محققان با الهام از خفاش حسگر جریان هوا ساختند

به گزارش نامیت، پژوهشگران با الهام از فیزیک بدنی خفاش، حسگر جریان هوایی ساختند که حساسیت بالایی داشته و از انعطاف پذیری قابل توجهی هم برخوردار است.

محققان با الهام از خفاش حسگر جریان هوا ساختند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، تیم پروفسور چن تائو در موسسه فناوری و مهندسی مواد نینگبو (NIMTE) از آکادمی علوم چین (CAS)، یک حسگر جریان هوا انعطاف پذیرفته و خود تطبیقی را ساخته است که در آن از غشای نازک با الهام از طبیعت استفاده شده است. نتایج این مطالعه در Advanced Functional Materials منتشر شده است.

حسگر های جریان هوا براساس ساز و کار تغییر شکل مکانیکی به دلیل انعطاف متحیر و حساسیت فوق العاده ای که دارند، توجه زیادی را به خود جلب کرده اند. با این حال، ساخت حسگر های جریان هوای بسیار حساس و خود تطبیقی با روش های آسان و قابل کنترل یک چالش بزرگ است.

محققان در NIMTE با الهام از غشای بال خفاش که ویژگی حسگری منحصر به فرد جریان هوا را دارد، با ترکیب نانولوله های کربنی و نوعی غشاء Ecoflex موسوم به GSEM را آماده کرده اند که می توان آن را به طور دلخواه به سطوح مختلف منتقل کرد.

آن ها با توجه به اثر میکروفنر برگشت پذیر این غشا، حسگر جریان هوا مبتنی بر GSEM بسیار حساس و خود سازگار را ایجاد کردند.

هنگامی که جریان هوا اعمال شود، تغییر شکل در مقیاس کوچک در نانولوله های کربنی بین لایه ای ایجاد می شود که باعث ایجاد تغییر در حسگر جریان هوا مبتنی بر GSEM می شود. این حسگر ویژگی های برتر از جمله تشخیص سرعت جریان فوق العاده بالا (0.0176 متر در ثانیه)، زمان پاسخ سریع (~ 1.04 ثانیه) و زمان بازیابی (1.28 ثانیه) را دارد.

از این حسگرجریان هوا مبتنی بر GSEM می توان برای دستکاری بدون تماس استفاده کرد. از طریق کنترل آستانه، می توان آن را به یک سیستم پنجره هوشمند اعمال کرد تا با موفقیت رفتار های باز و نزدیک هوشمند را درک کرد.

علاوه بر این، محققان مجموعه ای از حسگر های جریان هوا را برای تمایز بزرگی و توزیع فضایی محرک جریان هوای اعمال شده طراحی کردند. این حسگر جریان هوا مبتنی بر GSEM که در یک سیستم مدل دستگاه نقلیه بی سیم استفاده شده، می تواند با حساسیت زیاد اطلاعات سرعت را برای دستیابی به زمان واقعی حرکت به دست آورد.

این سیستم سنجش جریان هوای مبتنی بر اثر میکروسپرینگ پتانسیل بالایی را در زمینه وسایل الکترونیکی پوشیدنی و دستکاری هوشمند بدون تماس از خود نشان می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1722

به "محققان با الهام از خفاش حسگر جریان هوا ساختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان با الهام از خفاش حسگر جریان هوا ساختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید