مدل سازی کمی و کیفی سفره های آب زیرزمینی با تکیه بر انتقال و انتشار آلاینده ها آنالیز می گردد

به گزارش نامیت، محققان دانشگاه حیکم سبزواری و دانشگاه خوارزمی به آنالیز مدل سازی کمی و کیفی سفره های آب زیرزمینی با تکیه بر انتقال و انتشار آلاینده­ ها خواهند پرداخت.

مدل سازی کمی و کیفی سفره های آب زیرزمینی با تکیه بر انتقال و انتشار آلاینده ها آنالیز می گردد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، مهدی زارعی عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی و مطالعات اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: این قرارداد با اعتبار هفتصد و چهل و دو میلیون ریال بین دانشگاه حکیم سبزواری و شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی منعقد شده و مطالعات آن طی مدت یک سال انجام خواهد شد.

عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی و مطالعات اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری اضافه کرد: سبزوار به لحاظ جغرافیایی و اقلیمی در منطقه ای واقع شده است که به دلیل عدم وجود رودخانه های دائمی و نیمه دائمی از نظر منابع آبی محدود است و آب های زیرزمینی نقشی اساسی در تأمین آب شرب منطقه ایفا می نمایند.

زارعی ادامه داد: بر این اساس معین منشاء آلاینده های موجود در منابع آب، حفظ کیفیت آب های زیرزمینی و جلوگیری از آلوده شدن آن ها به خصوص در این منطقه حائز اهمیت فوق العاده ای در حفظ سلامت ساکنان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سبزوار به ویژه محل چاه های آب شرب آن بر روی سازند کرومیت واقع شده که سبب آلودگی آب شرب می گردد، اضافه کرد: حل این معضل در دستور کار مدیران بالارتبه شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفته است، لذا طرح حاضر به منظور آنالیز شرایط آلودگی آب شرب سبزوار، معین منشاء آلودگی کروم، نحوه حرکت و انتشار آن و ارائه راه کار های کاهش یون مذکور هدف گذاری شده و یاری شایان توجهی به بالا بردن کیفیت آب شرب می نماید.

زارعی گفت: با توجه به اهداف مطالعه در این پروژه پس از آنالیز مطالعات مرتبط و مروری بر تجارب سایر کشور ها با انجام نمونه برداری از منابع آب شرب شهرستان سبزوار، کیفیت این منابع مورد آنالیز قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در گام نخست این پژوهش منشاء آلاینده ها در گستره طرح معین و سپس به تهیه مدل ریاضی کمی و کیفی آبخوان به منظور تشخیص نحوه حرکت و پراکنش یون کروم در محیط پرداخته و در گام پایانی راه کار های اجرایی جهت کاهش آلودگی منابع آب شرب ارائه می گردد.

زارعی اعلام کرد: نتایج این مطالعه علاوه بر فراهم کردن امکان پایش کیفی منابع آب شرب، معین مناطق مناسب برای حفر چاه آب شرب در آینده و یا تغییر محل چاه های آب شرب فعلی، راه چاره هایی جهت تقلیل و یا حذف آلودگی مربوطه ارائه خواهد نمود که یاری ویژه ای در حفظ کیفیت آب شرب و سلامت ساکنین شهرستان خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 686

به "مدل سازی کمی و کیفی سفره های آب زیرزمینی با تکیه بر انتقال و انتشار آلاینده ها آنالیز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدل سازی کمی و کیفی سفره های آب زیرزمینی با تکیه بر انتقال و انتشار آلاینده ها آنالیز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید