دریای خزر نیازمند دستگاه لایروب است

به گزارش نامیت، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان با اشاره به ضرورت حضور یک لایروب در خزر گفت: لایروب های فعال در خلیج فارس برای خلیج گرگان مناسب نیست.

دریای خزر نیازمند دستگاه لایروب است

سیدالنگی امروز چهارشنبه 27 مهر در جلسه کارگروه اجرایی لایروبی آشوراده که در راستای علاج بخشی و لایروبی خلیج گرگان برگزار گردید، گفت: برای نجات خلیج گرگان 15 بند وجود دارد و لایروبی یکی از این بندهاست.

سیدالنگی ادامه داد: توانستیم با تعامل و هم افزایی به 37 درصد پیشرفت در حوزه اجرایی کار برسیم.

او با اشاره به دغدغه های مطرح شده در این حوزه گفت:ضرورت حضور دو لایروب در خزر موضوعی است که همیشه مطرح بوده است و باید به آن توجه گردد.

او اضافه کرد: سازمان بنادر باید در پی کسب مجوز برای خرید لایروب برای دریای خزر باشد.

سیدالنگی گفت: لایروب هایی که در خلیج فارس مشغول لایروبی هستند مناسب لایروبی خلیج گرگان نیست چراکه این لایروب ها در عمق 12 تا 14 متری فعالیت می نمایند و مناسب لایروبی برای عمق یک و نیم متری نیستند.

او اضافه کرد: مقرر شده دایک های ایجاد شده دارای پوشش گیاهی مناسب باشند و برای اینکه در منطقه خلیج گرگان دچار ریزگرد نشویم گروهی مشغول آزمایش بر روی گونه های گیاهی مختلف هستند تا برترین گزینه برای کاشت در این منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان هم در این جلسه گفت: آب خلیج گرگان از ابتدای سال تا به امروز 23 سانتی متر کاهش داشته است و اگر این کاهش ادامه پیداکند ورژیم رسوبگذاری هم افزایشی گردد ممکن است مجدا کانال ها مسدود گردد.

نوراله عباسی گفت: باید سناریویی طراحی گردد که با پسروی تدریجی آب دریا مجدد با مشکل مسدود شدن کانال ها روبرو نشویم.

عباسی گفت: پیش بینی شده تا انتها این طرح حدود 400 میلیارد تومان اعتبار هزینه گردد و باید با برنامه ریزی ازمسدود شدن کانال ها پیشگیری و از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم.

او بااشاره به اهمیت لایروبی در بندرگز اضافه کرد: با پس روی آب دریا ممکن است بخش مالی استان در حوزه پرورش میگو دچار آسیب گردد.

عباسی گفت: تصمیم به افزایش ابعاد اسکله بندر گز در ابعاد 500 متر داریم و با توجه به پسروی آب دریا ممکن است این 500 متر به هزار متر افزایش پیدا کند.

خبرنگاران گلستان گرگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 مهر 1401 بروزرسانی: 27 مهر 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2083

به "دریای خزر نیازمند دستگاه لایروب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریای خزر نیازمند دستگاه لایروب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید