انیمه های هایائو میازاکی از بدترین تا برترین

به گزارش نامیت، پیش از هر چیز، باید گفت که حتی ضعیف ترین انیمه های میازاکی نیز در نوع خود بسیار خوب هستند و برترین های او شاهکارهایی بی نظیر در دنیای انیمه به شمار می روند. میازاکی طی پنجاه سال گذشته به عنوان یکی از بزرگ ترین فیلمسازان شناخته شده است، و با نگاهی به مجموعه آثارش می توان دید که سطح کیفیت و انسجام آن ها شگفت انگیز است. هیچ یک از فیلم های او حتی نزدیک به ضعیف بودن نیستند و تمامی آن ها برای علاقه مندان انیمه، آثاری ارزشمند و تماشایی به شمار می آیند.

انیمه های هایائو میازاکی از بدترین تا برترین

با این حال، اگرچه تمامی انیمه های هایائو میازاکی حداقل خوب هستند، بعضی از آن ها حتی بهتر از بقیه اند. آنچه در ادامه می آید، کوششی شاید بحث برانگیز برای رتبه بندی این آثار با بیشترین دقت ممکن است. این لیست شامل فیلمی می گردد که ممکن است آخرین اثر او باشد و در سال 2023 منتشر شده است؛ البته میازاکی قبلاً هم نشان داده که بازنشستگی برایش بیشتر شبیه یک وقفه موقتی است تا یک تصمیم قطعی…. زمان نشان خواهد داد که آیا این فیلم واقعاً انتها کار او خواهد بود یا خیر.

خواندنی ها

استاد انیمه فیلم پیشنهاد می نماید؛ 10 اثر برتر تاریخ سینما از نگاه میازاکی

12. پورکو روسو (Porco Rosso)

ببخشید، پورکو روسو! وقتی صحبت از رتبه بندی تمام انیمه های هایائو میازاکی می گردد، بالاخره یکی از آن ها باید به عنوان ضعیف ترین انتخاب گردد. راستش را بخواهید، ساده ترین راه برای انتخاب فیلم آخر شاید این باشد که نام ها را در یک کلاه بریزیم و یکی را شانسی بیرون بکشیم! شاید پورکو روسو فقط به این خاطر آخر شده که قرعه به نامش افتاده است. اما ناراحت نشوید؛ این فیلم با قهرمانی که یک خوک خلبان است، همچنان یکی از دیدنیی ترین و مجذوب نماینده ترین آثار میازاکی به شمار می آید.

عنوان این فیلم در زبان ایتالیایی به معنای خوک سرخ است که در واقع لقب قهرمان داستان نیز به شمار میرود: یک خلبان جنگنده در جنگ جهانی اول که به علت یک نفرین، سرش به سر خوک تبدیل شده است. داستان، ماجراهای مختلف او را به عنوان یک شکارچی مزدبگیر در سال های پس از جنگ روایت می نماید. تأکید فیلم بر کمدی و صحنه های هیجان انگیز نبردهای هوایی، باعث شده تا این اثر همچنان به عنوان یک انیمه به یادماندنی باقی بماند.

11. لوپن سوم: قلعه کاگلیوسترو (Lupin the Third: The Castle of Cagliostro)

لوپن سوم یک مجموعه شناخته شده در ژاپن است که شامل مانگا، انیمه های سریالی، و انیمیشن ها و لایواکشن می گردد. احتمالاً معروف ترین اثر این مجموعه، انیمه لوپن سوم: قلعه کاگلیوسترو محصول 1979 باشد، چرا که این انیمه اولین اثر بلند هایائو میازاکی در مقام کارگردان است. هرچند، به طور جالبی سن بالای این فیلم باعث شده که یکی از کمتر شناخته شده ترین آثار میازاکی باشد.

تصویربرداری این فیلم شاید به مقدار آثار بعدی میازاکی جزئیات نداشته باشد، اما هنوز هم پر از سبک و جلوه های بصری مجذوب نماینده است و با توجه به اینکه بیش از 40 سال از زمان فراوری آن می گذرد، واقعاً چشم نواز به نظر می رسد. این فیلم یکی از کمدی ترین آثار میازاکی است که در عین حال عناصر ماجراجویی و جنایی فراوانی دارد. داستان حول دزدی می چرخد که در کوشش است تا یک سرقت پرخطر انجام دهد که می تواند او را صاحب گنجی بزرگ کند.

10. پونیو (Ponyo)

بسیاری از انیمه های میازاکی برای تمام افراد خانواده مناسب هستند، اما پونیو به طور خاص یکی از فیلم هایی است که بیشتر از بقیه برای بچه ها طراحی شده و این موضوع به طرز شگفت انگیزی در آن دیده می گردد. این انیمه فانتزی که بسیار رنگارنگ و دلپذیر است، داستان پسری پنج ساله در یک شهر ساحلی را روایت می نماید که موجودی را پیدا می نماید که فکر می نماید یک ماهی طلایی است، اما در واقع یک موجود جادویی است.

موجودی که او نام پونیو را برایش می گذارد، در نهایت وارد داستانی بزرگ می گردد که قدرت تغییر جهان را دارد یا ممکن است به طور تصادفی آن را به ورطه نابودی بکشاند. خوشبختانه، پونیو هیچ گاه جدی یا پیچیده نمی گردد و داستانش را به شکلی مجذوب نماینده، دلنشین و سرگرم نماینده روایت می نماید. به راحتی می توان گفت که پونیو برترین انتخاب از سوی هایائو میازاکی برای بچه ها است تا با جهانی شگفت انگیز او آشنا شوند و از دیدنی آن لذت ببرند.

9. پسر و مرغ ماهی خوار (The Boy and the Heron)

فیلم پسر و مرغ ماهی خوار بعد از سال ها انتظار بالاخره ساخته شد و اولین اثر هایائو میازاکی در دهه گذشته است. این اثر، ترکیبی مجذوب نماینده و پرشور از فانتزی، درام و ماجراجویی است که نشان می دهد این فیلمساز بزرگ هنوز هم خلاقیت و تخیل بی نظیرش را حفظ نموده، حتی حالا که وارد دهه هشتاد زندگی اش شده است. در واقع، میازاکی حالا بیشتر از قبل به ریسک کردن و پرداختن به موضوعات و ایده های غیرمنتظره علاقه نشان می دهد، چون پسر و مرغ ماهی خوار بدون شک از ساده ترین و قابل درک ترین آثار او نیست.

داستان اصلی فیلم درباره پسری جوان است که در جهانیی عجیب و خیالی سفری ماجراجویانه را شروع می نماید، اما فیلم به همان مقدار به مفاهیمی مثل مرگ، میراث و شیوه های کنار آمدن با غم و اندوه می پردازد. این اثر از نظر بصری خیره نماینده و با موسیقی فوق العاده همراه است که تجربه آن را در سطحی ساده و لذت بخش امکان پذیر می نماید. اما زیر این ظاهر، لایه های عمیقی پنهان است که شاید سال ها طول بکشد تا تمام پیغام ها و مفاهیم پسر و مرغ ماهی خوار کشف شوند. شاید فعلاً نتوان این فیلم را به مقدار بعضی از آثار دیگر میازاکی دوست داشت، اما تحسین کردنش واقعاً آسان است. با گذشت زمان، احتمالاً پسر و مرغ ماهی خوار جایگاه ویژه تری پیدا می نماید و حتی با گذر سال ها ارزشمندتر و ماندگارتر خواهد شد.

خواندنی ها

برترین کارگردان های انیمه که هواداران انیمه های میازاکی باید بشناسند

8. باد بر می خیزد (The Wind Rises)

با اینکه روزگاری به نظر می رسید باد بر می خیزد آخرین انیمه هایائو میازاکی خواهد بود، اما با اعلام و انتشار پسر و مرغ ماهی خوار، این فرضیه رد شد. با این حال، به راحتی می توان دید که چرا این فیلم می توانست به عنوان آخرین اثر در کارنامه این کارگردان محسوب گردد، چون از بسیاری از اینمه های دیگر او کمی جدی تر است. بعلاوه انیمه سرشار از احساسات عمیق است و در بعضی جنبه ها حس نوستالژی دارد، چیزی که به راحتی با سن و سال کارگردان در دهه 70 زندگی اش هماهنگ است.

این انیمه استودیو جیبلی همزمان یک زندگی نامه آزاد و اثری در ژانر جنگی/درام است که داستان جیرو هوریکوشی، مهندس ارشد طراحی هواپیماهای جنگی ارتش ژاپن در جنگ جهانی دوم را روایت می نماید. باد بر می خیزد یکی از آثار جدی تر میازاکی است که کاملاً از ژانر فانتزی فاصله گرفته، اما همچنان به وضوح حال و هوای آثار او را دارد؛ این ویژگی را از احساسات عمیق، تصاویر چشم نواز و داستان سرایی بی نقصش وام می گیرد.

7. سرویس تحویل کی کی (Kikis Delivery Service)

سرویس تحویل کی کی به شکلی هنرمندانه ژانر فانتزی را با داستانی درباره بلوغ و رشد ترکیب می نماید. کی کی، شخصیت اصلی، جادوگر جوانی است که برای اولین بار در زندگی اش مستقل می گردد، اما خیلی زود متوجه می گردد که جهان همواره جای ساده ای برای زندگی نیست، حتی اگر قدرت های جادویی و یک جاروی پرنده داشته باشی.

برای هر کسی که در اوایل بزرگسالی (به ویژه پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان) با سختی های زندگی دست وپنجه نرم نموده، سرویس تحویل کی کی اثری است که به طرز عمیقی قابل درک و احساسی است. این فیلم در عین حفظ فضای شاد و سرگرم نماینده اش، از پرداختن به جنبه های دراماتیک چنین داستانی هم غافل نمی گردد و در مجموع، تجربه ای دلنشین و ارزشمند برای دیدن رقم می زند.

6. قلعه ای در آسمان (Castle in the Sky)

کاملا معین است که میازاکی علاقه خاصی به قلعه ها دارد (همان طور که در قلعه کاگلیوسترو نشان داده) و به چیزهایی که در آسمان هستند (در انیمه هایی مثل سرویس تحویل کی کی، باد بر می خیزد و پورکو روسو). پس وجود فیلمی از میازاکی که این دو عنصر را با هم ترکیب کند و یک قلعه ای در آسمان داشته باشد، نباید چندان غافلگیرنماینده باشد.

این یکی از برترین فیلم های ماجراجویی/فانتزی میازاکی و بعلاوه یکی از برترین انیمه های سال 1986 است. داستان درباره افرادی است که در جست وجوی قلعه ای افسانه ای که در آسمان شناور است، می گردند. فیلم فوق العاده سرگرم نماینده، با سرعتی پرانرژی پیش می رود و جلوه بصری آن حتی هنوز هم شگفت انگیز به نظر می رسد. قلعه ای در آسمان یک کلاسیک بی چون وچرا است و شاید حتی یکی از مواردی باشد که کمتر از بقیه انیمه های میازاکی مورد توجه قرار گرفته است.

5. نائوشکا از دره باد (Nausicaä of the Valley of the Wind)

نائوشکا از دره باد اولین انیمه بلند میازاکی است که کاملاً در جهانی فانتزی جای می گیرد و به همین علت نقطه عطف مهمی در کارنامه او به شمار میرود. تخیل و خلاقیتی که در این فیلم به کار رفته، در آثار بعدی اش هم به چشم می خورد (و گاهی حتی بیشتر از آن). بنابراین، نائوشکا از دره باد انتخاب فوق العاده ای برای کسانی است که به تازگی می خواهند وارد جهانی شگفت انگیز میازاکی شوند.

این انیمه بعلاوه پیغامی پررنگ درباره محیط زیست دارد و داستان درگیری گروه های مختلفی را روایت می نماید که پس از یک جنگ جهانی ویرانگر که زندگی انسان ها را دگرگون نموده، در زمین زندگی می نمایند. نائوشکا از دره باد یک فیلم فانتزی هیجان انگیز و بلندپروازانه است که یکی از مجذوب نماینده ترین قهرمانان میازاکی، یعنی خود نائوشکا، را به تصویر می کشد و پیغامی به یاد ماندنی دارد که تا به امروز نیز کاربرد دارد.

4. همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)

همسایه من توتورو فیلمی کوتاه و دوست داشتنی است که بدون شک یکی از مشهورترین انیمه های میازاکی به شمار میرود. این انیمه حالا دیگر فراتر از یک اثر معمولی است و تبدیل به یک افسانه شده. حتی کسانی که فیلم را ندیده اند، احتمالاً با شخصیت توتورو آشنا هستند، چرا که او به نماد استودیو جیبلی تبدیل شده؛ همان استودیویی که میازاکی در سال 1985 آن را بنیان گذاری کرد.

داستان این انیمه کاملاً ساده است و بر دو دختر جوان تمرکز دارد که همراه با پدرشان به خانه ای در حومه شهر نقل مکان می نمایند و در آنجا با ارواح مختلفی آشنا می شوند که در جنگلی نزدیک زندگی می نمایند. فیلم پر از شگفتی های بچه هاه و شخصیت های فراموش نشدنی است، به طوری که سادگی اش به نقطه قوت اصلی آن تبدیل شده و باعث می گردد تصور اینکه کسی واقعاً همسایه من توتورو را نپسندد، سخت باشد.

3. قلعه متحرک هاول (Howls Moving Castle)

قلعه متحرک هاول، سومین فیلم از هایائو میازاکی است که کلمه قلعه در عنوانش دیده می گردد، و باز هم یکی از شاهکار های جهانی انیمیشنی این کارگردان بزرگ به شمار می رود. این فیلم ترکیب فوق العاده ای از ژانرهای فانتزی و ماجراجویی است. داستان فیلم درباره یک زن جوان است که در کوشش برای شکستن نفرینی است که به آن گرفتار شده، و در این مسیر با یک جادوگر جوان و عجیب آشنا می گردد که در قلعه ای با پا زندگی می نماید.

عنوان فیلم کاملاً درست است؛ قلعه واقعاً متحرک است و در این فیلم، چشم مقدارای عجیب و پر از تخیل زیادی وجود دارد که می تواند شما را شگفت زده کند. این فیلم پس از دو اثر که احتمالاً بزرگ ترین و مورد تحسین ترین آثار میازاکی هستند منتشر شد (که در ادامه بیشتر درباره شان صحبت خواهیم کرد) و تا حد زیادی توانست به پای آن دو برسد. قلعه متحرک هاول با گذشت تقریباً 20 سال از اکرانش، هنوز در کنار برترین های این کارگردان قرار گرفته است.

2. شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke)

شاهزاده مونونوکه طولانی ترین و شاید حماسی ترین انیمه میازاکی تا به امروز است. مانند دیگر آثار او، داستان اصلی فیلم حول یک نفرین مرموز می چرخد که شخصیت اصلی باید از آن رهایی یابد، و بعلاوه پیغام محیط زیستی مشابهی با نائوشکا از دره باد در آن گنجانده شده است، شاید حتی این پیغام در این فیلم به طور واضح تری بیان شده باشد (بعلاوه در زمینه خشونت و اکشن نیز انیمه ای بسیار شدید و پرتنش است).

این ویژگی باعث شده که انیمه ای پرقدرت و هیجان انگیز از نظر احساسی باشد، و مقیاس بزرگ داستان، چیزی است که آن را از دیگر انیمه های میازاکی در ژانر فانتزی متمایز می نماید. شاهزاده مونونوکه یکی از بزرگ ترین انیمه ها در دهه خودش است و بی شک یکی از برترین آثار میازاکی به شمار می آید.

1. شهر اشباح (Spirited Away)

سخت است کارنامه فیلم سازی هایائو میازاکی را رتبه بندی کرد، مگر اینکه به رتبه اول برسیم، چون بحثی در این نیست که باید شهر اشباح در این جایگاه قرار گیرد. این فیلم در زمان اکرانش در ژاپن در سال 2001 دیدنگران را مسحور خود کرد و سپس وقتی در کشورهای دیگر در سال های 2002 و 2003 به نمایش عایدی، محبوبیت جهانی پیدا کرد و از برترین انیمه های تاریخ است.

شهر اشباح یک دستاورد شگرف در جهانی فانتزی است که شخصیت اصلی اش، چیهیرو، و دیدنگران را به جهانی سینمایی عجیبی می برد که مشابه آن در هیچ انیمه دیگری وجود ندارد. داستان فیلم، چیهیرو را در پی نجات والدینش و فرار از این جهانی عجیب در حالی که هنوز زنده است، دنبال می نماید، و این بار نیز شهر اشباح به عنوان یک فیلم رشد و تحول غیرمنتظره عمل می نماید. جهانی اطراف می تواند هم ترسناک و هم شگفت انگیز باشد وقتی که از چشم یک کودک به آن نگاه کنیم، و شهر اشباح این را به خوبی درک نموده و در عین حال یکی از تخیلی ترین و سرگرم نماینده ترین فیلم های انیمیشنی تاریخ را به دیدنگران هدیه می دهد.

منبع : collider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 اردیبهشت 1404 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1404 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2358

به "انیمه های هایائو میازاکی از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انیمه های هایائو میازاکی از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید