روغن نباتی مقرون به صرفه شد، اما ... ، مصرف کنندگان چقدر باید منتظر بمانند؟

به گزارش نامیت، به علت کاهش قیمت جهانی روغن نباتی، انواع روغن های نباتی فراوری داخل نیز از دیروز مشمول کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت مصرف کننده شده اند؛ اما این تمام ماجرا نیست و برای کاهش واقعی قیمت باید تا رسیدن خریدهای تازه به قفسه فروشگاه ها منتظر ماند.

روغن نباتی مقرون به صرفه شد، اما ... ، مصرف کنندگان چقدر باید منتظر بمانند؟

در پی کاهش قیمت جهانی روغن خام، قیمت انواع روغن نباتی داخل که عمدتاً با مواد اولیه وارداتی فراوری می شوند از 9 شهریورماه حدود 10 تا 15 درصد کاهش پیدا کرد. این کاهش قیمت بر اساس مصوبه 6 شهریور کارگروه تنظیم بازار بوده و سازمان حمایت نیز قیمت های مصرف نماینده تازه برای انواع روغن نباتی فراوری داخل را در سایت www.124.ir بارگذاری نموده است.

با این حساب، خریداران روغن نباتی از این به بعد باید روغن موردنیاز خود را 10 تا 15 درصد مقرون به صرفه تر از قبل خریداری نمایند. البته وقوع این اتفاق نادر در اقتصاد متورم ایران، موانعی و چالش هایی دارد که می تواند کام خریداران را تلخ کند؛ اما اصل ماجرا چیست؟

پیش ازاین سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان اعلام نموده بود که بنا به تصمیمات کارگروه تنظیم بازار، قیمت مصرف نماینده انواع روغن نباتی نیمه جامد و مایع در بسته بندی های مختلف در دامنه 10 تا 15 درصد کاهش خواهد یافت و همه کارخانه های روغن نباتی ملزم به کاهش قیمت هستند.

در این اطلاعیه سازمان حمایت، ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان ها موظف شده بودند برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی، ضمن نظارت بر رعایت قیمت های مندرج در سامانه 124، کنترل لازم برای فروش موجودی های کارخانجات و حلقه های توزیع (شرکت های پخش، عمده فروشی ها، خرده فروشی ها، فروشگاه های زنجیره ای، مجازی و ...) با قیمت های تازه را انجام دهند و با هرگونه تخلف بر اساس قوانین و مقررات جاری کشور برخورد قانونی نمایند.

نکته قابل توجه این است که برای اساسی آخرین قواعد قیمت گذاری کشور، کالاهای موجود در سطح عرضه دارای قیمت فراوری و مصرف هستند و فروشندگان مکلف به رعایت قیمت مصرف نماینده به عنوان سقف هزینه پرداختی به وسیله مشتری هستند. در این شرایط، در دوره هایی که کالاها با افزایش قیمت مصوب روبرو می شوند، فروشنده مکلف است کالا را با همان قیمت مصرف نماینده درج شده بفروشد که پایین تر از قیمت تازه کالاست؛ اما بعضی فروشندگان، به خصوص در فروشگاه های زنجیره ای، از این قاعده تخلف می نمایند و کالاها را با قیمت بالاتر از قیمت درج شده و به قیمت تازه می فروشند و متأسفانه بسیاری از خریداران نیز به واسطه مشغله زیاد و بالا بدون تعداد کالاهای خریداری شده از فروشگاه های زنجیره ای، متوجه این موضوع نمی شوند.

حالا در شرایطی کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت روغن نباتی در کشور ابلاغ شده که فروشگاه ها و انبارهای بنکداران و شرکت های پخش پر از محصولات روغن با قیمت قبلی است و این کالاها با همان قیمت ها قبلی روانه بازار خواهند شد.

در آن سوی ماجرا، اگر بر نحوه فراوری و توزیع روغن های تازه نظارت نشود، احتمال کاهش عرضه روغن و متشنج کردن بازار برای ایجاد تقاضا برای روغن های گران تر در بازار وجود دارد و در ادامه احتمال درج قیمت های قدیمی بروی روی محصولات در کارخانه یا دست کاری تاریخ فراوری و قیمت مصرف نماینده آنها در سطح توزیع نیز وجود خواهد داشت.

نتیجه این اتفاقات، نامرئی شدن اتفاق خوبی است که با کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت روغن برای خانوارها رخ خواهد داد؛ ازاین رو انتظار می رود، سازمان حمایت و سازمان تعزیرات، به صورت ویژه بر این مورد خاص نظارت نموده و حتی با تشویق فروشگاه هایی که روغن های قیمت قبل را دارند، زمینه را برای اعمال تخفیف روی موجودی روغن فروشگاه ها فراهم نمایند تا با فروش این روغن ها با قیمت های تازه که 10 تا 15 درصد پایین تر است، هم امکان تخلف و سوءاستفاده به حداقل برسد و هم شیرینی این تورم منفی در مالی متورم ایران به کام خانوارها برسد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 شهریور 1402 بروزرسانی: 11 شهریور 1402 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2215

به "روغن نباتی مقرون به صرفه شد، اما ... ، مصرف کنندگان چقدر باید منتظر بمانند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن نباتی مقرون به صرفه شد، اما ... ، مصرف کنندگان چقدر باید منتظر بمانند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید