نکات ایمنی خودرو قبل از سفر

به گزارش نامیت، سفر با خودروی شخصی

یکی از محبوب ترین روش های حمل و نقل در سفر، استفاده از خودروی شخصی است؛ کنترل سفر دست خودتان است، هرجا بخواهید می توانید توقف کنید، همسفرانتان را خودتان انتخاب می کنید، اینکه چه جایی بیشتر یا کمتر بمانید را خودتان تصمیم می گیرید و مزایای زیاد دیگری که شما را به این نوع سفر علاقمند می کند. اما یکی از مهمترین مواردی که باید بدانید نکات ایمنی خودرو قبل از سفر است تا در طول راه، با خیال راحت از وقت خود لذت ببرید. خبرنگاران برای شما در ادامه چند مورد را در این رابطه آورده است؛ با ما همراه باشید.

نکات ایمنی خودرو قبل از سفر

چک آپ خودرو از طریق تعمیرکار

راحت ترین و در عین حال امن ترین راه این است که خودرویتان را نزد یک تعمیرکار ببرید تا هم نگاهی به آن بیاندازد و هم در صورتی که مسئله ای پیدا شد، آن را تعمیر کند. مکانیک ها به خوبی می دانند که نکات ایمنی خودرو قبل از سفر چیست و می توانند کمک بزرگی به شما باشند، زیرا اشکالاتی هستند که شاید اصلا در رانندگی داخل شهر بروز نکنند اما زمانی که به جاده می زنید، به خاطر سرعت، آب و هوا و … به راحتی می توانند سفر را برای شما تلخ کنند. اما خب همیشه تعمیرکار شاید دم دستتان نباشد و نتوانید ماشین تان را برای سرویس و چک آپ نزد او ببرید. در ادامه مواردی وجود دارند که به راحتی خودتان می توانید آن را چک کنید و در صورت بروز مشکل و یا غیر عادی بودن شرایط، سفرتان را به تعویق بیاندازید و ماشین را به یک تعمیرگاه در دسترس ببرید.

آب و روغن چک کردن

احتمالا تا به حال این اصطلاح را شنیده اید که باید قبل از سفر، آب و روغن ماشین خود را چک کنید. این مورد مهم شامل بررسی روغن، خنک کننده، مایع ترمز و آب شیشه پاک کن است که به شما در جلوگیری از تصادف یا خرابی های غیر ضروری کمک می کند. همچنین باید سطح مایع کلاچ (برخی مواقع همان مایع ترمز است) را چک کنید و برای پیدا کردن تمام این بخش ها، می توانید به دفترچه خودرویتان مراجعه کنید و یا یک جستجوی ساده اینترنتی انجام دهید.

بررسی کردن باد لاستیک

باد لاستیک از آن دست چیزهایی است که حتما به عنوان نکات ایمنی خودرو قبل از سفر در نظر گرفته می شود. اگر فشار باد لاستیکتان کم باشد، موجب داغ شدن آن گشته و صدمه می بیند. میزان مناسب باد لاستیک برای ماشین شما معمولا در دفترچه راهنما و یا داخل در راننده وجود دارد. علامت فشاری که در کنار لاستیک دیده می شود، حداکثر است و نباید از آن بیشتر شود. فراموش هم نکنید که باد لاستیک زاپاستان را هم چک کنید تا در شرایط ضروری به مشکل برنخورید.

عوض کردن روغن موتور

معمولا ماشین ها بعد از یک میزان کیلومتر تعیین، باید روغن موتور خود را عوض کنند. اگر قصد سفر با خودروی شخصی دارید، حتی اگر هنوز موعد آن نرسیده اما نزدیک به زمان آن می باشد، بهتر است روغن موتور خود را عوض کنید. هرگز به اینکه خودتان روغن اضافه ای روی قبلی بریزید، نیوفتید چرا که در این صورت روغن قدیمی به جای مانده و ماشین دچار مشکل می شود. این را هم در نظر بگیرید که هر زمانی که روغن موتور خود را عوض می کند، فیلتر روغن را نیز تعویض کنید تا نو و بدون مشکل شود.

عاج لاستیک را با یک سکه تست کنید

یک سکه روی لاستیکتان بگذارید و مطمئن شوید که کمِ کم 1.6 میلی متر از عاج آن به جای مانده است. اگر عاج لاستیک کمتر از این میزان بود بهتر است لاستیک خود را، بخصوص در سفرهای طولانی، تعویض کنید. در سفرهایی که خیلی در جاده هستید، لاستیک های بدون عاج ممکن است بسیار داغ شده و در نهایت پنچر شوند و یا بترکند. همچنین در سفرهای زمستانی نیز برای جلوگیری از سر نخوردن این موضوع بسیار مهم است.

فیلتر هوا از مهمترین نکات ایمنی خودرو قبل از سفر

ورود هوای تمیز به موتور شما، کارآیی و رانمدان موتور و خودروی شما را بهبود می بخشد. همچنین اگر ماشین تان فیلتر کابین دارد، آن را هم چک کنید. این دو معمولا در سرویس های خودرو نادیده گرفته می شوند و در صورتی که در موارد ضروری عوضشان نکنید، مشکل ساز خواهند شد.

ماشین را بشورید

بله به همین سادگی! یکی از نکات ایمنی خودرو قبل از سفر این است که ماشین خود را تمیز کند یا حتی اگر حوصله شستن کل ماشین را ندارید، حداقل شیشه ها را تمیز کنید تا شفاف و واضح ببینید. نکته دیگر چک کردن برف پاک کن هاست که به خوبی کار کنند و اگر نیاز بود آن را تعویض کنید.

بررسی کار کردن چراغ و راهنماها

مطمئن شوید که تمام چراغ ها و سیگنال ها بر روی ماشین شما کار می کنند. شما ممکن است برای کمک این کار نیاز به کمک دیگران داشته باشید. در ماشین بمانید، هر نور یا راهنما را روشن کنید و از دوست خود بپرسید که آیا کار می کند یا خیر. لامپ ها را در صورت سوختن، جایگزین کنید. همچنین در سفر جاده ای لامپ های یدکی (حداقل یکی برای هر نور مانند چراغ های جلو، چراغ های عقب، چراغ های دنده عقب) با خود به همراه داشته باشید. تعویض لامپ ها (به خصوص جلو) برای خودروهای مدرن، زمان زیادی می برد. پس این مورد را برای دقایق آخر رها نکنید.

زمان هایی پیش می آید که چراغ ها کار نمی کنند و این به خاطر این است که فیوز باید عوض شود. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، هماهنگی چراغ های جلو (می توانید در یک جای تاریک آن ها را تست کنید) و تنظیم آن است، زمانی که چراغ ها با هم هماهنگی نداشته باشند. این اتفاق ممکن است شما را شب ها دچار مشکل کند.

مطمئن شدن از داشتن تجهیزات اضطراری در ماشین

این تجهیزات عبارتند از: یک نقشه به روز شده، موبایل، زاپاس چرخ و ابزار اضطراری (چراغ قوه، پیچ گوشتی، انبردست و پیچ و مهره). البته از دیگر وسایلی که مربوط به نکات ایمنی خودرو قبل از سفر هستند و معمولا رانندگان توجه کافی به آن ها نمی کنند شامل جعبه کمک های اولیه و کپسول های اتش نشانی هستند که بسیار کابردی اند.

منبع: wikihow.com

منبع: الی گشت
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1992

به "نکات ایمنی خودرو قبل از سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات ایمنی خودرو قبل از سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید