نمایندگان پشت به پشت فعالان گردشگری هستند

به گزارش نامیت، محمدرضا دشتی اردکانی رییس فراکسیون گردشگری مجلس در نشست مجمع نمایندگان مجلس با فعالان گردشگری استان یزد که امروز پنجشنبه در محل اتاق بازرگانی یزد برگزار گردید، با بیان این که گردشگری فارغ از نگاه های سیاسی است، از نبود برنامه ای تعیین در حوزه گردشگری گلایه کرد و گفت: آیا فعالان گردشگری ما برای یزد، سند آمایش گردشگری دارند؟

نمایندگان پشت به پشت فعالان گردشگری هستند

وی به وجود ضعف های قانونی در کشور اشاره نمود و گفت: شما فعالان گردشگری و بخش خصوصی باید در زمینه سند آمایش، گردشگری را مورد نظر قرار دهید.

وی به اهمیت توسعه گردشگری سلامت در یزد نیز اشاره و اظهار داشت: باور داریم که گردشگری می تواند محور توسعه کشور باشد، از طرفی در حال حاضر که مباحث گردشگری ناشی از کرونا تعطیل است ولی آیا برای توسعه و تقویت زیرساخت ها فکری شده است؟ در این شرایط باید برای یافتن راهکارهای برون رفت از این مسئله، بیاندیشیدیم.

این مسئول با تاکید بر این که یزد ظرفیت تبدیل شدن به محور گردشگری کشور را دارد، توضیح داد: نسبت به پیگیری مسائل همه فعالان گردشگری و برطرف نواقص و ضعف های قانونی اقدام می کنیم و مطالبه فعالان گردشگری مبنی بر ارتباط گیری با مسئولان کشوری مانند رئیس کل بانک مرکزی و حتی رئیس جمهوری نیز در صورت لزوم دنبال خواهد شد.

تقویت دیپلماسی گردشگری در دستور کار فراکسیون گردشگری

محمد صالح جوکار دبیر فراکسیون گردشگری مجلس هم با بیان این که ایجاد این فراکسیون، زمینه خوبی برای تقویت مشارکت بخش خصوصی است، خواهان گفت وگو و ارائه راهکارهایی به منظور تدوین راهبردهای اساسی شد و گفت: نقش ما در مجلس در سایه تعامل نمایندگان، منجر به اقداماتی اساسی فارغ از نگاه سیاسی خواهد شد.

وی به فرصت غنی ثبت جهانی یزد به عنوان بستری برای توسعه گردشگری این استان اشاره نمود و گفت: صندلی یزد در حوزه گردشگری نشان دهنده هم افزایی خوب بخش خصوصی و دولتی است و تقویت این رویکرد می تواند باعث شناخته شدن صندلی یزد و این میراث بزرگ گذشتگانمان گردد.

جوکار خواهان برگزاری جلسات بیشتری در حوزه بازرگانی و صنعت شد و گفت: دیپلماسی گردشگری در جهان نقش مهمی دارد و شاید در زمینه دیپلماسی سیاسی دچار مسائلی باشیم اما با تقویت ظرفیت گردشگری می توانیم به عنوان یکی از اهداف فراکسیون گردشگری مجلس بپردازیم.

وی حمایت از بخش خصوصی را مطابق مفاد قانونی را یادآور شد و گفت: دولت نباید در حوزه بخش خصوصی، تصدی گری کند بلکه نظارت و مدیریت و نگاه کلان به این مسئله بر عهده دولت است و اقتصاد مقاومتی نیز متکی به مردم است، به همین منظور برای توسعه این صنعت به دنبال برطرف خلاهای قانونی دراین زمینه هستیم.

تعطیلی پنج شنبه ها را دنبال خواهیم کرد

جوکار تعطیلی دو روز سرانجامی هفته را احتیاجمند استدلال ها و توجیهات قانونی برشمرد و گفت: باید برای تحقق این مسئله در حوزه گردشگری، ماده قانونی ارائه و پژوهش های کشورهای دیگر را با در نظر دریافت مزایای آن ها انجام دهیم که در این زمینه مرکز پژوهش های مجلس می تواند در حین پیگیری به وسیله فراکسیون و نمایندگان، به تحقق این امر یاری کند.

وی به کاهش چشمگیر بازدهی کار در کشور اشاره نمود و پیگیری این مسئله را برای تحقق تعطیلی دو روز سرانجامی هفته یادآور شد.

وی همچنین با اشاره به احتیاج کشور به برنامه جامع گردشگری، توضیح داد: این مسئله را با مشارکت وزارت میراث فرهنگی و با استفاده از ظرفیت های مجلس دنبال خواهیم کرد.

این مسئول به بی ثباتی بازرگانی خارجی، واردات و صادرات به دنبال تصمیمات هیجانی و لحظه ای و ناپایدار اشاره نمود و گفت: این تصمیمات صدمات زیادی را به اقتصاد ما زده لذا ضروری است تا در صنعت گردشگری برنامه جامعی داشته باشیم.

وی به پیگیری مسائل حوزه گردشگری نیز اشاره نمود و گفت: کرونا دائمی نیست لذا همزمان با مقابله با مسائل این بیماری، پیشنهادات بخش خصوصی که منجر به رونق صنعت گردشگری خواهد شد و این صنعت نیمه جان را احیا خواهد نمود را آنالیز خواهم کرد.

نماینده مردم یزد در مجلس از صندلی صنعت گردشگری در زمینه اقتصاد یاد کرد و گفت: آمار بیکاری در استان یزد افزایش یافته و نخبگان هم در حال رفتن از استان هستند در حالی که توسعه گردشگری می تواند منجر به ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان و نخبگان گردد.

وی با بیان این که صنعت گردشگری می تواند شرایط شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها را نیز بهبود بخشد، اظهار کرد: هر چند که یزد در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده اما گردشگری می تواند پاسخی به احتیاجهای اشتغال استان و جلوگیری از خروج نخبگان با ایجاد موج اشتغال فراوان در این حوزه باشد.

این مسئول از پیگیری استان در زمینه درآمد و هزینه های دریافتی اقتصادیات برای هزینه کرد در استان نیز اطلاع داد و نسبت به برطرف مسائل صنعت گردشگری از سوی نمایندگان استان اعلام آمادگی کرد.

صنعت و گردشگری متاثر از تصمیمات عجولانه دولت

محمدرضا قمی رئیس اتاق بازرگانی یزد هم استفاده از ظرفیت نمایندگان در استان را ضروری خواند و گفت: یکی از مسائل مهم صنعت گردشگری تصمیمات عجولانه و هیجانی دولت به محض سخت شدن شرایط در کشور است که همین تصمیمات کوتاه مدت و بی ثبات در جامعه اقتصادی نیز به کررات تغییر می نماید و همه صنایع را تحت تاثیر قرار می دهد و مسائلی را به بار می آورد.

وی به مسائل موجود در زمینه غربالگری کارت های بازرگانی و بازگشت ارز از صادرات کشور و به خصوص یزد اشاره نمود و ادامه داد: گردشگری در استان یزد یکی از فعالیت های اقتصادی جدی است که زحمات و اهتمام زیادی برای صندلی کنونی آن صرف شده است و در این شرایط نیز احتیاج جدی به یاری های واقعی مسئولان و نمایندگان دارد.

این مسئول از نمایندگان خواهان پیگیری جدی مسائل این صنعت شد و تاکید نمود: گردشگری در صورت آسیب دیدگی توان بازیابی خود به این زودی ها را نخواهد داشت و دچار خسارت های جبران ناپذیری خواهد شد.

تریبون مجلس حامی فعالان گردشگری باشد

محسن حاجی سعید رییس کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور نیز در این نشست، با اشاره به این که نمایندگان فارغ از نگاه و جناح سیاسی باید حامی گردشگری باشند، توضیح داد: باید تریبون مجلس حامی فعالان گردشگری باشد تا بعضی از دیدگاه های اشتباه مبنی بر حمایت نکردن نمایندگان و مجلس از این صنعت را در اذهان فعالان گردشگری بهبود بخشد.

وی صندلی برتر یزد در حوزه گردشگری براساس معیارهای متعدد را نشان دهنده همگرایی و تعامل بخش خصوصی و دولت دانست و با اشاره به موضوع تعطیلی پنج شنبه ها، توضیح داد: تعطیلات سرانجام هفته یک روزه استان ها، در تهران دو روزه است و این مسئله نشان می دهد که پایتخت نشینان دغدغه تعطیلات دو روزه دیگر استانها را ندارند.

وی افزایش راندمان کاری در کشورهای توسعه یافته جهان و تحقق تعطیلات دو روزه در بازه حدود یک قرن در جهان را یادآور شد و گفت: این تعطیلات مطالبه بخش کارمند و کارگر است در حالی که در حال تبدیل شدن به مطالبه ای سطحی و رو به فراموشی است و جای تعجب دارد که هنوز برای این مطالبه عمومی، گفتمانی در مجلس نشده و اتفاقی نیفتاده است، در حالی کشور ما هنوز به جمع بندی نرسیده که مطالبه مسئولان کشورهایی چون نیوزلند به افزایش تعطیلات سرانجام هفته تا سه روز پیش می رود.

وی با بیان این که فارغ از دولت این مسئله احتیاج به حمایت مجلس دارد، در این زمینه خواهان برگزاری جلسات کارشناسی شد و گفت: تبدیل یزد به منطقه آزاد گردشگری هم مسئله مهمی پس از ثبت جهانی یزد است که باید برای آن جلسات تخصصی با نمایندگان برگزار گردد.

به گفته حاجی سعید، بیمه راهنمایان گردشگری، اعطای تسهیلات به این قشر و از دست رفتن نیروی متخصص از مهمترین مسائلی است که نمایندگان باید آن را پیگیری و برطرف نمایند.

خلاء وجود اتاق گردشگری در کشور

اصغر نبیل رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد هم ضمن مرور مسائل این صنعت به دنبال شیوع کرونا، اظهار کرد: اتاق بازرگانی براساس تعاریف قانونی، مجلس بخش خصوصی و مشاور سه قوه است به عبارتی هر سه قوه باید از مشاوره این اتاق بهره مند شوند، در حالی که امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی با ارائه آماری از صنعت گردشگری و رکود این صنعت به دنبال شیوع کرونا، خواهان اهتمام مجلس در اختصاص کرسی و صندلیی به این صنعت در اتاق بازرگانی شد و گفت: اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی هنوز عنوان و کرسی مخصوصی برای صنعت گردشگری ندارد، در حالی که اصناف، تعاون و صنعت و معدن همگی پایگاه مشخصی دارند.

این مسئول به نبود تشکل منسجمی در حوزه صنعت گردشگری و پییگری مسائل این صنعت از سوی نمایندگان اشاره نمود و گفت: برای رونق گردشگری در بحران کنونی و همچنین صرفه جویی در مصرف بنزین در این بازه زمانی، ارائه بسته های تشویقی و تخفیفاتی در حوزه حمل و نقل و سفر، دریافت نکردن اقتصادیات و ارزش افزوده از واحدهای اقامتی و عوارض خروج از کشور و تخفیفاتی در حوزه هزینه صدور ویزا از گردشگران خارجی، راهکارهایی است که می تواند به نجات گردشگری کشور و حفظ آن منتج گردد.

وی گردشگری را صنعتی حساس دانست و گفت: گردشگری نمی تواند همزمان با تغییرات نرخ تورم، تغییر کند چرا که حاشیه سود در این صنعت کم و صنعتی حساس و هزینه بر است و اگر حمایت اقتصادی نگردد، نابود خواهد شد.

نمایندگان، فرهنگ گردشگری را نهادینه نمایند

محمد زاده رحمانی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی یزد نیز ضمن اشاره به پیگیری های استانداری در برطرف مسائل فعالان گردشگری به خصوص در زمینه تسهیلات و مسائل بانکی، خواهان یاری نمایندگان به نهادینه کردن فرهنگ گردشگری شد و گفت: خوشبختانه رییس قوه قضائیه در بدو ورود به یزد با یادآوری مسئله گردشگری یزد، بار زیادی را در این زمینه برداشتند اما همچنان بعضی از تنگ نظری ها با ترس از آسیب های فرهنگی گردشگری وجود دارد.

وی خواهان پیگیری نمایندگان در زمینه تمرکززدایی و تفویض اختیار با توجه به تبصره 18 بند الف قانون برنامه و بودجه در زمینه ارائه تسهیلات به حوزه گردشگری شد.

محمد مهدی شرافت دبیر کانون تفکر گردشگری استان یزد نیز با اشاره به ضرورت مدیریت مقصد و تنوع بخشی محصول در حوزه گردشگری، توضیح داد: با توجه به شرایط کرونا نباید صرفاً به دنبال دوران پسا کرونا باشیم بلکه باید برای نجات گردشگری در این بحران نیز برنامه ریزی کنیم.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1063

به "نمایندگان پشت به پشت فعالان گردشگری هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایندگان پشت به پشت فعالان گردشگری هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید