کاهش 70 هزار بشکه ای تقاضای جهانی نفت خام

به گزارش نامیت، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز از لندن، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه ترین گزارش ماهانه خود اظهار داشت: که تقاضای جهانی نفت خام در سال آینده میلادی یک میلیون و 290 هزار بشکه در روز افزایش می یابد که این رقم نسبت به برآورد ماه پیشین 70 هزار بشکه کاهش نشان می دهد و چهارمین کاهش پیاپی به شمار می آید.

کاهش 70 هزار بشکه ای تقاضای جهانی نفت خام

اوپک در تازه ترین گزارش ماهانه خود خاطرنشان کرد تقاضای دنیای برای نفت خام اعضای این سازمان سال آینده میلادی 31 میلیون و 500 هزار بشکه خواهد بود که این رقم روزانه 500 هزار بشکه کمتر از برآورد 2 ماه گذشته و یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز پایین تر از سطح کنونی است.

اوپک در تازه ترین گزارش ماهانه خود آورده است که اگرچه اکنون بازارهای دنیای نفت خام به ثبات رسیده است، پیش بینی ها برای سال 2019 نشان می دهد رشد عرضه فراوریکنندگان غیرعضو اوپک بالاتر از رشد تقاضای دنیای نفت خام خواهد بود.

پیش بینی ها برای فراوری نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال 2019، 120 هزار بشکه افزایش یافته، در حالی که چشم انداز فراوری برای کانادا، چین، برزیل و مکزیک روندی کاهشی داشته است.

ایالات متحده آمریکا در میان فراوریکنندگان غیرعضو اوپک قرار گرفته است که سردمدار رشد عرضه نفت در سال 2019 خواهد بود.

براساس گزارش منابع ثانویه اوپک، فراوری اوپک در ماه اکتبر روزانه 127 هزار بشکه افزایش یافته است. بیشترین افزایش فراوری ازسوی امارات متحده عربی و عربستان بوده است.

بازنگری کاهشی اخیر درباره روند رشد مالی دنیا و تردیدهای حاصل از آن سبب ظهور فشارهایی بر رشد تقاضای دنیای نفت خام شده است.

کشورهای غیرعضو سازمان توسعه و همکاری های مالی (اویی سی دی) با تحولات مالی روبه رو شده اند و همچنان تردیدهایی درباره سلامت کلی اقتصاد دنیا وجود دارد.

دبیرخانه اوپک در تازه ترین گزارش ماهانه خود خاطرنشان کرد: مجموع فراوری نفت خام اعضای اوپک در ماه اکتبر با افزایش روزانه 127 هزار بشکه به 32 میلیون و 90 هزار بشکه رسید.

اوپک در تازه ترین برآورد خود خاطرنشان کرد که تقاضا برای نفت خام 15 عضو اوپک در سال 2019، 31 میلیون و 540 هزار بشکه خواهد بود، که نسبت به برآورد ماه گذشته میلادی250 هزار بشکه کاهش نشان می دهد.

به تازگی عربستان در حال مذاکره درباره پیشنهادی است که می تواند سبب گردد فراوریکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روزانه یک میلیون بشکه از عرضه خود بکاهند و این در حالی است که بزرگ ترین صادرکننده نفت دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با کاهش قیمت های نفت در بازارهای دنیای است.

این در حالی است که بعضی اعضای اوپک به رهبری عربستان و کشورهای غیرعضو این سازمان از جمله روسیه در پی فشارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای پایین آوردن قیمت نفت و جبران کاهش فراوری بعضی اعضا، در ماه ژوئن تصمیم گرفتند از میزان پایبندی خود به برنامه کاهش عرضه نفت خام (اوپک و غیراوپک در مجموع روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه) بکاهند و آن را به 100 درصد برسانند

در همین حال، خالد الفالح امروز (یکشنبه، 20 آبان ماه) در حاشیه یازدهمین نشست مشترک وزارتی نظارت بر اوپک و غیراوپک در جمع خبرنگاران در ابوظبی گفت: شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان به دلیل کاهش تقاضای فصلی، در ماه دسامبر روزانه 500 هزار بشکه نفت خام کمتر نسبت به ماه نوامبر به مشتریانش عرضه می نماید.

ترامپ در ساعت های پایانی روز دوشنبه (21 آبان ماه) در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: امیدواریم عربستان و اوپک فراوری نفت خود را کاهش ندهند و قیمت های نفت باید براساس عرضه، بسیار پایین تر باشد.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در یک سال اخیر بارها در حساب کاربری خود پیغام هایی درباره قیمت و عرضه نفت در بازارهای دنیای منتشر و اوپک را به دستکاری در فراوری برای بالا نگه داشتن قیمت ها به طور مصنوعی متهم نموده است، اما بسیاری از مقام های اوپک ازسرگیری تحریم های نفتی علیه ایران ازسوی آمریکا را دلیل بالا رفتن قیمت نفت و بر هم ریختن نظم بازار برشمرده اند.

یکصدوهفتادوپنجمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک ششم دسامبر (پنجشنبه، 15 آذرماه) و پنجمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک هفتم دسامبر (آدینه 16 آذرماه) در وین برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 539

به "کاهش 70 هزار بشکه ای تقاضای جهانی نفت خام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 70 هزار بشکه ای تقاضای جهانی نفت خام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید