حمله شبانه خرس های گرسنه به حاجی آباد مرودشت!

به گزارش نامیت، چند شبی است که چند قلاده خرس گرسنه و وحشی، خواب را از چشم مردم به ویژه کشاورزان روستای حاجی آباد مرودشت را گرفته اند و در بین آنها رعب و وحشت ایجاد نموده اند.

حمله شبانه خرس های گرسنه به حاجی آباد مرودشت!

خبرنگاران:

محمد کشاورز، یکی از اهالی روستا با اشاره به اینکه خرس های گرسنه و وحشی به روستای حاجی آباد مرودشت هجوم آورده اند و تا به امروز با تخریب درب و دیوارهای منازل، تعداد زیادی از مرغ و خروس های ساکنان روستا را خورده اند ، گفت : اکنون زمان آبیاری مزارع می باشد که به علت حضور خرس ها در منطقه کشاورزان از ترس و وحشت، آبیاری را به روز موکول می نمایند.

کوشش برای زنده گیری خرس ها

محمد زمان سلطانی رئیس اداره محیط زیست مرودشت در مصاحبه با فارس با اشاره به اینکه دو قلاده خرس نر و ماده همراه با دو توله از زیستگاه خودشان از کوه خرسی به کوه های اطراف روستای حاجی آباد و هشتیجان رفته اند، گفت: خشکسالی ، نبود پوشش گیاهی مناسب و کمبود آب و غذا در ارتفاعات، موجب شده خرس ها به روستاها حمله نمایند.

او گفت: این اداره با همکاری اداره کل محیط زیست فارس، اقدام به پایش شبانه طی چندین شب و استفاده از تور و باکس زنده گیری در محل جهت گرفتن خرس ها و انتقال آن به محل مناسب کرده است.

سلطانی گفت: این اداره اقدام به تهیه باکس بزرگ تر و تجهیز اکیپ ها به تفنگ بیهوشی برای زنده گیری کرده که هجوم مردم در محل استقرار و هیجانات ایجاد شده، در کار اکیپ زنده گیری خلل ایجاد کرده است.

رئیس اداره محیط زیست مرودشت گفت: این اداره برای زنده گیری و انتقال حیوان های وحشی به صورت مستمر تا گرفتن نتیجه اقدام می نماید.او گفت: تامین غذا که در دستور کار نیست چون حیوانات تنبل می شوند، اما پس از نصب آبشخورها به جای بهره مندی حیوانات وحشی، حیوانات اهلی که برای چرا به ارتفاعات برده می شوند، از این آبشخورها استفاده می نمایند.

سلطانی گفت: همین اقدام عامل انتقال بیماری بین حیوانات اهلی و وحشی، و شکار کبک از سوی شکارچیان می گردد.دبیر کارگروه حفاظت از محیط زیست شهرستان مرودشت گفت: به محض زنده گیری خرس ها، آن ها به زیستگاه خودشان در محدوده تنگ خشک مرودشت انتقال داده می شوند.

کوه های گرمه، کامفیروز، دشتک ، کندازی، نقش رستم و منطقه شکار ممنوع کوه خرسی، زیستگاه خرس های قهوه ای هستند.

خرس قهوه ای با نام علمی Ursus arctos ونام انگلیسیBrown Bearدر بین گونه های خرس بیشترین پراکنش را دارد. خرس قهوهای بزرگترین گوشتخوار ایران است که از نظر مقدار (طول بدن180 تا 250 سانتی متر،ارتفاع بدن80 تا 120 سانتی متر ووزن 100 تا 400 کیلوگرم را دارا می باشد).

خرسهادرایران در نواحی جنگلی زاگرس والبرز زندگی می نمایند و حضور آنها در خراسان، آذربایجان، کرمانشاه، لرستان، کردستان و منطقه ها کمی از استان فارس و تراکم جمعیتی آن در شهرستان پاسارگاد گزارش شده است.

خرس قهوه ای در بسیاری از زیستگاه ها نقش کلیدی در سلامت اکو سیستم دارد و از آن به عنوان یک گونه شاخص برای سلامت اکو سیستم ها نامبرده می گردد و در هر زیستگاهی که باشد نشانه سلامت و پویایی آن زیستگاه می باشد.

خصوصیات خرس قهوه ای

خرس قهوه ای دارای گوش های کوچک و گرد، دم بسیارکوچک، نامشخص و کلفت، سرپهن، پوزه کشیده، چشم های ریز و نزدیک به هم، گردن کوتاه وکلفت، دست و پای بلند و کلفت است که رنگ آن قهوه ای تیره تا زرد بور و خاکستری متغیر است و رنگ آنها در منطقه ها جنوب زاگرس روشن تر از منطقه ها شمالی است.

قوی ترین حس خرس ها بویایی است. آنها از بینایی و شنوایی خود نیز استفاده می نمایند. اما این دو ضعیفتر از بویایی این حیوان است. (تا بیش از 20 کیلومتر را بو می کشند). چون آنها در منطقه ها خود بزرگترین گوشت خوارند و به جز انسان معمولا دشمن طبیعی ندارند.

غذا

خرس ها همه چیز خوارند و آنها در بهار وتابستان در علفزار های مرتفع کوهستان واز علف های تازه وحشرات استفاده می نمایند ود رپاییز به جنگل می فرایند واز گیاهان مثل آلوچه، انجیر و پسته وحشی و… استفاده می نمایند. خرس ها علاقه شدیدی به عسل دارندو حمله به کندو های عسل یکی از مسائل بین مردم وخرس هاست.

دلایل حملات خرس ها

متخصصان رفتار شناسی حیات وحش معتقدند که حمله غالب خرس ها به علت غافلگیر شدن آنهاست و ورود انسان به قلمروی آن واحساس تهدید توله ها واعضای خانواده اش او را وادار به حمله می نماید.یکی دیگر از دلایل حمله زمانی است که از خواب زمستانی بیدار شده وبه شدت گرسنه اند،حضور انسان در منطقه ای که غذای خرس هاست خشم او رابر خواهد انگیخت.

حملات خرس ها در ایران ناشی از گرسنگی ونبود مواد غذایی در منطقه ها است که در منطقه پاسارگاد جدیدا به علت خشک شدن چشمه های کوه های پاسارگاد به علت تشنگی هم به باغات حمله ور شده اند. کارشناسان دریافتند که حملات خرس هافصلی است وتعداد حملات در پاییز که به غذای بیشتری برای زمستان گذرانی نیاز دارند بیشتر از بهار است ود رفصل بهار نیز به خاطر اینکه تازه از خواب بیدار شد اندو گرسنگی آنها باعث بی طاقت شدن وعصبانی شدن آنها می گردد.

برای جلوگیری از حملات خرس های قهوه ای باید نکات زیر را رعایت کنیم:

اوج فعالیت خرس ها از اوایل غروب تا اوایل صبح ادامه داردواین زمان ممکن است بیشترین اندازه برخورد صورت بگیرد.در موقع حرکت در منطقه های که احتمال خرس وجود دارد باید هوشیار باشیم ودر صورت تماشا آثاری مانند فضله و ردپای آن آمادگی لازم را داشته باشیم ویا از آن محل فاصله بگیریم.برای حرکت در کوههاباید در خط الراس کوه ها حرکت کردتا دید خوبی از اطراف داشته باشیم. عبور از ارتفاعات بهتر از عبور دره های انبوه و پر درخت است چون معمولا خرس های قهوه ای روزها د رلابه لای در ختان یا شکاف سنگ هامی مانند.وقتی یک خرس قهوهای با انسان روبه رو گردد شوکه شده و فقط سعی می نماید از خود دفاع کندو برای جلوگیری از این حمله باید خرس ها را از وجود خود با استفاده از بلند صحبت کردن،بستن قوطی کنسرو ویا زنگوله به کوله پشتی آگاه کرد.

در صورت روبه روشدن با خرس قهوه ای آرام و بی حرکت بایستیدواز سرو صدا کردن ودویدن خودداری کنید چون این انگیزه ا برای حمله می گردد. خرس چون بینایی ضعیفی دارد در بیشتر مواقع با بو کشیدن اطراف ونگاه به اطراف خود از محل دور می شوند.

آیا خرس ها خطرناک اند؟

خرس ها بر خلاف تصور حیوانات ترسویی هستند وبه محض روبرو با انسان و یا بوی انسان بیشتر ترجیح می دهند فرار نمایند اما خرس های زخمی ،خرس های توله دار ویا خرس هایی که جایی برای زمستان خوابی پیدا نکرده اند وهمچنین خرس هایی که تازه از خواب زمستانی بیدار شده اند خطرناک هستند،البته این اتفاقات کمتر رخ می دهد وخرس ها فرار را برقرار ترجیح می دهند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 13 تیر 1401 بروزرسانی: 13 تیر 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2011

به "حمله شبانه خرس های گرسنه به حاجی آباد مرودشت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله شبانه خرس های گرسنه به حاجی آباد مرودشت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید