بازار چین به کالاهای ایرانی احتیاج دارد

به گزارش نامیت، معاون وزیر بازرگانی چین گفت: بازار چین به کالاهای ایرانی بخصوص انرژی و نفت احتیاج زیادی دارد به همین دلیل واردات نفت ایران به چین در سال گذشته (2018) میلادی، 25 درصد رشد داشته است.

بازار چین به کالاهای ایرانی احتیاج دارد

به گزارش نامیت چیان که مینگ دوشنبه شب در نشست فرصت های سرمایه گذاری و تجاری ایران و چین که با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور مالی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار گردید ایران را یک شریک بسیار مهم چین در منطقه خاورمیانه دانست و اضافه کرد: سطح مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی 35 میلیارد دلار بود که بخش مهمی از آن واردات ایران به چین بوده است.

او گفت: دو کشور ایران و چین دارای روابط بسیار دیرینه و همکاری های بسیار نزدیک تجاری و مالی هستند و این تعاملات تحت اراده دو کشور افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر بازرگانی چین گفت: سفر وزیر امور مالی و دارایی ایران به چین نشان می دهد که تهران در کنار پکن برای گسترش روابط دو کشور عزمی پایدار دارد.

وی روابط دو کشور را محبت آمیز و بسیار تاریخی با قدمتی چند هزار ساله توصیف کرد و گفت: پکن و تهران در طول تاریخ بر مبنای اعتماد و احترام متقابل، این دوستی را ادامه داده و تحکیم بخشیده اند.

چیان با اشاره به روابط بسیار خوب تهران و پکن و سفرهای مختلف هیات های دو کشور گفت: از جمله آنها می توان به سفر سال 2016 میلادی شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین به ایران اشاره نمود که بر اساس آن روابط راهبردی متقابل میان دو کشور ایجاد شد.

به گفته معاون وزیر بازرگانی چین، سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران در سال 2018 میلادی به چین برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و دیدار امسال میلادی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و ملاقات آنها با رهبر چین نشان می دهد که دو کشور در سایه همین ارتباطات و تاکید رهبران و مسئولان، همکاری ها را گسترش می دهند.

معاون وزیر بازرگانی چین توضیح داد: با این حال روابط تجاری چین و ایران با مسائل و چالش هایی هم روبرو است اما باید با نگاه به آینده و با تعمیق مناسبات در قلمروهای مختلف، همکاری ها را به سطحی بالاتر ارتقا دهیم و از موانع با همکاری و اشتراک نظر و تعامل عبور کنیم.

وی از شرکت های تجاری چین و ایران به عنوان پیشگامان روابط دو کشور یاد کرد و اضافه کرد: باید این موسسات به هر شکل برای مساعدت به توسعه روابط تشویق شده و مورد حمایت قرار گیرند.

چیان ابراز امیدواری کرد که شرکت ها و موسسات چین و ایران با گسترش اعتماد متقابل، روابط را تعمیق بخشند با همکاری و دست در دست یکدیگر و با یافتن راهکارها از موانع و چالش ها عبور نمایند و سهم شایسته خود را در رشد روابط تجاری و مالی ایفا نمایند.

با تور چین همراه بشید.

به گفته وی ایران دارای روابط و جایگاهی بسیار مهم و راهبردی در منطقه است و همین باعث می گردد تا دو کشور مکمل یکدیگر باشند و برای تامین منافع ملی دو کشور و تحقق اهداف مشخص شده از سوی رهبران دو کشور، با کوشش مشترک به سوی آینده گام بردارند و یقین داریم روابط دو جانبه چین و ایران سیر صعودی خواهد داشت.

به گزارش نامیت این نشست با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین و شورای توسعه تجارت بین الملل چین و با حضور بیش از صد تن از تجار، بازرگانان و فعالان مالی ایران و چین در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار گردید.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 151

به "بازار چین به کالاهای ایرانی احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار چین به کالاهای ایرانی احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید