اینترنت فرامرزی به واقعیت نزدیک می گردد

به گزارش نامیت، چندی پیش در کلیک گزارشی درباره کوشش شرکت اسپیس ایکس برای راه اندازی اینترنت ماهواره ای منتشر کردیم. آزمایشی که با نام اینترنت ماهواره ای استارلینک شروع شده و هدفش ایجاد اینترنت عمومی برای تمام مناطق دنیا به خصوص مناطق دور افتاده یا دچار حوادثی مانند سیل و زلزله است که زیرساخت های آن منطقه تخریب شده است.

اینترنت فرامرزی به واقعیت نزدیک می گردد

حالا خبر رسیده یک رقیب جدی برای شرکت ایلان ماسک و ایده انقلابی اش پیدا شده است. شرکت وان وب که چندی است فعالیت روی یک پروژه مشابه را شروع نموده، اعلام نموده فاصله زیادی با شرکت استارلینک ندارد و سال 2021 اینترنت ماهواره ای خود را ارائه می نماید.

جالب است که ایلان ماسک خود حضور نزدیکی در سال های قبل در شرکت وان وب داشته و این شرکت با توجه به حامیان اقتصادی قدرتمندش مانند گروه ویرجین، سافت بانک، ایرباس و کوالکام، راه آسانی برای رسیدن به موقعیت فعلی استارلینک دارد. از طرف دیگر بالن های گوگل هم به جاهای خوبی رسیده است و می تواند نقش مهمی در ماجرا بازی کند.

چندی پیش در کلیک گزارشی درباره کوشش شرکت اسپیس ایکس برای راه اندازی اینترنت ماهواره ای منتشر کردیم. آزمایشی که با نام اینترنت ماهواره ای استارلینک شروع شده و هدفش ایجاد اینترنت عمومی برای تمام مناطق دنیا به خصوص مناطق دور افتاده یا دچار حوادثی مانند سیل و زلزله است که زیرساخت های آن منطقه تخریب شده است. حالا خبر رسیده یک رقیب جدی برای شرکت ایلان ماسک و ایده انقلابی اش پیدا شده است.

شرکت وان وب که چندی است فعالیت روی یک پروژه مشابه را شروع نموده، اعلام نموده فاصله زیادی با شرکت استارلینک ندارد و سال 2021 اینترنت ماهواره ای خود را ارائه می نماید.

جالب است که ایلان ماسک خود حضور نزدیکی در سال های قبل در شرکت وان وب داشته و این شرکت با توجه به حامیان اقتصادی قدرتمندش مانند گروه ویرجین، سافت بانک، ایرباس و کوالکام، راه آسانی برای رسیدن به موقعیت فعلی استارلینک دارد. از طرف دیگر بالن های گوگل هم به جاهای خوبی رسیده است و می تواند نقش مهمی در ماجرا بازی کند.

رقیب استارلینک برمی گردد

وان وب با شیوع ویروس کرونا ضربه بدی خورد و حتی تا مرز ورشکستگی هم رفت، اما حالا با حمایت یک شرکت هندی بسیار قدرتمند با نام بهارتی اینترپرایز و دولت بریتانیا که سهم یکسانی دارند بار دیگر شروع به کار نموده است.

وان وب که پیش از ورشکستگی 74 ماهواره را به مدار پرتاب نموده بود، ادعا می نماید فاصله کمی تا عملیاتی کردن اینترنت ماهواره ای دارد.

مدیر و مؤسس شرکت هندی بهارتی نیز در سخنرانی ای اعلام نموده که تا ماه اکتبر 2021 وان وب پوشش دهی اینترنت خود را در بخش های زیادی از شمال اروپا، آلاسکا و دو قطب شروع خواهد نمود.

همچنین وان وب ادعا می نماید در صورت پیروز بودن دوره آزمایش در این مناطق تا ماه می و ژوئن2022، این شرکت کل دنیا را پوشش می دهد.

اگر ادعای وان وب درست باشد، می توان این طور حساب کرد که استارلینک یک سال از وان وب جلوتر است. اما وان وب در همین ماه مجموعه ای از 36 ماهواره خود را با استفاده از راکت سایوز روسیه به مدار ارسال می نماید.

نکته مجهولی که در خصوص وان وب وجود دارد، مشخصات اینترنتی است که قرار است در اختیار کاربرانش قرار دهد. همچنین قیمت استفاده از این خدمات هم هنوز مطرح نشده است. این در حالی است که استفاده از پوشش اینترنتی استارلینک نزدیک به 500 دلار در سال هزینه خواهد داشت.

بالن های گوگل بر فراز آسمان

شرکت دیگری که به صورت جدی روی پوشش اینترنت در مناطق بدون اینترنت کار می نماید شرکت آلفابت یا همان شرکت مادر گوگل است.

بالن های اینترنتی با ارتفاع زیاد که توسط آلفابت اداره می شوند، در حال بهبود هستند، به طوری که یکی از آنها به تازگی با رکورد 312 روز در استراتوسفر شناور است و مسافتی حدود 135 هزار مایل را پوشش می دهد.

به عنوان بخشی از پروژه در حال اجرا Loon با هدف ایجاد یک پلتفرم با قابلیت اتصال به اینترنت به مکان های دورافتاده و مناطق آسیب دیده از بلایا، این تیم در کوشش است تا طراحی بالن های خود را در ارتفاع بالا بهبود بخشد تا آنها بتوانند در آسمان بمانند و با مدت طولانی تر پرواز به کاهش هزینه های کلی سیستم و بهبود پوشش کاربران در زمین یاری نمایند.

این بالن که رکورد پرواز قبلی لون را 89 روز شکست، از پورتوریکو در ماه می 2019 پرتاب شد. از آنجا قبل از خوشه بندی با دیگر بالن های لون، به پرو در ارتفاع حدود 20 مایل (20 کیلومتری) حرکت کرد تا یک سرویس آزمایشی اینترنتی ارائه دهد.

این پروژه برای رساندن اینترنت به بخشی از مردم بود که زیرساخت اینترنت زمینی خود را در زمین لرزه اخیر از دست داده بودند.

بالن های لون با قابلیت پرواز طولانی را به جنوب و سپس شرق فرستادند تا برای هفت ماه دیگر در بادهای با ارتفاع زیاد شناور گردد و به وسیله اقیانوس اطلس جنوبی، اقیانوس هند و اقیانوس آرام جنوبی دور کره زمین حرکت کند. این مسافر ماجراجو پایان در باخا، مکزیک فرود آمد، جایی که تیم بازیابی لون آن را برای تجزیه و تحلیل جمع آوری کرد.

رکوردشکنی امیدوارنماینده

سالواتوره کاندیدو، مدیر ارشد فناوری لون در پست وبلاگش درباره این رکوردشکنی این طور نوشته است: این واقعیت که بالن ها می توانند مسافت زیادی را طی نمایند مهم است، زیرا به این معنی است که می توان آنها را در صورت احتیاج در مسیرهای طولانی راهنمایی کرد، به عنوان مثال، در صورت بروز بلایای طبیعی و آسیب دیدن زیرساخت های ارتباطی در هر نقطه ای از دنیا می توان روی این بالن ها حساب کرد.

هنگامی که آنها به مقصد می رسند، تنظیمات در ارتفاع آنها (برای دریافت حرکت های مختلف باد) باعث می گردد که بالن ها در یک خوشه روی یک مکان خاص مرتب شوند تا پوشش ثابت داشته باشد.گوگل سال 2011 با ایده استفاده از خوشه های بالن برای انتقال اینترنت به جوامع محروم در زمین، پروژه لون را شروع کرد. سخنگوی لون در خصوص کاربری این بالن ها اعتقاد دارد ساده ترین تصور از آنها استفاده به عنوان برج های هوایی تلفن همراه است. سیستم پرواز لون از سه قسمت اصلی تشکیل شده است.

اول، بالن که سیستم را در آسمان نگه می دارد.

دوم، یک بخش شامل تمام سخت افزارهای لازم برای پیمایش و عملیات ایمن و سوم، تجهیزات ارتباطی مورد احتیاج برای اتصال کاربران روی زمین.

در حالی که این پروژه هنوز در مرحله آزمایش است، این فناوری قبلا در سناریوهای واقعی به کار رفته، همان طور که در پرو پس از وقوع زمین لرزه استفاده شد.

در مثال های دیگر، لون در سال 2017 با اپراتور تلفن همراه AT&T همکاری کرد تا از بالن ها برای بازگرداندن خدمات تلفن همراه و LTE به بیش از 100 هزار نفر در پورتوریکو استفاده کند که توفان باعث آسیب جدی به زیرساخت های اتصال جزیره شده بود.

این در حالی است که در جولای 2020 بالن های لون به آسمان فرستاده شدند تا بخشی از کوشش ها برای ایجاد پوشش 4G در مناطق دور افتاده کنیا را به عهده بگیرند.

آرش دنیاگیری - طراح تجربه کاربری / ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1322

به "اینترنت فرامرزی به واقعیت نزدیک می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینترنت فرامرزی به واقعیت نزدیک می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید