انتقاد فاکس نیوز از موضع ایران و چین در برابر تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا

به گزارش نامیت، درست در اواخر همین هفته گذشته بود که آمریکا به یکی از پر سر و صداترین کشورهای دنیا تبدیل شد و اعتراضات مختلفی در 33 شهر سراسر این کشور برپا شد؛ به دنبال این تظاهرات بود که در 26 منطقه از 16 ایالت آمریکا ممنوعیت تردد اعلام شد.

انتقاد فاکس نیوز از موضع ایران و چین در برابر تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رادیو بین الملل چین، با این حال و علیرغم اینکه دولت آمریکا گرفتار مسائل داخلی اش بوده است، اما همچنان در حال تحریک موضوع منطقه هنگ کنگ در چین است؛ آدینه گذشته بود که کاخ سفید با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی سطح بالا که هدف اصلی آن ضد چین بود، بدون هیچ اشاره ای به تظاهرات جدی داخلی در این کشور، اقدام به تحریم هنگ کنگ کرد.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه برابر با 30 ماه مه، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: اکنون زمان مهمی برای دنیا است؛ این زمان در تاریخ ثبت خواهد شد؛ دوستداران آزادی در سرتاسر دنیا باید در کنار حاکمیت قانون بایستند و حزب کمونیست چین که آشکارا به نقض تعهدات خود نسبت به مردم هنگ کنگ می پردازد را بازخواست نمایند.

هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در پاسخ به این توئیت همتای آمریکایی خود در رابطه با مسئله هنگ کنگ و تصویب قانون امنیتی چین، با انتشار پیامی کنایه آمیز در توئیتر نوشت: نمی توانم نفس بکشم.

این پست قاطعانه توئیتری سخنگوی وزارت خارجه چین در واقع اشاره وی به آخرین جمله اندوهناک جورج فلوید مرد سیاهپوستی است که هنگام خفه شدن زیر فشار زانوی پلیس سفید پوست آمریکا به زبان آورد؛ فلوید به مدت حداقل 7 دقیقه زیر فشار زانوی پلیس آمریکا روی زمین نهاده شد و در این بازه زمانی با اینکه مرتب التماس می کرد و می گفت: نمی توانم نفس بکشم؛ من را نکشید، اما پلیس دست از کار خود برنداشت و نهایتا این مرد سیاه پوست بعد از انتقال به بیمارستان، درگذشت.

رسانه های آمریکایی در برابر این پست توئیتری سخنگوی وزارت امور خارجه چین و اظهار نظر او درباره جمله نمی توانم نفس بکشم، طاقت نیاورند؛ برای مثال شبکه خبری آمریکایی فاکس نیوز با انتشار مقاله ای نوشت که چین و ایران، آمریکا را به دلیل پخش شدن شعار نمی توانم نفس بکشم در جریان شورش های جاری در شهرهای این کشور، مسخره می نمایند.

فاکس نیوز نوشت که استراتژی آشکاری که چین اخیراً به کار گرفته است، متهم کردن دولت آمریکا به ریاکاری است.

این شبکه خبری آمریکایی در عین حال نارضایتی خود درباره ایران را نیز عنوان نمود؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اخیرا در توئیتر پستی منتشر کرد که در آن، بیانیه سال 2018 میلادی مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا درباره ایران را اصلاح کرد و اسم آمریکا را جایگزین تمام کلمه های ایران در این بیانیه کرد و در پایان نام خود یعنی ظریف را به عنوان نویسنده این مقاله جایگزین اسم پامپئو کرد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه توئیت خود نوشت: عده ای فکرمی نمایند که جان افراد سیاه پوست اهمیتی ندارد؛ قابل توجه کسانی ازما که جان سیاهان را مهم می دانند: زمان آن است دنیابا نژادپرستی مقابله کند،دنیا علیه نژادپرستی.

اگر کشورهای دیگری در دنیا به خصوص کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران درگیر ناآرامی شوند، آمریکا اغلب در اولین فرصت اقدام به انتقاد و محکومیت این کشورها می نماید و مدعی می گردد که حامی معترضان است و کنار آنها ایستاده است؛ اما وقتی شرایط برعکس می گردد و این تظاهرات در آمریکا برپا می شوند، دولت این کشور برای سرکوب معترضان به ارتش و گارد ملی خود متوسل می گردد و حتی ترامپ تهدید به تیراندازی به سمت معترضان می نماید.

اتحادیه اروپا نمی تواند چنین شرایطی را تحمل کند و روسیه نیز بسیار نگران است و شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز به شدت چنین واکنشی از سوی آمریکا در قبال معترضان را سرزنش نموده است؛ اتحادیه آفریقا نیز به مراتب عصبانی تر است.

وزارت امور خارجه ایران از دولت آمریکا خواسته است که بلافاصله به سرکوب مردم رنج کشیده آمریکا پایان دهد و صدای معترضان را بشنود و سیاست های ناکام خود را تغییر دهد.

آمریکا نه با تمام نیرویش با اپیدمی ویروس کرونا مقابله نموده است و نه واقعاً مسائل زندگی مردم را حل می نماید؛ با وجود اینکه نژادپرستی در آمریکا حاکم است، اما تمرکز دولت آمریکا روی رقابت مکارانه با چین و دست درازی به هنک گنگ و قطع روابط با سازمان بهداشت دنیای به منظور فرار از مسئولیت خود در جهت مهار و کنترل اپیدمی کرونا است.

دولت آمریکا همچنین درصدد است تا مانع تجارت معمول سوخت بین ایران و ونزوئلا گردد و در عین حال به دنبال عدم تمدید معافیت های تحریمی برای بسیاری از پروژه های هسته ای غیرنظامی (برجامی) در ایران است.

دولت آمریکا بهتر است در شرایطی که با تظاهرات داخلی روبرو است، در وهله اول، امور کشور خودش را به خوبی اداره کند!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 969

به "انتقاد فاکس نیوز از موضع ایران و چین در برابر تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد فاکس نیوز از موضع ایران و چین در برابر تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید