65درصد افراد بدون شناسنامه در سیستان و بلوچستان در پنج شهر ساکن هستند

به گزارش نامیت، مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: پنج شهرستان زاهدان، چابهار، دشتیاری، سراوان و هیرمند 65درصد پرونده های ثبت شده برای افراد بدون شناسنامه را در استان به خود اختصاص داده اند.

65درصد افراد بدون شناسنامه در سیستان و بلوچستان در پنج شهر ساکن هستند

رضا راحت دهمرده مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از زاهدان ، با بیان اینکه بسیاری از افراد بی شناسنامه در زاهدان ایرانی نیستند گفت: بیشتر افراد ثبت شده در این شهرستان تنها در پی دریافت مدارک هستند در حالی که ایرانی نیستند.

وی با اشاره به اینکه کمتر از 300 پرونده ثبت شده برای بی شناسنامه ها هم مربوط به 14 شهرستان در سیستان و بلوچستان است اضافه نمود: از ابتدای سال جاری 70 پرونده از بی شناسنامه های زاهدان آنالیز شده که تنها سه پرونده مورد تأیید نهاده شد و بقیه رد شدند.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکید ما بر خاتمه بی شناسنامگی در دورترین و غیرقابل دسترس ترین نقاط استان است گفت: بر این اساس ضروری است دستگاه های امنیتی نظر خود را در اسرع وقت اعلام نمایند تا هرچه سریع تر مشکل این افراد را حل کنیم، زیرا تا زمانی که نظر منفی یا مثبت خود را اعلام ننمایند ما حق صدور شناسنامه نداریم و باید نظریه شورای تأمین شهرستان را داشته باشیم.

وی ادامه داد: فرمانداران می توانند دستور رسیدگی سریعتر به پرونده های متقاضیان شناسنامه ها را صادر نمایند و در صورتی که شورای تأمین نظر مثبت دهد بلافاصله ما شناسنامه این افراد را صادر خواهیم کرد.

دهمرده اظهار داشت: به نیرو های ثبت احوال تاکید شده در بیشتر نقاط محروم خود بدنبال بی شناسنامه ها باشند، زیرا در بعضی از موارد این افراد خودشان برای دریافت شناسنامه مراجعه نمی نمایند.

وی توضیح داد: ما مشکل حادی برای صدور شناسنامه نداریم بلکه مشکل این بوده که پرونده تشکیل شده و بلااقدام است و طبق قانون منتظر نظر مراجع مربوطه برای معین تکلیف پرونده ها هستیم.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه افراد مدعی فاقد شناسنامه در نقاط مختلف استان طبق قانون و مقررات حاکم باید ایرانی بودن خود را با سند و مدرک ثابت نمایند گفت: بر اساس قانون و دستورالعمل وظیفه ثبت احوال تشکیل پرونده برای افراد فاقد شناسنامه و مشکوک التابعین است، اما آنالیز میدانی در رابطه با معین شدن هویت و تابعیت این افراد به وسیله مراجع انتظامی و اطلاعاتی اجرا شده و ثبت احوال دخل و تصرفی در این رابطه ندارد و در نهایت تصمیم نهایی مبنی بر تایید یا رد تابعیت مدعی با شورای تامین شهرستان است.

ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1750

به "65درصد افراد بدون شناسنامه در سیستان و بلوچستان در پنج شهر ساکن هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "65درصد افراد بدون شناسنامه در سیستان و بلوچستان در پنج شهر ساکن هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید