خبرنگاران کوشش چین برای توسعه گردشگری در عصر کرونا

به گزارش نامیت، تهران - خبرنگاران - گسترش دنیای کرونا طی امسال موجب شد تا صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای دنیا دچار خسارت های مالی فراوانی گردد که در این میان چین نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

خبرنگاران کوشش چین برای توسعه گردشگری در عصر کرونا

برای سفر با تورهای نوروزی پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

به گزارش خبرنگاران از تحقیقی که دکتر سعید شبانی و دکتر آسن ولینوف از دانش آموختگان حقوق اقتصاد از دانشگاه شانگهای چین که به عنوان دو پژوهشگر بر روی تاثیر کرونا بر صنعت توریستی چین و راهکارهای دولت این کشور برای نجات این صنعت از آسیب های جدی این بیماری انجام دادند، داده های اجتماعی و مالی چند سال اخیر در این پر جمعیت ترین کشور جهان بیانگر آن است که چین چهارمین کشور پربازدید جهان (پس از فرانسه، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا) بوده است.

طبق داده های سال 2019، حدود 140 میلیون سفر تفریحی به چین اجرا شده است. چین همچنین عظیمترین جهت توریستان بین المللی خارج از کشور است و سال گذشته حدود 134 میلیون سفر از این دست توسط مسافران چینی اجرا شده است. بازار داخلی نیز به همان اندازه چشمگیر است و سال گذشته حدود 5.5 میلیارد سفر تفریحی در داخل چین توسط مقامات توریستی گزارش شده است.

اما تازه ترین داده ها نشان می دهد که گسترش بیماری مهلک کرونا در سراسر جهان و به تبع آن در چین موجب شده است که بعضی شرکت های توریستی در این کشور دچار ورشکستگی شوند، افتتاحیه ها به تعویق افتد، رویدادها و اقدامات تبلیغاتی و فروش محصولات، سوغاتی ها به صورت انلاین انجام گیرد تا خسارات وارده از کرونا بر این بخش صنعت کشور کاهش یابد.

توریستی داخلی در چین در ابتدای ماه های اول همه گیری به بن بست رسید و با گذشت چند ماه به تدریج بازگشایی شد؛ ابتدا با بازگشایی هتل ها و اجازه سفرهای جاده ای به داخل هر استان، سپس امکان عبور از مرزهای استانی برای مسافران فردی و خانوادگی و در نهایت اجازه سازماندهی سفرهای بین استان ها و فروش بلیط هواپیما و بسته های هتل داده شد.

براساس تحقیقاتی که این دو پژوهشگر حوزه توریستی از کشورهای ایران و روسیه در این خصوص انجام داده اند، مسئولان شهر یانتای چین در یک سال غیرعادی راه خلاقانه ای برای جذب و ارتقا توریست ارائه داده اند که مورد توجه بسیاری از کارشناسان مالی و اجتماعی و حتی فرهنگی قرار گرفته است.

این خلاقیت ها به گونه ای به مورد اجرا گذاشته شدند که هتل ها و اماکن توریستی این شهر به عنوان پایلوت توریستی در این کشور از رشد مثبتی در حوزه توریستی برخوردار شدند و در میان گزارش های غیرمنتظره، صنعت غذا و نوشیدنی های چین رشد 16 درصدی را حتی در دوره کرونا تجربه نموده اند.

یانتای شهر ساحلی در استان شاندونگ چین، جشنواره سالانه زندگی ساحلی خود را با پخش زنده 24 ساعته از جاذبه های اصلی شهر و بهترین مناظری که می توان به وسیله چشم در یک محیط واقعی دید را به خاتمه رساند. این رویداد آنلاین علاوه بر رویداد حضوری است که مقامات این شهر برگزار نموده اند و این نشان دهنده نوآوری توریستی در سال 2020 است که مقامات این شهر در نظر گرفته اند.

از بسیاری جهات، اپیدمی ویروس کرونا در چین تحت کنترل است و گاهی به صورت پراکنده در بعضی اماکن ویروس کرونا ظاهر می گردد، اما زندگی روزمره برای بسیاری از مردم این کشور عمدتا به حالت عادی برگشته است. این امر در خصوص تجارت، بازرگانی و جهانگردی کاملاً صدق نمی نماید، به ویژه برای هر کاری که با عنصر بین المللی آمیخته است و جواب اینکه آیا بهبود کامل امکان پذیر است تا همه چیز به حالت عادی برگردد، هنوز معین نیست.

مسافرت در چین منوط به اقدامات مختلف ایمنی است. هنگام استفاده از پروازها و حمل و نقل عمومی استفاده از ماسک ضروری است - در حالی که اعلام حضور در هتل فقط در صورت ارائه کد QR سلامت سبز امکان پذیر است که تضمینی برای شرایط سلامت صاحب آن است.

شهروندان چینی و خارجی که از خارج کشور به چین بازمی گردند باید آزمایش اجباری و قرنطینه انجام دهند، در حالی که اتباع خارجی دارای ویزا دانشجویی، توریستی و کسانی که در شرکت هایی کار می نمایند که از نظر مقامات چینی ضروری نیست، هنوز قادر به بازگشت به این کشور نیستند. اقدامات در استان ها و شهرهای مختلف چین متفاوت است، اما همه آنها در حالت آماده باش باقی مانده و آماده هستند تا در صورت لزوم این اقدامات را تشدید نمایند.

مکان ها و مقصدهای مختلف آغاز به ایجاد محصولات و پروژه های نوآورانه ای کردند که می توانستند توریستان جدیدی را به خود جلب کند - برای بسیاری از آنها اندازه بازار داخلی به این معنی بود که قبلاً مجبور نبودند انواع خاصی از مسافران را هدف قرار دهند.

تمرکز این فصل غیر معمول تابستان باعث جلب مسافران خانوادگی برای بازدید کوتاه، بازدیدنمایندگان آخر هفته شد به گونه ای که بتوانند برای تک تک توریستان جذاب شوند. با توجه به نگرانی مسافران در خصوص سلامتی خود در هنگام سفر، مقاصدی که مایل به جذب آنها هستند نیز بر این موضوع تمرکز می نمایند و با مطلعی دادن به آنها در خصوص فاصله اجتماعی و سایر اقدامات ایمنی و دادن اطلاعات بسیار دقیق در خصوص جذابیت و رویدادها این بازدید نمایندگان می توانند به منظور جلوگیری از خطرات و سفرهای ناخواسته یا غیرضروری آماده باشند.

انجمن روزنامه نگاران توریستی چین از جشنواره سالانه زندگی ساحلی در یانتای به عنوان یک پروژه آزمایشی برای جذب انواع توریستان جدید به این شهر استفاده کرد. یانتای شهری در ساحل دریای بوهای در استان شاندونگ با جمعیت حدود 7 میلیون نفر، یک خط ساحلی 909 کیلومتری، 63 جزیره و زیباترین عظیمراه ساحلی چین را دارد که جاذبه های اصلی آن را به هم متصل می نماید.

این جشنواره سه ماه به طول می انجامد و مانند هر جشنواره دیگر از این دست شامل ارائه سرگرمی، رویدادهای فرهنگی و ورزشی به مردم محلی و بازدید نمایندگان است. برنامه اولیه برای جشنواره 2020 این بود که جشن تأسیس اتحادیه جهانی از شهرهای ساحلی، (اما فراتر از آن) شبکه شهرهای خواهر یانتای - که شامل سن دیگو در آمریکا، ولادی وستوک در روسیه، پوکت در تایلند و 15 شهر دیگر ساحلی در چهار قاره است را شامل گردد.

هدف چنین رویدادی تقویت تبادل دانش، بهترین شیوه های - مسافران - ترویج توریستی پایدار و سازگار با محیط زیست، تبادلات فرهنگی و محتوایی و تبلیغ متقابل جشنواره ها و رویدادها بین اعضای آن است که متأسفانه، همه گیری جهانی احتیاج به تعدیلاتی داشت - جشنواره باید دوباره طراحی و کوتاه می شد و از آنجا که سفرهای بین المللی امکان پذیر نیست، شرکت اعضای خارجی مجازی بود - بعضی از شهرهای خواهرخوانده یانتای همسو با این ایده که زندگی در دریا و شهر ساحلی فارغ از این که در کجای جهان باشد کیفیت خاصی دارد که در این رویداد برجسته نشان داده شدند.

تمرکزاین رویداد بر روی بازار داخلی و نمایش تاریخ، فرهنگ، مکان های دیدنی شهر و سراسر چین با تمرکز بر استان زادگاه یانتای بود. استان شاندونگ حدود 100 میلیون نفر جمعیت دارد و حدود 80 درصد بینندگان این پخش زنده از استان شاندونگ بودند.

این پخش زنده 24 ساعته قصد داشت فراتر از یک تور شهر مجازی باشد - برنامه ریزی آن عناصر واقعی را نشان می داد - میهمانان شهر مکان هایی را که خودشان انتخاب نموده اند کاوش می کردند و تشویق می شدند که در بخش های خود یک نقش فعال مانند فراوری نماینده داشته باشند.

انجمن روزنامه نگاران توریستی چین از ورزش های قایق سواری محبوب، مسافرت های جاده ای و تأثیرگذار در اردوگاه، افراد خوش غذا، دانشجویان، دوستداران تاریخ، زوج های جوان، خانواده های بچه دار و یک مهمان خارجی برای چشیدن نوشیدنی های محلی دعوت کرد. چندین هواپیمای بدون سرنشین برای ارائه خدمات به میهمانان مهیا شده بود.

این پروژه به یک تیم عظیم و آماده سازی طولانی احتیاج داشت - بیش از 50 نفر در سمت فراوری، چندین هماهنگ نماینده و مشاور و بیش از یک ماه برنامه ریزی برای انجام این پروژه انجام شد و چندین نیروی پشتیبانی در این پروژه حاضر بودند تا در صورت بروز مشکل بتوانند آن را حل و فصل نمایند.

این پخش زنده از 8 عصر روز 14 اوت تا 8 بعد از ظهر روز بعد با یک مراسم افتتاحیه و یک کنسرت، گشت و گذار در مرکزتاریخی شهر، شام با مسئولان محلی، غذاهای محلی و دریایی، گردش در نوارهای ساحلی و یک گشت شبانه در شهر و عظیمراه 100 مایلی ساحلی آن انجام شد.

بخش های کوتاه و سلام مجازی از شهرهای خواهرخوانده در این ایستگاه های مختلف با یک استودیوی زنده 24 ساعته ایجاد شده بود که بین ایستگاه های مختلف ارتباط برقرار می کردند تا میهمانان خارج از استودیو را معرفی نمایند. کارشناسان در استودیو بی درنگ به سوالات بازدید نمایندگان پاسخ می دادند. سه جریان در این پروژه دخیل بودند - یکی بخش توریستی محلی را راه اندازی کرد و دو شرکت عظیم و اصلی Tencent و iQiyi پخش فیلم و پوشش این رویداد را به عهده داشتند. این پخش زنده بیش از 6.5 میلیون بیننده منحصر به فرد را به خود جذب کرد.

مشهورترین بخش های مراسم، افتتاحیه و گشت شبانه در مرکز شهر، بازدید از یکی از جزایر برجسته شهر، بازدید از موزه فرهنگ و تست غذاهای محلی،سخنان خاتمهی و جشن مهمانی بود.

با توجه به طراحی، اما همچنین تا حدودی غیرمنتظره بخش بازدید از موزه فرهنگ نوشیدنی ها و تست غذا از بیشترین بازدیدها بود - بیش از پنج میلیون بیننده همزمان برای تماشای یک مهمان خارجی و یک روزنامه نگار چینی در حال کاوش چهارمین موزه جهان در زمینه تاریخ نوشیدنی ها بودند.

در خصوص نتایج مربوط به جهانگردی، گرچه جمع آوری اطلاعات جامع سخت است اما سازمان دهندگان این رویداد با هتل های مختلف، مکان های برجسته و جاذبه های مختلف ارتباط نزدیکی برقرار کردند و بیشتر آنها افزایش تعداد بازدید نمایندگان ماه به ماه را گزارش دادند که افزایش 30 درصد یا بیشتر از زمان برگزاری رویداد بوده است.

استفاده از هشتگ یانتای در شبکه های اجتماعی از زمان برگزاری این رویداد افزایش یافته است و این محبوبیت همچنان در حال افزایش است.

این پروژه مدلی را برای توسعه استراتژیک توریستی تحت محدودیت ها و در فضای عدم اطمینان فراهم می نماید و تأیید می نماید که مسافران در سال 2020 برای یادگیری در خصوص مقاصد جدید آزاد هستند اما این مقاصد باید از روینمودهای خود نوآور باشند و هدف آنها باید تسهیل برنامه ریزی اجرا شده باشد. علاوه بر این، این مقاصد باید مسافران را به طور کامل در خصوص اقدامات ایمنی و فاصله گذاری اجتماعی که توسط دولت به اجرا در آمده مطلع نمایند.

شرکت ها همچنین نباید فراموش نمایند که حتی در این مواقع روی آوردن به بازارهای داخلی و تمرکز بر سفرهای کوتاه مدت، نباید تفکر فراتر از آن را متوقف کند و باید عناصر جهانی را در استراتژی های خود ادغام نمایند.

ملاحظات کلیدی برای توریستی در چین و فراتر از آن، در امسال و فراتر از آن، باید نوآوری منطقی، همکاری بین فعالان صنعت، ترکیب منابع در حالت آفلاین، استراتژی های نوآورانه خدمتکار و توسعه بسته های مسافرتی نوآورانه و محصولات جذاب برای توریستان در بازدید کوتاه مدت و میان مدت باید از جمله برنامه های آنها باشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1207

به "خبرنگاران کوشش چین برای توسعه گردشگری در عصر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کوشش چین برای توسعه گردشگری در عصر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید