بازسازی دیجیتال قلعه الموت ایران و 5 قلعه دیگر مشهور آسیا

به گزارش نامیت، خلاصه ای از مقاله پروفسور ولادیمر ایوانف با ترجمه و تحقیق مریم سینایی و عنایت الله مجیدی در خصوص قلعه الموت:

بازسازی دیجیتال قلعه الموت ایران و 5 قلعه دیگر مشهور آسیا

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

نام الموت برای غربیان تقریبا آشناست. این نام بر قلعه تسخیرناپذیر استاد عظیم حشاشین یا مرد پیرکوه اطلاق شده که در زمان جنگ های صلیبی و زمان مارکوپولو آن همه افسانه ها و داستان های عجیب درباره اش گفته می شد.

در طیّ نیمه دوم قرن گذشته اشعار عمر خیّام، به ویژه در کشورهای انگلیسی زبان، به یک افسانه معروف دیگر جان داد، یعنی افسانه جعلی هم مدرسه ای های عمر خیّام که مردان عظیمی شدند، یعنی نظام الملک وزیر و حسن صباح، بنیان گزار نیروی سیاسی اسماعیلی در ایران که الموت را مقرّ خود قرار داده بود.

شگفت آور است که این مکان با آنکه آن قدر آشنا بود، سیّاحان به ندرت از آنجا بازدید نموده اند و این محل هیچ گاه مورد آنالیز دقیق یا کاوش قرار نگرفته و از وضعیتی که در حال حاضر دارد، هیچ توصیف مناسبی در دست نیست و اطّلاعات مربوط به محل واقعی آن دقیق نمی باشد.

اصطلاح الموت ظاهرا حتّی از زمانی بسیار قدیم نه تنها بر یک دهکده خاص دارای استحکامات، بلکه هم چنین بر تمامی منطقه که در اصل بخشی از طالقان را تشکیل می داد، اطلاق می شده است.

ظاهرا اهمّیّت آن تماما به سبب آن بوده که این محل پناهگاهی مستحکم در راه سخت امّا کوتاه میان سواحل خزر، اکنون منطقه تنکابن و مناطق کوهستانی ایران، در میانه راه خرّم آباد و قزوین بوده است.

قلعه معروف الموت تاریخچه ای کهن دارد. این محل قبل از سال 860 م محلی دارای استحکامات بوده است و در این تاریخ حسن، معروف به الداعی الحق که مبلّغ شیعه بود، آن را تجدید بنا کرد. حسن صباح در حدود سال (1090/483 ق) به این قلعه دست یافت و به فرمان هلاگوی مغول، در 1256، پس از شکست دادن حشاشین، قلعه را ویران کرد.

امّا بعدا قلعه به طور کامل یا فقط تا حدودی، بازسازی شد و در قرون 17 و 18 در دوره شاهان صفوی از آن به عنوان زندان دولتی استفاده می کردند، اما الموت که به عنوان قلعه اصلی حشاشین به حساب می آمد، تنها یکی از قلاع مستحکم بسیار در این منطقه بود. مورّخان ایرانی تعداد آنها را حدود 50 تا ذکر نموده اند. احتمالاً اینها به مفهوم قرون وسطایی اروپایی واقعا قلعه نبودند.

قلعه قرون وسطایی اروپایی محل اقامت ارباب جنگجوی ناحیه بود که چندین دهکده را که مردمان غیرمسلّح و صلح جو در آنها زندگی می کردند، در تملّک خود داشتند. از حاصل کار همینان بود که فرمانروایان مسلّح می توانستند گذران نمایند. در منطقه فقیری چون الموت که در حال حاضر سی دهکده نمی توانند به تنهایی امور خود را بگذرانند و ارتزاق نمایند، غیرممکن بوده که پنجاه قلعه به اضافه پادگان های قوی وجود داشته باشد.

اصطلاح castle ترجمه نادرست اصطلاح قلعه qalâ است که معنی آن صرفا و درجه اوّل روستا یا شهر کوچک محصور و مستحکم شده است و هم چنین بر گریزگاهی مستحکم که در زمان خطر استفاده شده و در مواقع عادی غیرمسکونی بوده، دلالت می نموده است.

به گفته حمداللّه بن ابی بکر مستوفی قزوینی تقریبا پنجاه صندلی خوب مستحکم شده وجود داشته و مستحکم ترین آنها (به گفته وی بهترین آنها) الموت، میمون دژ و لمسر بوده اند. ظاهرا باید گرد کوه را نیز به اینها اضافه نمود.

این محل باید در برابر سلاح های قدیمی تسخیرناپذیر باشد، زیرا صخره ها دارای شیب فوق العاده تندی هستند، یا تقریبا از همه جهات از لبه پرتگاه آویزان هستند و مدخل محل را می توانستند به سهولت با استحکامات لازم تقویت نمایند. گذشته از آن، تعداد زیادی تنگه عمیق وجود دارد که می توانسته نقل و انتقال سپاهیان را بی نهایت سخت سازد. امّا از سوی دیگر بالای صخره به سختی می توانسته بیش از چند صد تن را با ذخایر آنها برای مقابله با محاصره طولانی در خود جا دهد و مانند همواره در چنین قلاع تپّه ای، هیچ منبع آبی وجود ندارد. ساکنان محلّی داستان های بسیاری در مورد چشمه های پنهان می گویند، امّا همه اینها آشکارا کذب محض است.

اما جالب است بدانید که در پروژه ای به سرپرستی Budget Direct تعدادی از قلعه های باستانی آسیا، به صورت دیجیتال بازسازی شده اند.

لی مک کولا، یکی از مدیران اپن پروژهدر این مورد گفته که در سال 2020 میلیون ها نفر در سراسر جهان، به خاطر بیماری کرونا خانه نشین شدند و محدودیت سفر حتی در سال 2021 هم ادامه دارد. همین موضوع باعث شد که Budget Direct به صرافت بیفند تعدادی از مناطق دیدنی را بهص ورت دیجیتالی بازسازی کند و به مردم در منازل خود نشان بدهد.

بازسازی دیجیتال قلعه الموت:

بازسازی دیجیتال کاخ تابستانی - پکن - چین

بازسازی دیجیتال قلعه Hagi در ژاپن:

بازسازی دیجیتال دژ غزنی افغانستان:

بازسازی دیجیتال قلعه رایگاد در ماهاراشترای هند

بازسازی دیجیتال قلعه تاکِدا در آساگوی ژاپن:

منبع: یک پزشک
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1475

به "بازسازی دیجیتال قلعه الموت ایران و 5 قلعه دیگر مشهور آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی دیجیتال قلعه الموت ایران و 5 قلعه دیگر مشهور آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید