آیا می دانید بسته بندی صنایع دستی تا چه حد اهمیت دارد؟

به گزارش نامیت، احتمالا تا به حال برایتان پیش آمده که از صنایع دستی نفیس و هنرمندانه ایرانی خوشتان بیاید و به خرید آن ترغیب شوید، اما بعد از سفارش در کمال ناباوری آن اثر فاخر را روزنامه پیچ شده به دستتان بدهند!

آیا می دانید بسته بندی صنایع دستی تا چه حد اهمیت دارد؟

این دقیقا همان موضوعی است که موجب قطع ارتباط مخاطب با یک اثر هنری در همان وهله نخست می گردد. ماجرا درباره گردشگران خارجی که هیچ عرقی به صنایع دستی ایرانی و هیچ گونه شناختی از پیشینه این صنعت در کشورمان ندارند، کمی فرق دارد، به این معنا که این اتفاق آنها را بیشتر دلزده خواهد نمود.

علاوه بر این، اغلب صنایع دستی به عنوان سوغات و هدیه خریداری می شوند، از این روست که توجه به یک بسته بندی مناسب برای خریداران آن بسیار حائز اهمیت است.

از همه این موارد که بگذریم اگر در پی کسب عایدی و بهره وری مالی از این صنعت که اتفاقا پتانسیل فراوانی هم دارد، باشیم، باید بدانیم این صنعت جهانی نمی گردد مگر اینکه بسته بندی و برندی در خور داشته باشد؛ چراکه، یکی از پایه های اصلی صادرات پیروز، بسته بندی با کیفیت است.

با توجه به مباحث عنوان شده به نظر می رسد اهمیت این موضوع و لزوم پرداختن به آن روشن شده باشد. به همین علت است که در این گزارش به سراغ مسائل بسته بندی صنایع دستی ایرانی رفته و این مقوله را آنالیز نموده ایم.

صادرات؛ چالش بزرگ صنایع دستی ایرانی

موضوع بسته بندی و برندسازی همواره یکی از موضوعات پر چالش کشورمان به ویژه برای حضور در بازارهای جهانی بوده است. این چالش در خصوص صنایع دستی ایرانی که موضوع مورد بحث ماست بسیار بیشتر از سایر حوزه ها به چشم می خورد.

عدم برخورداری از بسته بندی مناسب صنایع دستی و محصولات ایرانی در بازارهای داخلی و جهانی موضوعی است که امروزه به چالشی جدی در صنعت گردشگری کشورمان بدل شده است.

البته در حال حاضر، بسته بندی بعضی ازمحصولات صادراتی مانند پسته و زعفران ایرانی به علت تقاضای بالا و مسائل بهداشتی شرایط بهتری نسبت به قبل پیدا نموده است، اما در خصوص آثار هنری و صنایع دستی که بیانگر میراث فرهنگی کشورمان است هنوز شاهد بسته بندی های نامناسب و در بعضی موارد شگفت آور هستیم.

چرا بسته بندی صنایع دستی ایرانی حائز اهمیت است؟

قطعا کارکرد اصلی صنایع دستی جنبه تزئینی آن و ایجاد زیبایی بصری است. بنابراین، وقتی مشتری تصمیم به خرید چنین کالایی می گیرد، قطعا در وهله نخست به ظاهر آن توجه می نماید. با توجه به چنین کارکردی نحوه ارائه یا بسته بندی آن برای مخاطب قابل توجه است. علاوه بر این، یک بسته بندی و ظاهر مناسب ارزش صنایع دستی ایرانی را که قدمتی دیرینه داشته و اغلب کار دست اساتید برجسته است دوچندان نموده و حس دلپذیری به مخاطب القا می نماید.

از بحث زیبایی شناسی این مقوله که بگذریم، برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت با صادرکنندگانی مانند چین که هر کالایی را با قیمت پایین و ظاهر وسوسه انگیز فراوری نموده و راهی بازار می نماید باید به اصل رقابت توجه گردد.

یکی از اصول رقابت عرضه و ارائه محصول با کیفیت است. بسته بندی یک محصول نقش چشمگیری در القای با کیفیت بودن به مخاطب ایفا می نماید. قطعا از نظر هر انسان عاقلی گلدانی که در جعبه ای شکیل و گرانبها گذاشته شده است بسیار ارزشمندتر از گلدانی است که به صورت روزنامه پیچ به مشتری ارائه می گردد.

صنایع دستی و ارائه آن بیانگر فرهنگ و هنر کشور فراوریکننده آن است

از همه اینها که بگذریم وقتی کالایی به وسیله صادرات مستقیم یا صادرات چمدانی به آن سوی مرزهای کشور برده می گردد، بخشی از فرهنگ و هنر کشورمان را نیز با خود به مقصد می برد. با این رویکرد صنایع دستی به مثابه سفیر ایران قلمداد می گردد که ناگفته های فراوانی در دل خود دارد.

همه اینها را گفتیم تا به فراوریکنندگان و عرضه کنندگان صنایع دستی گوشزد کنیم که به کالای خود هویت و ارزش بدهند. فردی که هزینه گزافی بابت خرید یک کالای خاص پرداخته نموده اصلا دوست ندارد آن را لابلای روزنامه و یا در یک پاکت پلاستیکی تحویل بگیرد. این نوع ارائه حس بی ارزشی در مشتری برمی انگیزاند که نه برای مشتری، نه فراوریکننده و نه حتی فروشنده اصلا رضایتب خش نیست.

با کمی تامل در مطالب یاد شده به راحتی می توان دریافت که چرا صنایع دستی کشورمان با چنین قدمتی امروزه در بازارهای جهانی تا این حد دچار تزلزل شده است؟

بسته بندی صنایع دستی را دست کم نگیریم

یک کارشناس صنایع دستی در پاسخ به این سوال، در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: هنرمند روزها، هفته ها و ماه ها روی اثری کار می نماید و آن اثر در بازار تحت عنوان صنایع دستی عرضه می گردد.

حسن ولی زاده ادامه داد: حال اگر مشتری که این اثر را پسندیده و قصد خرید آن را دارد با بسته بندی و ارائه بی کیفیت محصول روبه رو گردد قطعا دفعات بعدی از خرید چنین محصولاتی منصرف شده و به سمت کالاهای لوکس صنعتی ترغیب می گردد.

وی در ادامه صحبت هایش اظهار کرد: عکس این موضوع هم صادق است. یعنی اگر بسته بندی و نحوه ارائه یک اثر حس خوب یک خرید ارزشمند را به مخاطب القا کند، قطعا فرد در دفعات بعدی هم هنگام خرید صنایع دستی آن کالای با کیفیت و برند معتبر را در اولویت انتخاب هایش قرار می دهد. به این معنا که نوع بسته بندی محصولات و صنایع دستی نوعی تبلیغ محسوب می گردد.

ولی زاده در بخش دیگری از سخنانش به مقوله حفاظت از محصول اشاره نموده و گفت: از سوی دیگر، مهم است که صنایع دستی که حاصل صرف وقت و انرژی سازنده آن است در جریان جابجایی آسیبی نبیند. بنابراین، علاوه بر جلوه های بصری و توجه به لوکس بودن بسته بندی، ایمنی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه گردد.ن

وی در ادامه صحبت هایش ارائه اطلاعاتی مانند ابعاد محصول و یا جنس و شرایط نگهداری محصول را از موضوعات مهم در ارائه صنایع دستی دانست و گفت: این همان موضوعی است که مخاطب را قانع کردن می نماید که اثری ارزشمند خریداری نموده است.

این کارشناس صنایع دستی در خاتمه صحبت هایش تاکید نمود: البته نباید از این نکته غافل بمانیم که توجه صرف به تجملات و هزینه کردن غیرمنطقی برای بسته بندی صنایع دستی که قیمت نهایی آن را به شکل عجیبی افزایش دهد هم کار منطقی نیست و همواره نتیجه مثبتی به همراه ندارد. بنابراین، به فعالان این عرصه توصیه می کنم که کیفیت و زیبایی را در سادگی و کمال بجویند.

منبع: علی بابا
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1997

به "آیا می دانید بسته بندی صنایع دستی تا چه حد اهمیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانید بسته بندی صنایع دستی تا چه حد اهمیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید