نمرود؛ سد تماشایی فیروزکوه

به گزارش نامیت، در شهرهای پرجمعیت با هوای ناپاک و آلوده، افراد در جست وجوی مکان های تفریحی خوش آب وهوایی در نزدیکی محل سکونت خود هستند تا در روزهای آخر هفته و تعطیلات، بتوانند سفری یک روزه و کوتاه مدت داشته باشند.

نمرود؛ سد تماشایی فیروزکوه

شهرستان فیروزکوه در استان تهران با آب وهوای مطبوع و دل پذیر، یکی از مقاصد گردشگری مناسب به ویژه برای اهالی تهران است. دریاچه و سد نمرود یکی از جاهای دیدنی فیروزکوه به شمار می رود که در سال های اخیر، توجه بسیاری از طبیعت دوستان را به خود جلب نموده است.

تاریخچه ساخت سد نمرود

در شهرستان فیروزکوه روستایی خوش آب وهوا با نام سله بن و با قدمتی 3,000 ساله وجود دارد که این قدمت از سفالینه های تپه های باستانی آن تخمین زده شده است. در سال 1384 در دو کیلومتری روستای سله بن، ساخت سدی از نوع مخزنی با نام سد نمرود روی حبله رود شروع شد. تا سال 1390، حدود 65 درصد مراحل ساخت سد نمرود پیشرفت کرد و این سد در سال 1400 به بهره برداری رسید.

سد نمرود، مخزنی با حجم 119 میلیون مترمکعب دارد. بدنه این سد خاکی است و هسته ای از خاک رس دارد. بلندای این سد از پی 82 متر و پهنای تاج آن 12 متر است. این سد دیواری از جنس بتن با دو ردیف آب بند دارد.

سد نمرود یکی از پدیده های مصنوعی است که با طبیعت زیبای اطراف خود عجین شده است. یکی از اهداف ساخت این سد تامین آب آشامیدنی شهرستان های گرمسار و آب مورد احتیاج کشاورزی دشت چزکین، شهرستان فیروزکوه، روستای سله بن و شهر ارجمند بوده است. بعلاوه در راستای مدیریت منابع آب، گام بلندی در پیشرفت منطقه ارجمند در زمینه های مختلف و توسعه گردشگری این شهر برداشته شده است. ایجاد این سد فضایی مناسب و دلچسب برای اهالی روستاهای ارجمند، ورسخواران، وشتان و عموم گردشگران از سراسر ایران ایجاد نموده است.

برترین زمان بازدید از دریاچه سد نمرود

فیروزکوه و منطقه ها اطراف دریاچه سد نمرود در بهار و تابستان هوای خنک و مطبوعی دارد و حتی در دمای 34 درجه سانتی گراد نیز خبری از آفتاب آزاردهنده نیست؛ اما برترین زمان بازدید از دریاچه سد نمرود، از نیمه اردیبهشت تا نیمه شهریور ماه است.

در این ماه ها سرسبزی طبیعت بسیار چشم نواز است. اگر به قصد ماهیگیری به دریاچه سد نمرود سفر می کنید، برترین زمان فصل پاییز خواهد بود. در این فصل، طبیعت لباس رنگارنگ خود را بر تن دارد. فصل زمستان فصل مناسبی برای بازدید از دریاچه سد نمرود نیست؛ چراکه این منطقه کوهستانی است و زمستان های طولانی و بسیار سردی دارد.

پوشش گیاهی

در اطراف سد نمرود و در روستای سله بن گیاهان گوناگونی رشد می نمایند که هر یک خواص خوراکی، دارویی و صنعتی خاصی دارند. در میان این گیاهان می توان از بنه، ارس، درمنه، گون، بادام کوهی، زرشک و... نام برد. نکات مهمی در زمینه چیدن این گیاهان وجود دارد که باید رعایت گردد؛ چراکه چیدن غیراصولی این گیاهان به طبیعت منطقه آسیب جدی وارد می نماید.

پوشش جانوری

پوشش گیاهی متنوع اطراف سد نمرود، سبب ایجاد گونه های جانوری متنوع در این محدوده شده است. در منطقه سد نمرود انواع حیوانات از گونه های گیاه خوار و گوشت خوار زندگی می نمایند؛ از این رو، مشاهده حیوانات اهلی، خزندگان و پرنده ها در اطراف این سد جای تعجب ندارد. در این منطقه حیواناتی مانند بز، کل، میش، قوچ، گراز، آهو و پلنگ وجود دارند. منطقه سد نمرود یکی از نخجیرگاه های ایران در نزدیکی تهران است.

تفریحات سد نمرود

در محدوده سد نمرود، تفریحات متنوعی برای گردشگران وجود دارد که از آن ها می توان به عکاسی، پیک نیک، ماهیگیری و... اشاره نمود.

عکاسی

دریاچه پشت سد نمرود چشم انداز بسیار زیبایی دارد که می تواند پس زمینه جالبی برای عکس باشد. علاوه بر دریاچه، گردشگران با عکاسی از بافت قدیمی و زیبای روستای سله بن، نام و خاطره روستا را در اذهان زنده نگاه می دارند. حیوانات سوژه مناسبی برای عکاسی در این منطقه به شمار می روند؛ اما باید مراقب آسیب نرساندن به آن ها باشید.

پیک نیک در اطراف سد نمرود

اطراف سد نمرود با توجه به آب و هوای مطبوع و دل پذیر، محل مناسبی برای پیک نیک و کمپینگ به شمار می رود. گردشگران در اطراف این سد، چادر مسافرتی یا زیراندازهای خود را پهن می نمایند، کتری را روی هیزم می گذارند و از نوشیدن چای تازه دم در هوای خنک این منطقه لذت می برند.

ماهیگیری

برای ماهیگیری در دریاچه سد نمرود وسایل خود را همراه داشته باشید و پس از گرفتن مجوز لازم در این دریاچه ماهی بگیرید.

در دریاچه سد نمرود می توانید انواع قزل آلای رنگین کمانی و ماهی زردک صید کنید؛ البته برترین فصل برای ماهیگیری در این دریاچه فصل پاییز است. برای ماهیگیری در فصل پاییز لباس گرم و مناسب را از قلم نیاندازید.

شنا در دریاچه سد نمرود

شناکردن در دریاچه سد نمرود مانند تمام دیگر سدها خطرناک و ممنوع است؛ از این رو، باید شنا را از فهرست تفریحات خود در این منطقه حذف کنید.

آدرس: جاده تهران - فیروزکوه، جاده فرعی شهر ارجمند، دو کیلومتری روستای سله بن، دریاچه نمرود

منبع: گردشبان
انتشار: 15 تیر 1402 بروزرسانی: 15 تیر 1402 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2195

به "نمرود؛ سد تماشایی فیروزکوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمرود؛ سد تماشایی فیروزکوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید