خودرو بخریم یا نه؟
به گزارش نامیت، تاخت و تاز قیمت ها در بازار خودرو ادامه دارد؛ به طوری که از ابتدای مردادماه تا به امروز شاهد رشد پنج میلیون تا 80 میلیون تومانی قیمت خودروها در بازار بوده ایم. این توصیف عجیب سایت خبرآنلاین از آخرین شرایط بازار خودرو است.
بررسی ها نشان می دهد که قیمت پژوپارس اتوماتیک از ابتدای مردادماه با افزایش 18 میلیون تومانی روبه رو شده است. این خودرو در ابتدای مردادماه 365 میلیون تومان قیمت داشت و این در حالی است که هم اکنون به قیمت 383 میلیون تومان به فروش می رود. قیمت پژو 206 وی8 صندوق دار هم که در حال حاضر به قیمت 303 میلیون تومان به فروش می رود، در ابتدای مردادماه 280 میلیون تومان قیمت داشت و این یعنی افزاییش حدود 23 میلیون تومانی در کمتر از یک ماه.
از سوی دیگر، پژو207 اتوماتیک از سوی فروشندگان خودرو مدل 1400 در بازار خودرو به قیمت 420 میلیون تومان دیده می شود؛ این خودرو در ابتدای مردادماه 393 میلیون تومان قیمت داشت. به عبارتی، این خودرو شاهد رشد 27 میلیون تومانی قیمت در این بازه زمانی بوده است.
در این میان، پژو 2008 از ابتدای مردادماه رشد 80 میلیون تومانی را تجربه کرده است. این خودرو هم اکنون در بازار به قیمت 970 میلیون تومان دیده می شود.
اما دلیل این گرانی چیست و در ادامه چه خواهد شد؟
وقفه در تولید برخی خودروهای داخلی، افزایش قیمت دلار، افزایش هزینه تولید خودرو و نبود قطعه چهار عاملی است که بازار خودرو را در روزهای اخیر متاثر کرد.
طبق گزارش اخیر وزارت صمت، تولید پنج محصول در ایران خودرو متوقف شده است، پژو 206 تیپ پنج،سمند سورن، پژو پارس، 207 دستی و رانا. اینها خودروهایی هستند که قیمت آنها در بازار رکورد زده و همزمان وزارت صمت می گوید تولید آنها متوقف شده است. براساس آمارهای وزارت صمت، در چهار ماه ابتدایی سال جاری حتی یک دستگاه 206 تیپ پنج تولید نشده است. گزارش های دیگری هم وجود دارد که می گوید قطعات خودرو پژو 206 موجود نیست و کمبود قطعه باعث توقف تولید این خودرو شده است. اما اگر این کمبود قطعه همچنان ادامه داشته باشد و خودروسازان نتوانند قطعات مورد نیاز برای تولید پژو 206 را تامین کند، توقف تولید این خودرو ادامه دار است و احتمالا باید منتظر افزایش قیمت این خودرو بود.
با این حال ایران خودرو در توضیحی اعلام کرده که این وقفه به دلیل عرضه محصولات نو بوده است.
این خودروساز اعلام کرده است: براساس راهبردهای فعلی گروه صنعتی ایران خودرو و نیازمندی های بازار و مشتریان، برخی محصولات این خودروساز با اعمال بهبود و ارتقای برخی امکانات رفاهی و ایمنی به تولید می رسد. این اقدام در سنوات گذشته هم معمول بوده و پس از اعمال تغییر و بهبود در محصولات، کدهای نوی به آن ها اختصاص یافته است؛ تولید رانا پلاس، سورن پلاس و خانواده 206 و 207 از مصادیق اخیر در بهبود محصول و تعریف کد نو است. علاوه بر ادامه تولید 206 تیپ دو، قرار است دو محصول 206 و 207 با سقف های دو رنگ و شیشه ای به بازار عرضه شوند؛ در خودروی رانا هم علاوه بر راناپلاس، رانا پلاس با سقف شیشه ای و مجهز به گیربکس شش سرعته روانه بازار خواهد شد. در آینده هم فرایند بهبود و ارتقای سطح محصولات متناسب با نیاز بازار در تمامی تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو ادامه خواهد داشت.
با این حال افزایش قیمت دلار، افزایش هزینه تولید خودرو و نبود قطعه هم در اتفاقات اخیر تاثیر داشته است. با این حال به نظر می رسد خودروسازان قرار است عرضه های نوی در بازار داشته باشند.
طبق گزارش تجارت نیوز، براساس طرح های فروش فوری خودرو در خرداد، دو خودروسازی بزرگ کشور باید در روزهای آینده 35 هزار دستگاه خودرو تحویل دهند که سهم شرکت ایران خودرو 11 هزار دستگاه و سهم شرکت سایپا 24 هزار دستگاه است.
آیا این عرضه های نو می تواند کمی بازار را آرام کند؟ اگر در واقعیت اتفاق بیفتد ممکن است این اتفاق بیفتد اما به واسطه تجربه های پیشین خودروسازان به نظر نمی رسد خیلی زود این اتفاق رخ دهد. از سوی دیگر مجوز افزایش قیمت فصلی که شورای رقابت دارد و نگرانی از تداوم نوسان ارزی دو عامل دیگری هستند که جلوگیری از نوسان قیمت را کمی سخت می کنند. با این فرایند آیا می توان منتظر ارزانی خودرو بود؟ در هفته نو قرار است وزیر پیشنهادی برای وزارت صمت در مجلس رای اعتماد بگیرد، موفقیت او شاید بتواند کمی امیدها را برای توقف فرایند صعودی قیمت خودرو پررنگ کند.
منبع: اتاق بازرگانی ایران