جزئیات ممنوعیت سفر از 12 کشور به ایران برای جلوگیری از ورود سویه امیکرون

به گزارش نامیت، خبرنگاران: در پی ممنوعیت ورود مسافر از هشت کشور آفریقایی و چهار کشور اروپایی به مدت 15 روز، جامعه گردشگری از سه وزارتخانه کشور، گردشگری و خارجه درخواست کرد برای گردشگران خارجی که ویزای توریستی گرفته اند و در راه و یا در آستانه سفر به ایران هستند، تدبیر نمایند.

جزئیات ممنوعیت سفر از 12 کشور به ایران برای جلوگیری از ورود سویه امیکرون

سویه امیکرون نوترین سویه کروناست. سویه امیکرون سرایت پذیری بسیار بیشتری از سویه های قبلی کرونا دارد. سویه امیکرون بعلاوه به شدت واکسن گریز است. البته سویه امیکرون کمتر از سویه های قبلی می تواند منجر به بروز بیماری های شدید ناشی از کرونا گردد. اما بازهم باید سویه امیکرون را که هفته پیش ورود آن به ایران تایید شد، جدی گرفت.

به گزارش خبرنگاران، با توجه به شیوع اُمیکرون، سویه نو کرونا، برای کنترل مسافران در مبادی ورودی کشور، وزارت کشور در دستورالعملی مطابق با مصوبات جلسه فوق العاده ستاد ملی مدیریت کرونا در 28 آذرماه 1400، ابلاغ کرد که ورود مستقیم و غیرمستقیم مسافر از هشت کشور آفریقایی از جمله بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی، لسوتو، زیمبابوه، مالاوی و آفریقای جنوبی به مدت 15 روز ممنوع است.

بعلاوه ورود مسافران غیرایرانی از کشورهای انگلیس، فرانسه، نروژ و دانمارک به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مدت 15 روز ممنوع است. این ممنوعیت شامل دیپلمات های خارجی نمی گردد.

بعلاوه ورود اتباع خارجی (غیر از کشورهای با خطر بالا) به وسیله مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از روز شنبه چهارم دی ماه 1400 فقط برای دارندگان پروانه اقامت معتبر جمهوری اسلامی، ویزا تحصیلی، ویزا ورود (شامل بازرگانان و تجار)، ویزا با حق کار، ویزا درمانی (گردشگری سلامت)، ویزا سرمایه گذاری و دارندگان مُهر خروج و مراجعت از پلیس مهاجرت و گذرنامه مجاز است.

ورود اتباع ایرانی حاضر در کشورهای همسایه به داخل کشور از مرزهای زمینی با رعایت الزامات بهداشتی، همانند کارت واکسن دو دُز، ارائه تست PCR منفی و انجام دوباره تست کووید در مبادی مرزی، امکان پذیر شده است.

خروج اتباع خارجی حاضر در کشور، از مرزهای زمینی بدون مانع است.

بعلاوه اتباع و مسافران مجاز به ورود، باید گواهی دو دُز واکسن کووید و گواهی منفی تست PCR را در فاصله 48 تا 72 ساعت مانده به ورود، ارائه دهند.

بعلاوه برای تشدید کنترل ها اعلام شده است از مسافران در مبادی ورودی مرزهای هوایی به هزینه خودشان، دوباره تست PCR گرفته می گردد. افرادی که نتیجه این تست آن ها مثبت گردد باید قرنطینه خانگی شوند و شبکه های بهداشت شهری مسؤول نظارت بر مقررات قرنطینه خواهند بود.

از استانداران نیز خواسته شده در هماهنگی با قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، هیأت نظارت تشکیل داده و ارزیابی میدانی کنترل فرایند مراقبت بهداشتی مرزی و اعمال مقررات قرنطینه برابر دستورالعمل مصوب ستاد ملی کرونا در مرزهای پرتردد را انجام دهند.

بعلاوه از وزارت بهداشت هم خواسته شده تجهیزات تشخیصی سویه اُمیکرون را به تعداد کافی در اختیار استان ها قرار دهند تا امکان شناسایی و رهگیری مبتلایان به سویه نو فراهم گردد.

از وزارت خارجه و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز خواسته شده که این مقررات اطلاع رسانی گردد تا از بروز مشکل در مرزها جلوگیری گردد.

اجرای این محدودیت ها در آستانه سفر شماری از گردشگران خارجی به ایران با این احتمال که در مبادی ورودی کشور دچار سرگردانی و بلاتکلیفی شوند، نگرانی های فعالان گردشگری در کشور را تشدید نموده است و خواهان تدبیر وزارت کشور، خارجه و گردشگری در شرایط موجود شده اند.

محدودیت و ممنوعیت سفر به ایران در شرایطی دوباره به اجرا گذاشته شده که صدور ویزای توریستی و سفر گردشگران خارجی حدود دو ماه است از سرگرفته شده. صدور این ویزا نزدیک به 20 ماه با دستور ستاد ملی کرونا متوقف بود که به اعتقاد تورگردان ها سبب از دست رفتن بخشی از بازار گردشگری ایران شد. ویزای گردشگری ایران از پنجم آبان ماه 1400 با دستور رییس جمهور دوباره صادر شد که اینک، براساس تصمیم ستاد ملی کرونا به مدت 15 روز متوقف شده است.

صنعت گردشگری ایران از سال 1398 نخست تحت تاثیر بحران های سیاسی و بعد، متأثر از عالم گیری کرونا با رکود روبرو و متحمل خسارت سنگینی شده است. پیش بینی ها بر این بود که با از سرگیری سفرها تا بهار و پاییز سال 2022 جان تازه ای به صنعت گردشگری ایران دمیده گردد.

منبع: ایسنا

منبع: رکنا
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1893

به "جزئیات ممنوعیت سفر از 12 کشور به ایران برای جلوگیری از ورود سویه امیکرون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات ممنوعیت سفر از 12 کشور به ایران برای جلوگیری از ورود سویه امیکرون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید