور جانبی می باشد. امروزه با خلق ایده های جدید و به کار بردن انواع سبک های دکوراسیون داخلی آپارتمان ها به صورت بسیار شیک و مدرن ساخته می شوند به نحوی که چشم هر بیننده را به خود خیره می کنند. طراحان با در نظر دریافت متراژ فضا, سلیقه افراد و بودجه آنها بهترین طرح را در آپارتمان اجرا نموده و دکوری متفاوت و خاص ایجاد می کنند. افرادی که بابت زندگی در آپارتمان نگران هستند و تصور می کنند زندگی در آپارتمان به معنای زندگی در یک فضای بسته و بی روح است با کمی تحقیق و جستجو در مورد دکوراسیون خانه های آپارتمانی متوجه می شوند که آپارتمان نیز همانند خانه می تواند به بهترین شکل طراحی شود و زیبایی و جذابیت را برای ساکنین به ارمغان آورد.

بعد از بحث دکوراسیون داخلی, اگر موضوع امنیت را مورد آنالیز قرار دهیم آپارتمان ها بهترین گزینه برای زندگی محسوب می شوند زیرا آنها توسط مأمورین و سیستم های امنیتی و تنها با ثبت کد امنیتی یا کارت ورود و خروج کنترل می شوند. این بدان معناست که ورود سارقین به آپارتمان بسیار سخت است اما این احتمال وجود دارد که به همراه یکی از همسایگان وارد ساختمان شوند.

در خانه های معمولی وقتی چیزی می شکند یا از کار می افتد شما تنها کسی هستید که باید آن را تعمیر کنید یا با تیم تعمیرات تماس بگیرید. قرار دریافت در این شرایط یک تجربه پردردسر است زیرا تا برقکار یا لوله کش آدرس خانه شما راپیدا کند زمان زیادی صرف می شود و گاهی ممکن است در نهایت خود شما ترجیح دهید تعمیرات را به عهده بگیرید. اما در مقابل آپارتمان ها مجهز به تیم تعمیرات هستند که در هر زمان می توان برای برطرف مشکل با آنها تماس گرفت. علاوه بر آن شما کمتر تحت فشار و استرس قرار می گیرید و احتیاجی نیست هزینه اضافی پرداخت نمائید.

بهترین مزیت زندگی در یک آپارتمان ارتباط و تعامل با همسایگان است. شما توسط افرادی احاطه می شوید که تمایل به برقراری ارتباط اجتماعی دارند و شما نیز ناخودآگاه وارد رابطه های محبت آمیز می شوید. اگر از ارتباطات اجتماعی لذت می برید زمانی را به صرف قهوه و گذران وقت با همسایگان اختصاص دهید. آپارتمان بهترین مکان برای انجام اینکار است.

علارغم مزایای نام برده شده, آپارتمان ها همواره ایده آل نیستند, آنها دارای معایب مخصوص به خود می باشند. برای اکثر مردم متراژ آپارتمان بسیار حائز اهمیت است. اصولاً آپارتمان نسبت به خانه ویلایی فضای کمتری دارد, به همین دلیل شانس کمتری برای طراحی دکوراسیون و اعمال ایده های شخصی برای شما وجود دارد. اما آپارتمان کوچک این امکان را برای شما فراهم می نماید که فضای کمی برای تمیزکاری و مرتب نمودن در اختیار داشته باشید, در نتیجه به راحتی و به سرعت می توان آپارتمان را تمیز و مرتب نمود.

نگرانی دیگری که در مورد زندگی در آپارتمان وجود دارد در مورد حریم خصوصی است. احاطه شدن توسط تعداد زیادی از افراد با ویژگی های متفاوت ممکن است برای افرادی که عادت به زندگی در خانه های معمولی و ارتباط محدود با همسایگان دارند کمی سخت باشد. ممکن است افرادی که در واحدهای مجاور زندگی می کنند خواننده, اهل میهمانی دریافت و یا دارای فرزند باشند, در هر صورت زندگی در آپارتمان احتیاجمند صبر و تحمل بالا و داشتن رفتار مناسب با همسایگان است.

زندگی در آپارتمان برای افرادی که حیوانات خانگی دارند توصیه نمی شود, خصوصاً سگ که نگهداری از آن کمی با سر و صدا همراه است. شاید گربه و سایر حیوانات خانگی کوچک را بتوان راحت تر در آپارتمان نگه داشت اما باز هم نمی توان موضوع سر و صدا و بهم زدن آرامش ساکنین را نادیده گرفت. در کل تصمیم برای خرید یا اجاره آپارتمان به احتیاجها و اولویت ها بستگی دارد. برخی افراد آپارتمان را انتخاب می کنند زیرا بودجه آنها در حد زندگی آپارتمانی است, برخی دیگر به دلیل اینکه تنها هستند و احتیاج به فضای بزرگ برای زندگی ندارند آپارتمان را ترجیح می دهند. سایر افراد نیز برای اینکه تنها نباشند و بتوانند با همسایگان و سبک های متفاوت زندگی آشنا شوند گرایش به زندگی در این مکان دارند.

زندگی در آپارتمان برای افرادی که می خواهند میزان هزینه ها را در سطح پایین نگه دارند یا افرادی که در یک مقطع زمانی می خواهند در مکانی کوچک زندگی کنند و نمی دانند آینده چگونه خواهد بود مناسب است. همانطور که ذکر شد زندگی در آپارتمان جنبه های مثبت و منفی بسیاری دارد, لذا قبل از تصمیم گیری بهتر است تمام جوانب آن را در نظر بگیرید. بزرگ ترین مشکل آپارتمان فضای کوچک آن است که ممکن است برخی افراد عادت به زندگی در چنین مکانی نداشته باشند.

معایب و مزایای زندگی در خانه

داشتن یک خانه ویلایی بزرگ آرزوی تمام افراد است. متراژ خانه نسبت به آپارتمان بیشتر است و در نتیجه دارای اتاق های بزرگ, سالن, حیاط و پارکینگ می باشد. بزرگ بودن فضا این امکان را برای ساکنین فراهم می نماید که بتوانند فعالیت های مختلفی در آن انجام دهند و از حضور در مکان هایی مانند حیاط زیبا با محوطه گل کاری شده یا بالکن های بزرگ که در آنها یک فضای نشیمن دنج تعبیه شده لذت ببرند. یکی از مزایای زندگی در خانه این است که شما هر کاری می توانید در آن انجام دهید از جمله تغییر ساخت درونی خانه بدون اینکه مزاحمت برای کسی ایجاد کنید اما در آپارتمان ها به راحتی نمی توان طرح های مورد نظر را اعمال کرد. مثلاً اگر بخواهید یکی از دیوارها را برداشته و از پارتیشن بندی بهره ببرید اولاً سر و صدای تعمیرات و تخریب دیوار آرامش همسایگان را صلب می نماید و ثانیاً انجام هر نوع تغییرات در آپارتمان باید بر اساس استاندارهای تعیین و میزان تاثیر آن بر واحدهای مجاور صورت گیرد.

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و بالا بودن قیمت خانه های ویلایی افراد رو به زندگی آپارتمانی می آورند اما صمیمیت و جو حاکم بر خانه قابل مقایسه با آپارتمان نیست. در خانه های ویلایی به راحتی می توان رفت و آمد کرد و جشن و میهمانی برگزار نمود بدون آن که مزاحمتی برای همسایگان ایجاد شود, یک فضای شخصی بزرگ برای پارک ماشین داشت بدون آنکه حق کسی نادیده گرفته شود و سایر امور را به راحتی انجام داد بدون این که کسی معترض شود. در دنیای مدرن امروز وجود آپارتمان و آسمان خراش ها نمای شهرها را به طور کل دگرگون نموده اند و بافتی جدید به آنها بخشیده اند. پیشرفت تکنولوژی و تمایل انسان ها به زندگی راحت و مدرن باعث شده برخی افراد آپارتمان را برای زندگی انتخاب کنند و به دلیل مسئولیت نگهداری از خانه های بزرگ از خرید آن ها صرف نظر کنند. خانه یک مکان کاملاً شخصی است که همانند آپارتمان دارای معایب و مزایای مربوط به خود است و گزینه ای بسیار مناسب برای افرادی است که به زندگی سنتی علاقمند هستند و حال و هوای خوبی از زندگی در آنها پیدا می کنند. در هر صورت انتخاب خانه یا آپارتمان به سلیقه اشخاص وابسته بوده و طبق معیارهای شخصی آن ها صورت می گیرد.

آیا علاقه دارید دوستان و فامیل شما را دیدار کنند و از حضور در میهمانی های شما لذت ببرند؟ خانه بهترین مکان برای اینکار است. داشتن اتاق های غذاخوری بزرگ و حیاط خلوت های دنج برای دورهمی های محبت آمیز بسیار ایده آل است, خصوصاً اگر به اندازه کافی برای رفاه میهمانان اتاق میهمان در خانه داشته باشید.

افرادی که در خانه های بزرگ زندگی می کنند معتقدند این خانه ها به ساکنین آزادی عمل می دهد. شما برای اعمال ایده های شخصی خود آزاد هستید, می توانید به راحتی طرح مورد نظر را در خانه اجرا کنید و آن را طبق سلیقه خود بسازید. ممکن است برای انجام اینکارها به مجوز ساخت احتیاج داشته باشید اما اگر مالک زمین هستید می توانید خانه خود را به هر شکلی که می خواهید بسازید. در کل خانه شما بر اساس قوانین شما ساخته و طراحی می شود.

خانه های از پیش ساخته شده اصولاً مجهز به گاراژ یا پارکینک بزرگ هستند و این یکی از مزایای این خانه ها محسوب می شود. خانه یک مکان کاملاً شخصی است و شما هر کاری که بخواهید می توانید در آن انجام دهید. بدون آنکه برای همسایه ها مزاحمت ایجاد کنید و یا صدای موزییک و یا برگزاری میهمانی های شبانه آنها را آزار دهد می توانید در خانه ویلایی خود هر فعالیتی را انجام دهید. وقتی در یک خانه ویلایی زندگی می کنید هیچ نگرانی بابت شکایت همسایگان ندارید و کسی در زندگی خصوصی شما و کارهایی که انجام می دهید دخالت نخواهد کرد.شاید شما یک باغبان بااحساس نباشید اما مطمعناً پیشنهاد یک حیاط زیبا, جایی که بتوانید در آن یک نوشیدنی خنک میل کنید و لحظاتی آرام در آن سپری کنید را رد نخواهید کرد. ممکن است روزی با دست خود گل های زیبا در باغچه بکارید و از زیبایی آنها لذت ببرید. اگر در منطقه گرمسیری زندگی می کنید در مورد اینکه خانه بخرید یا نه فکر کنید. اصولاً خانه ها نسبت به آپارتمان خنک تر هستند زیرا عایق کاری مناسب و سایه درختان مانع از گرم شدن آنها می شود, ممکن است حتی احتیاج به سیستم تهویه مطبوع در برخی از خانه ها نباشد.

خانه نسبت به آپارتمان فضای بزرگتری دارد و شما می توانید طراحی داخلی آن را طبق سلیقه خود انجام دهید و بر اساس احتیاجهای خود دکوراسیون آن را تغییر دهید. اما یکی از معایب این خانه ها این است که به تمیزکاری و مراقبت بیشتری احتیاج دارند. علاوه بر آن فضای بیرون از منزل نیز اگر بسیار وسیع باشد شما ملزم به پرداخت هزینه های زیاد بابت قبوض آب, برق و گاز هستید زیرا نگهداری از این فضاها احتیاجمند صرف وقت و هزینه است.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 623

به "تفاوت آپارتمان با خانه های معمولی" امتیاز دهید

11 کاربر به "تفاوت آپارتمان با خانه های معمولی" امتیاز داده اند | 2.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت آپارتمان با خانه های معمولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید