موزه نئوس برلین کجاست؟ (تور آلمان)

به گزارش نامیت، برای بیش از 60 سال هیچ کس قادر به بازدید از موزه نئوس یا موزه نو (Neues Museum) در شهر برلین نبود و این مکان به سمت نابودی پیش رفت. اما امروزه به لطف طراحی معماری خارق العاده ای که گذشته و حال را با یکدیگر ترکیب نموده، به یکی از بهترین جا های دیدنی آلمان تبدیل شده است. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر با این موزه آشنا شوید.

موزه نئوس برلین کجاست؟ (تور آلمان)

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

موزه نوی برلین برای چندین دهه بدون استفاده رها شده بود اما بازسازی بسیار گسترده ای روی این مکان بمباران شده صورت گرفت و در نهایت، درب های آن در سال 2009 میلادی به روی عموم باز شد. معمار انگلیسی دیوید چیپرفیلد همچون پازلی بسیار بزرگ، در طراحی تازه خودش توانسته تمام جزئیات، ضایعات و آجرهای باقیمانده از ساختمان اصلی را جای بدهد و همین نیز فضایی زیبا و پویا به اینجا بخشیده است.

راه پله های بزرگ، اتاق های گنبدی، دیوارهای بزرگ و سالن های با سقف بلند و با هوای مطبوع همگی با عناصر بتنی ساخته شده اند و همچون زخم هایی خاکستری روی دیوارهای اصلی آسیب دیده جای گرفته اند. در حقیقت، ساختمان این موزه علاوه بر حفظ گذشته، توانسته خودش را بازسازی و مدرن کند.

مجموعه آثار موزه نئوس برلین

مجموعه آثار به نمایش در آمده در موزه نئوس برلین تاریخ نیاکان را از فرهنگ های مختلف دنیا برای بازدیدکنندگان به نمایش می گذارد. موزه نئوس با مساحتی 8000 متری مربع در چهار طبقه مجزا بیش از 9000 آثار تاریخی را در فضاهایی شگفت انگیز، عجیب و تماشایی در معرض نمایش قرار داده است.

دو نمایشگاه دائمی در موزه نئوس برلین دایر هستند که شامل نمایشگاه پاپیروس و مصر و دیگری نمایشگاه ماقبل تاریخ است. در نمایشگاه مصر، آثار تاریخی متعددی از تاریخ چهار هزار ساله مصر و نوبی به نمایش گذاشته شده اند و در این حالی است که در نمایشگاه ماقبل تاریخ می توان آثار تاریخی مختلفی از اروپا و خاورمیانه و از قرن حجر تا قرون وسطی را مشاهده کرد.

در میان تمام این آثار تاریخی، نیم تنه نفرتیتی (Nefertiti Bust) به عنوان مشهورترین و برجسته ترین اثر شناخته می گردد که در طول سال ها مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. این مجسمه در کنار مومیایی ها، مجسمه ها و تابوت هایی از مصر باستان در نمایشگاه مصر موزه نوی برلین واقع شده است. از جمله آثار برجسته موجود در نمایشگاه ماقبل تاریخ در موزه نئوس برلین می توان به آثار باستانی تروا، یک جمجمه نئاندرتال و کلاه طلایی برلین با قدمتی سه هزار ساله اشاره نمود.

تاریخچه موزه نئوس برلین

دستور ساخت موزه نئوس به وسیله پادشاه پروس به نام فردریک ویلیام چهارم و به عنوان توسعه دادن موزه آلتس (Altes Museum) صادر شد. ساخت این موزه در سال 1843 میلادی و با طراحی نئوکلاسیک و احیای رنسانس به وسیله معماری به نام فردریک آگوست استولر آغاز شد.

موزه نئوس پایان در سال 1855 میلادی و با سروصدای بسیار زیادی افتتاح شد. در سال 1912 میلادی نیز اکتشافات اجرا شده به وسیله باستان شناسان آلمانی در اطراف شن های شهر سلطنتی آرمانا منجر به کشف نیم تنه نفرتیتی شد و از آن موقع نیز این اثر تاریخی به عنوان نماد این موزه تبدیل شده است.

در آغاز جنگ دنیای دوم در سال 1939 میلادی، این موزه بسته شد و در طی بمباران برلین، خسارت قابل توجهی را متحمل شد. حملات هوایی اجرا شده در 23 نوامبر سال 1943 میلادی باعث شد تا راه پله اصلی، نقاشی های دیواری و بسیاری دیگر از آثار تاریخی از بین بروند. دو سال بعد یعنی در ماه فوریه سال 1945 میلادی نیز بمب های متفقین چندین بخش از جمله راهروی متصل کننده این موزه به موزه آلتس را نابود کرد.

پس از جنگ دنیای دوم، موزه نئوس در برلین شرقی برای چندین دهه به صورت ویرانه باقی ماند و از بخش های کمتر آسیب دیده آن نیز برای ذخیره سازی آثار تاریخی به وسیله دیگر موزه های قرار گرفته در جزیره موزه (Museuminsel) استفاده می شد. در سال 1986 میلادی، دولت آلمان شرقی بازسازی روی این بنا را آغاز کرد تا موزه نئوس را همچون اولش بازسازی کند اما پس از سقوط دیوار برلین در سال 1989 میلادی این کار متوقف شد.

طراحی دوباره موزه نئوس

پس از اتحاد مجدد آلمان، برای طراحی دوباره موزه نئوس رقابتی برگزار گردید و معماران مختلف طرح های خود را ارائه دادند اما مسئولین چندان از این طرح ها راضی نبودند تا اینکه در نهایت دیوید چیپرفیلد که قبلا جاهای دیگری را در آلمان ساخته بود و معروفیت زیادی داشت، در سال 1997 میلادی رسما به عنوان سرپرست پروژه بازسازی موزه نئوس انتخاب شد.

طرح پیشنهاد دیوید چیپرفیلد ترکیبی از ساختمان قدیم و نو موزه بود و همین نیز سبب شد تا بخش های اصلی حفظ شوند و بخش های آسیب دیده نیز مورد بازسازی قرار بگیرند. با اینکه این طرح در ابتدا با مخالفت هایی همراه بود و بعضی می خواستند تا ساختمان موزه همچون اولش ساخته گردد اما در هر صورت، در سال 2003 کار بازسازی آغاز و موزه نئوس در ماه اکتبر 2009 به روی عموم باز شد.

منبع: فوت و فن / lonelyplanet
انتشار: 5 بهمن 1401 بروزرسانی: 5 بهمن 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2127

به "موزه نئوس برلین کجاست؟ (تور آلمان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه نئوس برلین کجاست؟ (تور آلمان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید