از نوقا تبریز و تاریخچه آن چه می دانید؟

به گزارش نامیت، وقتی که به شهر و مکان جدیدی سفر می کنید یکی از مواردی که قطعاً آن را دوست دارید از آن مطلع شوید و تجربه کنید، غذا و شیرینی جات آن مکان است. نوقا تبریز یکی از مهم ترین سوغاتی ها و شیرینی جات این شهر است که باید به هنگام سفر به تبریز آن را امتحان کنید. نوقا در شکل و رنگ های مختلف درست می شود و در نقاط مختلف کشور با دستور پخت مخصوص آن شهر یا کشور آماده می شود. اگر دوست دارید به تبریز سفر کنید و اقدام به خرید بلیط هواپیما تبریز کرده اید، مجموعه خبرنگاران آماده ارائه خدمات برای گردشگران می باشد. همچنین با رزرو هتل تبریز خود سفر راحتی را تجربه کنید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا تاریخچه ای مختصر از نوقا تبریز و همچنین نوقای کشور های مختلف صحبت کنیم.

از نوقا تبریز و تاریخچه آن چه می دانید؟

تاریخچه نوقا تبریز

نوقا یک شیرینی کلاسیک و قدیمی است که قرن ها مردم در مهمانی ها بر سر میز خود گذاشته و از آن لذت بردند. مواد اصلی تشکیل دهند نوقا از عسل، سفیده تخم مرغ و بادام است و بسیاری از کشورها ادعای مالکیت این شیرینی سنتی را دارند. ریشه پخت نوقا در خاور میانه و کشور های اروپایی نظیر ایتالیا، فرانسه و اسپانیا یافت می گردد، اما این که نوقا نخست در کدام منطقه از جهان کشف شد هنوز جای سوال است. بسیاری در مورد مناطق مدیترانه سوال به پیش آورده و برخی دیگر آن را به کشور های اروپایی مربوط می دانند.

برخی باور دارند که دستور پخت این شیرینی به دوران رومیان باستان بر می گردد که در یادداشت های قرن 4 میلادی کشف شده است. در این یادداشت ها توضیح داده شده که چگونه مغز گردو، عسل و تخم مرغ را با هم مخلوط می کردند که این همان مواد اصلی تشکیل دهنده نوقا است.

برخی دیگر نیز باور دارند که مردم خاور میانه قرن ها انواع مختلفی از آجیل از جمله پسته، بادام و گردو و همچنین عسل و شکر را کشت و پرورش می دادند به همین دلیل شیرینی نوقا می تواند اولین بار در خاور میانه درست شده باشد. بیشتر دستور پخت شیرینی های کشور های خاور میانه از آجیل و عسل است که از تخم مرغ در آن استفاده نشده است. با این حال دستور پخت هایی با سفیده تخم مرغ همچون حلوا وجود دارد که بسیار شبیه به نوقا است. اثبات این موضوع در کتاب آشپزی اسلامی قرن پانزدهم میلادی ابن المبراد آمده است که دستورهای پخت هایی با عسل و همچنین قند در آن ذکر شده است.

در حالی که به معنای واقعی کلمه ده ها و شاید صدها تنوع نوقا وجود داشته باشد، اما به طور کلی این شیرینی در نوع نرم و سخت آماده می گردد. این مورد بیشتر مربوط به میزان مواد استفاده شده و طول زمان پخت و پز مربوط می گردد. انواع نوقا تهیه شده با عسل تمایل به نرم تر شدن دارند، در حالی که نوع قندی آن سخت تر و حتی شکننده تر هستند.

نوقا تبریز هم اکنون در ایران بهترین نوع نوقا است که در شکل و طیف طعم های گوناگون در بهترین شیرینی فروشی های تبریز به فروش می رسد. نوقا تبریز را می توانید در شیرینی فروشی هایی چون قنادی پاک تبریز، قنادی رکس تبریز، خانه حلوا تبریز و آجیل و خشکبار تواضع تبریز به راحتی پیدا کنید.

در ایران نیز دو نوع نوقا معروف وجود دارد: گز که محصول استان اصفهان بوده و دیگری نوقا که محصول تبریز می باشد. گز و نوقا تقریبا مشابه هم می باشند اما در طعم خود متفاوت هستند و شیرینی فروشی ها و آشپز ها در نوقا تبریز از گردو و پسته استفاده می کنند. نوع دیگری از نوقا در تبریز وجود دارد که از موادی چون شکر، آب، مغز گردو، بادام، بادام هندی، پسته، فندق، سفیده تخم مرغ، گلاب و آرد گندم درست می گردد.

شهرت این شیرینی به قدری زیاد است که ایران در صدد صادر کردن این شیرینی به کشور های مختلف جهان بر آمده است و نوقا تبریز جای خود را در ویترین های مغازه های شیرینی فروشی کوچک و بزرگ گرفته است. بدون شک نوقا یکی از بهترین سوغاتی هایی است که می توانید برای خانواده و دوستان خود خریداری کنید.

نوقا تبریز و نوقا در دیگر نقاط مختلف جهان

از آنجا که نوقا حاوی مواد کمی است، می توان با ایجاد چند تغییر جزئی بو و طعم آن را از نو تعریف کرد. به عنوان مثال نوقا سفید حاوی پسته طعم آن را را متفاوت از نسخه ساخته شده با بادام خواهد کرد. البته ترکیبات اصلی دست نخورده خواهد ماند، بنابراین قرار نیست طعم کاملاً متفاوتی را تجربه کنید، اما کمی تغییر می تواند دو جهانی متفاوت از طعم ها را ایجاد کند.

نوقا در ایتالیا

ایتالیایی ها با نام تورونه (Torrone) نوقا را می شناسند و گفته می گردد که برای اولین بار در شهر کرمونا، ایالت لومباردی برای جشن عروسی اشرافیان در قرن 15 ساخته شد. این شیرینی به شکل برج ناقوس کلیسای جامع کرمونا ساخته شده بود که نام این برج ناقوس به ایتالیایی Torrazzo یا Torrione است که منشأ احتمالی اسم این شیرینی از همین برج می آید.

جشن سالیانه تورونه در ایتالیا برگزار می گردد که از 16 تا 24 نوامبر مرکز تاریخی کرمونا میزبان ده ها غرفه غذایی است که در آن می توان شاهد طعم تورونه در انواع مختلف آن شد: شکلات ، پسته ، ژلاتو ، قهوه و غیره.

نوقا در فرانسه

ساخت این شیرینی در فرانسه حداقل به قرن شانزدهم بر می گردد. دو نوع نوقا رایج در فرانسه وجود دارد. نوقا سیاه سنتی و ترد که بدون تخم مرغ ساخته می گردد و نوقا نرم و سفید مانند نوقا معروف Nougat de Montélimar که با عسل اسطوخودوس ، بادام و پسته به نسبت حداقل بادام 30٪ ، یا 28٪ بادام و 2% پسته و 25٪ عسل آماده می گردد. اگر در مونته لیمار فرانسه حضور دارید به شما پیشنهاد می کنیم برای خرید نوقا به وب سایت رسمی شیرینی فروشی آرنول سوبریان مراجعه کنید یا به صورت حضوری به آن جا مراجعه کنید.

نوقا در اسپانیا

در اسپانیا نوقا تورون یا تورو نام گذاری شده است و اعتقاد بر این است که توسط مردم خاور میانه به این کشور بیش از 500 سال پیش معرفی شده است. این شیرینی که بیشتر در زمان نزدیکی جشن کریسمس ساخته می گردد دو نوع معروف در اسپانیا دارد: Jijona و Alicante.

نوقا Turrón de Alicante از بادام برشته شده، عسل خالص (شکوفه نارنجی یا عسل رزماری)، شکر و سفیده تخم مرغ ساخته شده است و دارای رنگ سفید خامه ای و بافت سخت و ترد است.

نوقا Turrón Jijona با آسیاب و گرم کردن Alicante برای تولید بافت نرم مشابه کره بادام زمینی و رنگ قهوه ای متمایل به طلایی ساخته می گردد.

اگر تا به حال اسنیکرز خورده باشید متوجه خواهید شد این شکلات شکل تجاری شده نوقا با بادام زمینی و شکلات است که در سطح جهانی نیز معروف شده است. در ساده ترین شکل آن نوقا از دو مواد اصلی تهیه شده است: سفیده تخم مرغ و شیرین کننده که عموما از شکر یا عسل استفاده می گردد. تفاوت هر نوقا با دیگری در نوع پخت و مواد اضافه دیگری است که به آن اضافه می گردد. مانند تکه های میوه و تخم مرغ است که آن ها را با سرعت در هم مخلوط می کنند و سپس با روش هوا دهی سفت می کنند. اگر نوقا تبریز خریداری کردید و یا از نوقا کشور های مختلف چشیده اید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 594

به "از نوقا تبریز و تاریخچه آن چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از نوقا تبریز و تاریخچه آن چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید