برای خرید خانه در سنندج به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

به گزارش نامیت، گرچه مناطق مرکزی و شرقی ایران پوشش کویری و آب وهوای خشک و گرم دارند؛ اما بخش غربی آن آب وهوایی سرد و کوهستانی دارد. چراکه این مناطق به رشته کوه های زاگرس نزدیک هستند و این موضوع تاثیر مستقیم روی هوای مناطق غربی دارد. وجود هوای پاک و خنک کنار طبیعت بکر در این بخش، باعث شده مناطق غرب ایران محلی مطلوب برای سکونت باشند. به همین دلیل علاوه بر اهالی و ساکنان محلی افراد زیادی خواستار زندگی در شهرهای غربی ایران هستند. در نتیجه سالانه افراد زیادی به عنوان جهانگرد، مسافر یا مهاجر به مناطق غربی ایران سفر می نمایند.

برای خرید خانه در سنندج به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

یکی از شهرهای غربی ایران سنندج است. این شهر که دومین شهر عظیم کردنشین محسوب می گردد، مرکز استان کردستان در غرب کشور است. سنندج به دلیل چارچوب های اخلاقی پررنگ مردم خود یکی از قطب های گردشگری سالم در ایران شناخته می گردد. به همین دلیل شهری سالم برای سفر و سکونت است. این موضوع بهانه ای شد که در این مطلب به شهر سنندج بپردازیم. در ادامه ضمن معرفی سنندج، آنالیز امکانات رفاهی آن برای سکونت و بیان نکاتی مهم برای خرید خانه ، قیمت خانه های مختلف با متراژهای متفاوت برای خرید را در آن آنالیز خواهیم کرد. اگر شما هم قصد خرید خانه در سنندج را دارید، توصیه می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آنالیز کلی شرایط سکونت در سنندج

سنندج هم مانند هر شهر و استان دیگر، ویژگی های خاص خود را دارد و امکانات رفاهی مختلفی در اختیار ساکنان قرار داده است. در یک آنالیز کلی شرایط امکانات رفاهی این شهر را می توان به صورت زیر در نظر گرفت:

شرایط آب وهوایی

سنندج شهری سرد و نیمه خشک است؛ اما در بازه های زمانی مختلف میزان رطوبت هوا در این شهر بیشتر شده و هوا را سرد و مرطوب می نماید. این شهر در تیرماه روزهایی با دمای بالای 40 درجه و در زمستان منفی 13 درجه را از سر گذرانده است. بنابراین می توان گفت سنندج شهری چهار فصل است و شدیدترین تغییرات آب و هوایی را دارد. همچنین بارش برف و باران در سنندج میزان قابل توجهی دارد.

خدمات پزشکی و درمانی

سنندج از نظر پزشکی شرایط بسیار خوبی دارد. تعداد داروخانه ها، درمانگاه ها و بیمارستان های دولتی یا خصوصی موجود در شهر بسیار زیاد است. بنابراین ساکن برای دریافت چنین خدماتی نه تنها نیازی به سفرهای بین شهری ندارند، بلکه الزامی به سفرهای درون شهری نخواهند داشت. چراکه هر محله از سنندج بیمارستان های تخصصی و درمانگاه های خود را دارد. از مهم ترین بیمارستان های این شهر می توان به بعثت، توحید، کوثر و آریا اشاره نمود.

مراکز آموزشی

این شهر از نظر صندلی علمی، صندلی قابل قبولی بین شهرهای ایران است. دانشگاه های سراسری و آزاد، دانشگاه علوم پزشکی، موسسات آموزش عالی، پارک علم و فناوری، آکادمی های خصوصی و غیرانتفاعی و… همه و همه باعث شده جمعیت تحصیل نموده سنندج روزبه روز افزایش پیدا نمایند. دانشگاه کردستان، دانشگاه علوم و تحقیقات کردستان و دانشگاه علوم پزشکی این شهر از محبوب ترین واحدهای دانشگاهی و علمی سنندج هستند. بنابراین می توان گفت سنندج شهری مناسب برای تحصیل است.

امکانات تفریحی

سنندج طبیعت بسیار چشم نوازی دارد. همچنین آب وهوای مطبوع این شهر باعث سرسبزی بیشتر آن شده است. در نتیجه بوستان ها و فضای سبز شهر بسیار زیاد و سرسبز است. پارک جنگلی کشاورز، پارک شطرنج، پارک کودک، پارک آی تی و پارک ملت از پارک های محبوب سنندج هستند. علاوه براین تعداد سینماها، تئاترهای شهر برای اهالی آن کافی است. پردیس سینمایی بهمن در سنندج عظیم ترین پردیس سینمایی در غرب کشور است. همچنین سینمای پارک امیریه به عنوان سینمای روباز در سنندج هواداران زیادی دارد. در آخر سالن های ورزشی، مجتمع های تفریحی، پارک آبی و… سنندج شرایط خوبی برای سرگرمی و تفریحات اهالی فراهم نموده است.

برای خرید خانه در سنندج به چه نکاتی باید توجه کرد؟

سنندج هم مانند سایر شهرها خانه هایی با متراژهای مختلف دارد. بنابراین برای خرید خانه در سنندج انتخاب های زیادی پیش روی شما خواهد بود؛ اما پیش از خرید خانه نکات زیر را در نظر داشته باشید.

ضرورت وجود وسایل سرمایشی و گرمایشی

همان طور که گفته شد سنندج در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. این موضوع باعث شده تغییرات دمایی سنندج در فصول مختلف سال بسیار زیاد باشد؛ بنابراین زمستان های بسیار سرد و تابستان های بسیار گرمی در سنندج وجود دارد. در نتیجه هنگام خرید خانه اطمینان خاطر پیدا کنید سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه مورد نظر شرایط مناسبی داشته باشد. وجود کولر برای فصل های گرم و شوفاژ یا بخاری برای فصل های سرد سنندج بسیار لازم است.

پنجره های دو جداره

با توجه به تغییرات آب وهوایی شدید سنندج، استفاده از پنجره های معمولی در این شهر انتخاب عاقلانه ای نیست. پنجره های آهنی به دلیل رسانایی بالای خود همیشه درحال تبادل دما با محیط بیرون هستند؛ بنابراین استفاده از آن ها باعث می گردد همه انرژی گرمایی یا هوای خنک موجود در خانه هدر برود. در نظر داشته باشید استفاده از پنجره با قاب و شیشه دو جداره باعث حفظ دمای موردنیاز شما در محیط خانه شده و فضای دلنشین و مطبوع فراهم خواهد نمود. بنابراین بهتر است به وجود پنجره های دوجداره اهمیت زیادی بدهید.

عدم حساسیت روی بالکن

هوای بسیار گرم و بسیار سرد سنندج باعث شده ساکنان ترجیح دهند بیشتر ایام سال پنجره ها را ببندند و از سیستم سرمایشی یا گرمایشی استفاده نمایند؛ بنابراین تصور نشستن در بالکن و لذت بردن از هوا چندان عاقلانه به نظر نمی رسد. همچنین قرار دادن وسایل اضافه در تراس به دلیل تغییرات آب وهوایی باعث آسیب به آن ها می گردد. در صورتی که خانه موردنظر شما انباری یا فضای کافی برای وسایل ضروری و غیر ضروری را دارد، روی وجود بالکن یا متراژ آن حساسیت نداشته باشید.

آنالیز شرایط پشت بام

سنندج با بارش های برف و باران بسیار زیادی همراه است. درصورتی که سقف خانه شما کوچکترین مسئله ای داشته باشد، آب باران یا برف به راحتی باعث آسیب خانه شما خواهد شد. پیش از خرید خانه به خوبی سقف، پشت بام و درز پنجره ها را آنالیز کنید تا درصورت وجود مشکل بتوانید آن را تشخیص دهید.

به طور خلاصه بهتر است پیش از خرید خانه در سنندج همه راه های نفوذی به خانه را آنالیز کنید. چرا که گرما و سرمای سنندج شدت قابل توجهی دارد و درصورتی که در، پنجره یا سقف و دیوار نقصی داشته باشند مسائل بسیاری برای شما فراهم خواهد نمود؛ علاوه بر آنچه گفته شد برای اجاره خانه در هر شهر و محله ای شرایط راه پله ها، عملکرد صحیح آیفون و خطوط تلفن، آب، برق، گاز، انباری، پارکینگ، مشاعات، تمیزی خانه، کابینت و شیرآلات، سرویس بهداشتی و… را با دقت آنالیز کنید. در ادامه به مقایسه قیمت خرید خانه در محله های مختلف سنندج خواهیم پرداخت.

قیمت خرید خانه در سنندج

هر محله از سنندج متناسب با موقعیت و امکانات خود قیمت های مختلفی دارد. قیمت برخی خانه های سنندج به توضیح زیر است.

خرید خانه زیر 100 متر در سنندج

در این شهر خرید خانه های کوچک و زیر 100 متر برای قشر جوان یا خانواده های کم جمعیت، بسیار ساده است. چراکه خانه هایی با این بازه متراژ در شهر سنندج به راحتی پیدا می گردد. در حال حاضر یک خانه 7 سال ساخت با متراژ 49 متر در محله شهدای سنندج دارای یک اتاق خواب، انباری، پارکینگ و آسانسور در طبقه همکف ساختمانی چهار طبقه قیمتی برابر با 105 میلیون تومان دارد. همچنین برای یک خانه 60 متری 10 سال ساخت در محله بهاران سنندج با یک اتاق خواب، انباری، پارکینگ و آسانسور در طبقه دوم ساختمانی هشت طبقه حدود 120 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. علاوه براین یک واحد مسکونی 84 متری در طبقه اول مجتمعی هشت طبقه، واقع در منطقه بهارستان، قدمتی در حدود 6 سال و قیمتی برابر با 190 میلیون تومان دارد. این خانه دارای دو اتاق خواب و درب ضد سرقت، آسانسور و پارکینگ است. از خانه های عظیم تر هم می توان به خانه ای نوساز و 96 متری در ویلاشهر سنندج اشاره نمود. این خانه که به دو اتاق خواب مجهز شده است، پارکینگ، انباری، آسانسور و پنجره های دو جداره دارد. برای سکونت در این خانه باید مبلغی در حدود 185 میلیون تومان پرداخت کنید. در آخر هم خانه ای 100 متری با دو اتاق خواب را آنالیز می کنیم. این خانه که در منطقه زاگرس واقع شده به دو لاین آسانسور، محوطه باز، دوربین مداربسته،نگهبانی و… مجهز است و قیمتی در حدود 148 میلیون تومان دارد.

خرید خانه بین 100 تا 200 متر در سنندج

خانه های این حدود متراژ برای کاربرانی که خانواده هایی که از نظر جمعیت حد میانه ای دارند، انتخاب مناسبی خواهد بود. در حال حاضر یک خانه 110 متری دو خواب در مجتمع علوم پزشکی سنندج، قیمتی برابر با 245 میلیون تومان دارد. این خانه که در طبقه اول مجتمعی واقع شده است و بدون آسانسور بوده و به انباری 9 متری و پارکینگ مجهز است. واحدهای موجود در مجتمع های مسکونی اغلب گران هستند و شما می توانید متراژهای عظیم تر با قیمت کمتر هم پیدا کنید. برای مثال در منطقه فراز یک واحد مسکونی 130 متری دو سال ساخت با دو اتاق خواب، یک حیاط 40 متری، حیاط خلوت سر پوشیده 10 متری، آسانسور، دوربین مدار بسته و انباری، قیمتی در حدود 195 میلیون تومان دارد.

همچنین یک خانه 142 متری در شهرک مالکان سنندج با سه اتاق خواب، دو تراس و انباری عظیم، پارکینگ، درب ضد سرقت، پنجره های دو جداره، آسانسور، درب اتوماتیک، دو سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و… قیمتی برابر با 440 میلیون تومان دارد. همچنین یک واحد مسکونی 169 متری 7 سال ساخت، مبلغی در حدود 450 میلیون تومان دارد. این خانه که در طبقه آخر ساختمانی سه طبقه واقع شده است در حدود 100 متر بهار خواب مجزا داشته و به دو پارکینگ، انباری، آسانسور و… مجهز شده است. این خانه در منطقه بهاران قرار گرفته است.

خرید خانه بالای 200 متر در سنندج

در حال حاضر یک خانه 380 متری در منطقه چهارباغ سنندج دارای زیربنای 280 متر با پنج اتاق خواب، حیاط 100 متری، انباری و پارکینگ، واقع در طبقه اول ساختمانی سه طبقه، قیمتی برابر با 900 میلیون تومان دارد. در نظر داشته باشید خانه های بالای 200 متر در سنندج اغلب زیربنایی در حدود 100 تا150 متر دارند و باقی متراژ آن ها برای حیاط در نظر گرفته می گردد. بنابراین در صورتی قصد خرید خانه عظیم در سنندج دارید، اطمینان خاطر پیدا کنید که متراژ عظیم خانه برای حیاط نیست و از زیربنای آن فضای کافی برای خانه در نظر گرفته شده است.

درمجموع می توان گفت سنندج شهری مطلوب و ایده آل برای سکونت است که کنار شرایط آب وهوایی مطلوب، امکانات رفاهی قابل قبولی برای شهروندان فراهم نموده است. بنابراین در صورتی که قصد سکونت در این شهر را دارید، ابتدا بودجه خود را برای خرید خانه در سنندج معین کنید. سپس در محله های دلخواه خود خانه های مناسب را پیدا کنید. صبورانه جستجو کنید تا مطمئن شوید گزینه ای را از قلم نینداخته اید. در آخر بین مواردی که آنالیز نموده اید، خانه منتخب خود را برگزینید. با کمی صبر و دقت می توانید انتخابی آگاهانه داشته باشید و احتمال خسارت اقتصادی و پشیمانی را از میان بردارید.

به این نوشته از خبرنگارن چه امتیازی می دهید؟

منبع: هومینگ
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 913

به "برای خرید خانه در سنندج به چه نکاتی باید توجه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای خرید خانه در سنندج به چه نکاتی باید توجه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید