تنظیم صندلی تا استارت مسابقه ای ؛ آموزش رانندگی حرفه ای بخش اول

به گزارش نامیت، اولین مرحله در آموزش رانندگی حرفه ای، نشستن صحیح روی صندلی و تنظیم آن است. اما اگر می خواهید حرفه ای برانید باید بدانید همه چیز به همین سادگی نیست و اصولی دارد. برای نمونه آغاز گاز دادن در خودروهای دیفرانسیل جلو و عقب تفاوت هایی دارد. از تنظیم صندلی تا استارت مسابقه ای را در بخش اول آموزش رانندگی حرفه ای آموزش ببینید تا حرفه ای شوید.

تنظیم صندلی تا استارت مسابقه ای ؛ آموزش رانندگی حرفه ای بخش اول

خبرنگاران - الهام زهره وند: در مجموعه آموزشی آموزش رانندگی حرفه ای ، قرار است شرکت کنندگان بیاموزند چگونه مانند رانندگان مسابقات سرعت، کنترل دقیق تری بر خودرو داشته باشند. مربی این دوره، شروین یگانه، قهرمان 167 دوره مسابقات ریس قهرمانی کشور است که تجربیات خود را با هدف ارتقای فرهنگ رانندگی ایمن و علمی در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

یگانه در نخستین بخش از این مجموعه، اصول استقرار صحیح در خودرو را آموزش می دهد. به گفته او، شرایط نشستن راننده، تأثیر مستقیمی بر کنترل خودرو و واکنش در شرایط بحرانی دارد. زاویه پشتی صندلی باید حدود 100 درجه باشد تا بدن در موقعیتی متعادل و غیرخسته کننده، قرار گیرد. هنگام گرفتن فرمان، مچ دست باید روی لبه بالایی فرمان خم گردد تا زاویه بازوی راننده، به درستی تنظیم گردد. این حالت، امکان چرخاندن فرمان با بیشترین دامنه حرکتی را فراهم می نماید.

یگانه تأکید می نماید: دست ها باید در موقعیت ساعت 9 و 15 دقیقه روی فرمان قرار بگیرند. در این حالت، کنترل خودرو در پیچ ها بهتر است و خطر قفل شدن یا کاهش زاویه چرخش کمتر می گردد. او با اشاره به اشتباهِ رایج در میان رانندگان که فرمان را در موقعیت ساعت10 و 10 دقیقه می گیرند، می گوید این روش زاویه حرکتی را محدود و احتمال از دست دادن کنترل در سرعت بالا را بیشتر می نماید.

در بخش بعدی آموزش، نحوه تنظیم آینه ها مورد آنالیز قرار می گیرد. آینه وسط باید به گونه ای تنظیم گردد که نمای کامل شیشه عقب را پوشش دهد، در حالی که آینه های جانبی باید بخش کوچکی از بدنه و گلگیر عقب را نیز نشان دهند تا نقاط کور کاهش یابد.

آموزش استارت حرفه ای و کنترل خودرو در آغاز حرکت

اما یکی از مهم ترین مباحث، آموزش استارت حرفه ای و کنترل خودرو در آغاز حرکت است. یگانه شرح می دهد که این مرحله تنها به راه افتادن خودرو محدود نمی گردد. بلکه آغاز صحیح حرکت، هماهنگی میان موتور، کلاچ و چسبندگی تایرها را می طلبد. او می گوید: برترین نحوه استارت به توان موتور، نوع لاستیک، سطح جاده، و حتی دمای آسفالت بستگی دارد. در خودروهای شهری ممکن است با 2500 تا 3000 دور موتور آغاز کنیم. اما در خودروهای مسابقه ای بسته به شرایط ممکن است تا 4500 یا حتی 6000 دور هم احتیاج باشد.

او با خودروی تندر 90 کاملاً استاندارد و بدون تغییر فنی جز نصب رول کِیج ایمنی، تمامی این مراحل را در شرایط واقعی تمرین می نماید تا نشان دهد حتی خودروهای معمولی هم می توانند با رعایت اصول صحیح رانندگی، عملکردی حرفه ای داشته باشند.

دربخش فنی آموزش، تفاوت استارت در خودروهای دیفرانسیل جلو و عقب تشریح می گردد.

در خودروهای دیفرانسیل عقب، وزن هنگام استارت به محور عقب منتقل می گردد و چسبندگی افزایش می یابد، اما درخودروهای دیفرانسیل جلو، همین انتقال وزن باعث کاهش چسبندگی چرخ های محرک می گردد. این تفاوت اساسی در نحوه کنترل پدال گاز و کلاچ اهمیت ویژه ای دارد.

یگانه در ادامه، شرایط مختلف جاده ای مانند باران، برف، یا سطح خاکی را آنالیز می نماید و می گوید: در مسیرهای لغزنده، باید با دور موتور پایین تر و فشردن ملایم تر پدال گاز حرکت کرد، تا چسبندگی حفظ گردد و لاستیک هرز نگردد.

در انتها، او تأکید می نماید که هدف اصلی این دوره، تنها آموزش رانندگی سریع نیست، بلکه آموزش رانندگی آگاهانه، علمی و ایمن است. ماموریت این مجموعه کاهش سوانح رانندگی به وسیله ارتقای مهارت و درک فنی رانندگان است.

یگانه در سخنان انتهای خود گفت: سالانه حدود 20 هزار نفر در تصادفات جاده ای کشور جان خود را از دست می دهند. اگر بتوانیم حتی جان یک نفر را با آموزش درست نجات دهیم، رسالت خود را انجام داده ایم.

منبع: بیت ران
انتشار: 15 مهر 1404 بروزرسانی: 15 مهر 1404 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2373

به "تنظیم صندلی تا استارت مسابقه ای ؛ آموزش رانندگی حرفه ای بخش اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنظیم صندلی تا استارت مسابقه ای ؛ آموزش رانندگی حرفه ای بخش اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید