به غیر از کباب، کدام غذاهای ایرانی را باید امتحان کنید؟

به گزارش نامیت، به غیر از کباب که غذای ملی ما ایرانی ها است، غذاهای خوشمزه دیگری نیز در منوی غذاهای سنتی ایرانی وجود دارد که برای افراد خارجی می تواند مجذوب کننده باشد.

به غیر از کباب، کدام غذاهای ایرانی را باید امتحان کنید؟

کشور ایران را با غذاهای فوق العاده خوشمزه و مردم صمیمی اش می شناسند! کباب های ایرانی معروفیت زیادی دارند که در انواع مختلفی از کوبیده تا شیشلیک تهیه و طبخ می شوند. بااین حال اگر اصالت ایرانی نداشته ولی در ایران سکونت داشته باشید، شاید دوست دلتان بخواهد سایر غذاهای خوشمزه این سرزمین را نیز نوش جان کنید. در این مقاله قصد داریم تعدادی از برترین غذاهای سنتی ایرانی را به شما معرفی کنیم تا لذت خوردن آن ها را از دست ندهید.

فسنجان

یکی از پرطرفدارترین غذاهایی را که در صدر فهرست برترین ها قرار می گیرد، می توان فسنجان دانست. این غذای لذیذ از مرغ یا گوشت، گردو و رب انار تشکیل شده و همراه با برنج سرو می شود. اگر خوش شانس باشید و بتوانید از نزدیک شاهد طبخ آن باشید، می توانید ببینید که گردوی آسیاب شده چطور حین قل زدن خورشت، روغن تیره ی زیبایی روی آن به وجود می آورد. رب انار در آشپزخانه های ایرانی یافت می شود و اندازه زیادی از آن را برای طبخ این خورشت استفاده می کنند. جالب است بدانید که اصالت این خوراک برای استان گیلان است. این غذا از قدیمی ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود و در دوران ساسانیان به مناسبت خاتمه زمستان و شروع بهار در ماه اسفند و مراسم نوروز پخته می شد.

قیمه

قیمه یکی دیگر از خورشت های معروف ایرانی است که پخت آسانی دارد و گردشگران خارجی علاقه مند به این غذا می توانند در برگشت به کشور خود آن را به راحتی آماده کنند. این خورشت به واسطه استفاده از رب گوجه فرنگی در آن کمی با سایر خوشت های ایرانی تفاوت دارد. در این خورشت از لپه، گوشت، رب گوجه، زعفران و لیمو عمانی استفاده می کنند که طعم ترش خوشمزه ای به آن می دهد. این غذا را معمولاً با سیب زمینی سرخ کرده تزیین و در کنار برنج سرو می کنند.

قرمه سبزی

قرمه سبزی را ایرانی ها با دستورهای آشپزی متفاوتی طبخ می کنند. در واقع منطقه ها مختلف ایران دستورهای آشپزی مخصوص خود را دارند، به طوری که در برخی نقاط آن را با لوبیای قرمز، لوبیای چشم بلبلی یا لوبیا چیتی و حتی اسفناج تهیه می کنند. تازه یا خشک بودن سبزی نیز در منطقه ها مختلف ایران تفاوت دارد. شنبلیله نقش مهمی در تهیه این غذا ایفا می کند و سایر سبزیجات نظیر جعفری و گشنیز به آن طعم و مزه می دهند و مکمل گوشت می شوند. این غذا به حدی طرف دار دارد که حتی روز بین المللی قرمه سبزی برای آن در نظر گرفته شده است که در اولین شنبه ماه آذر برگزار می شود.

آش رشته

گاهی اوقات حتی ایرانی ها هم از خوردن برنج خسته می شوند و برای تنوع به سراغ آش رشته می فرایند. از آنجا که این آش خوشمزه مملو از حبوبات، رشته و کشک و گاهی اوقات سرکه است، می تواند یک وعده غذایی حساب شود، هرچند بسته به عادت های خانوادگی از این خوراک به عنوان پیش خوراک یا خوراک اصلی استفاده می کنند. علاوه بر این روی آن را با نعناع داغ و سیر و کشک تزیین می کنند که عطر و بوی آن را دوچندان می کند. همچنین گاهی در مهمانی ها در فصل زمستان یا در مراسم افطار مسلمانان در ماه رمضان، آش رشته به عنوان پیش خوراک سرو می شود. آش رشته در ماه رمضان جایگاه ویژه ای بین خانواده های ایرانی دارد و از جمله خوراک های مناسب این ماه است.

کوکو سبزی

کوکو سبزی از تخم مرغ و سبزی های معطری مانند تره و شوید تشکیل می شود که گاهی به آن گشنیز، شنبلیله اسفناج (یا برگ چغندر) اضافه می کنند. این مواد با سیر و پیاز، نمک و ادویه مناسب مخلوط و در روغن سرخ می شود. برای تغییر طعم و خوشمزه تر شدن کوکو سبزی به مایه آن گردوی خرد شده، زرشک یا باقلا اضافه می کنند. ایرانی ها این غذا را برای پیک نیک های خود آماده می کنند و شما نیز می توانید این غذای خوشمزه گیاهی را در انتخاب های خود قرار دهید. کوکوسبزی مجلسی، رولت کوکوسبزی، کوکو سبزی با نان تست، کوکوسبزی توپی و اسنک کوکوسبزی از انواع دیگر این کوکو هستند.

کتلت

سیب زمینی رنده شده، گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، پیاز رنده شده، نمک و ادویه پس از مخلوط شدن، مایه کتلت را به وجود می آورند که این مایه پس از یکدست شدن و شکل گرفتن، در روغن سرخ می شود. کتلت یا شامی کباب از غذاهای پُرسی است که معمولاً بدون برنج و با نان سِرو می شود و می توان آن را به عنوان غذای آماده، غذای سفر یا ساندویچ نیز مصرف کرد. این غذا شباهت زیادی به برگرهای کوچک دارد و اغلب آن را با نان و برش های گوجه فرنگی و خیارشور میل می کنند. انواع کتلت با گوشت چرخ شده گوسفند و گوساله، مرغ و ماهی تهیه می شود.

سالاد الویه

سالاد الویه از غذاهای پرطرفدار بین ایرانی ها است و یک سالادی روسی و نوعی غذای سرد به شمار میرود که از سیب زمینی آب پز، هویج، نخودفرنگی و سس مایونز درست می شود، هرچند در مدل ایرانی این غذا هویج را حذف کرده و از تخم مرغ آب پز و گوشت مرغ و خیارشور استفاده می کنند. این سالاد در ایران به سالاد الیویه و سالاد الویه و در اروپا و آمریکای لاتین به سالاد روسی معروف است. الویه را معمولاً به صورت ساندویچ و همراه با گوجه فرنگی و کاهوی خرد شده میل می کنند.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / theculturetrip.com
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1999

به "به غیر از کباب، کدام غذاهای ایرانی را باید امتحان کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به غیر از کباب، کدام غذاهای ایرانی را باید امتحان کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید