ترکیبات شیر مادر در منطقه ها مختلف

به گزارش نامیت، آنالیز های یک مطالعه فراتحلیل سیستماتیک نشان داد که ترکیبات اسید چرب شیر مادر در سراسر دنیا تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

ترکیبات شیر مادر در منطقه ها مختلف

به گزارش خبرنگاران، شیر مادر به عنوان یک غذای ایده آل شناخته می گردد و به طور معمول تمام مواد مغذی مورد احتیاج برای شش ماه اول زندگی بچه ها را تامین می نماید. شیر مادر علاوه بر مواد درشت مغذی و ریز مغذی ضروری، دارای چندین ترکیب زیست فعال منحصر به فرد، برای بهبود سیستم ایمنی و بعلاوه رشد و تکامل اندام ها است.

ترکیبات شیر انسان، به طور قابل توجهی بین مادران و در یک مادر؛ حتی در طی یک بار مصرف شیر فرق دارد. به نظر می رسد این تنوع در ترکیب شیر مادر به علت سازگاری با احتیاجهای در حال تغییر نوزادان باشد.

بعلاوه بعضی از عوامل دیگر مانند تنوع فرهنگی، عادات غذایی، سبک زندگی، محتوای معدنی خاک منطقه زندگی که منعکس نماینده تراکم مواد معدنی غذاها است و بعلاوه زمینه ژنتیکی، می تواند بعضی از تفاوت ها را در ترکیب شیر انسان در داخل و بین جمعیت ها شرح دهد.

مطالعات در طول دو دهه گذشته نشان داده که چربی به عنوان یک عنصر مهم در شیر مادر، تامین نماینده انرژی نوزاد بوده و فراوری اسیدهای چرب ضرورتی است که بدن نوزاد توانایی فراوریشان را ندارد. بعلاوه این عنصر نقش مهمی در رشد عصبی نوزاد دارد.

با توجه به اهمیت زیستی فراوان ترکیبات اسیدهای چرب شیر مادر، برای رشد و نمو نوزاد، تحقیقات گسترده ای درباره این موضوع در سراسر دنیا اجرا شده است. برهمین اساس؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با انجام یک مطالعه مروری به بررسی مطالعات اجرا شده در زمینه ترکیب اسیدهای چرب شیر مادر در نقاط مختلف دنیا پرداختند.

پژوهشگران این مطالعه با جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر در پایگاه های اطلاعاتی بین المللی، مقالات منتشر شده در این زمینه تا تیرماه 1398 (جولای 2019) را استخراج کردند و پس از سه مرحله بررسی، 80 مقاله که اعتبار لازم را داشتند، مورد بررسی قرار دادند.

در این 80 مقاله، هشت هزار و 793 نفر بررسی شده بودند. این بررسی سیستماتیک و متابررسی، تفاوت های قابل توجهی را در ترکیب اسیدهای چرب شیر مادر، در جمعیت های مختلف نشان داد و تائید کرد مقدار اسیدهای چرب شیر مادر در سراسر دنیا تفاوت زیادی با یکدیگر دارد.

بررسی های این مطالعه سیستماتیک حاکی از این بود که نتایج مطالعات بررسی شده، ناهمگونی زیادی با یکدیگر دارند. چندین عامل زمینه ای می تواند تا حدی باعث ایجاد ناهمگونی زیاد بین مطالعات گردد. این عوامل شامل؛ عوامل ژنتیکی ذاتی در هر گروه قومی، تغییرات زیاد در رژیم های غذایی فردی،روش های مورد استفاده برای جمع آوری نمونه شیر، روش های بررسی اسیدهای چرب، نژاد و قومیت، زمان های مختلف نمونه گیری شیر پس از زایمان، سطح چربی پایه شیر مادر، استفاده از ابزارهای مختلف برای ارزیابی رژیم غذایی مادر و ... هستند.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ علی رغم وجود ناهمگونی زیاد بین مطالعات بررسی شده، این مرور سیستماتیک جامع و متابررسی، اطلاعات کافی را در خصوص محتوای اسید چرب شیر مادران در جمعیت های مختلف ارائه می دهد و انواع مختلف شیر مادر؛ یعنی آغوز، شیر انتقالی (شیری که حدود 3 تا 6 روز پس از تولد نوزاد فراوری می گردد)، شیر بالغ، را بررسی می نماید.

پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج به دست آمده، توصیه می نمایند: از آن جایی که مصرف چربی در رژیم غذایی در شیر مادر منعکس می گردد؛ باید به کیفیت و مقدار کل چربی دریافتی مادران باردار و شیرده توجه ویژه ای گردد.

در انجام این مطالعه؛ مریم بحرینیان و رویا کلیشادی؛ مرکز تحقیقات رشد و تکامل کودک پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری های غیرواگیر، به همراه آوات فیضی از گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان آیا ترکیب اسیدهای چرب شیر مادر در جمعیت های مختلف، فرق دارد؟ بررسی سیستماتیک و متابررسی در نشریه International Journal of Food Sciences and Nutrition منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1828

به "ترکیبات شیر مادر در منطقه ها مختلف" امتیاز دهید

1 کاربر به "ترکیبات شیر مادر در منطقه ها مختلف" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیبات شیر مادر در منطقه ها مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید