خواص هندوانه زرد چیست؟

به گزارش نامیت، هندوانه زرد یا آناناسی (با نام علمی Citrullus vulgaris) بومی منطقه ها گرمسیری قاره آفریقاست. این هندوانه اخیراً در منطقه ها جنوب ایران کاشته می گردد و دارای پوستی با نوارهای سبز پررنگ و سبز کمرنگ بوده و گوشت آن نیز به علت وجود لیکوپن زرد رنگ است. جالب است بدانید هندوانه آناناسی در مقایسه با گونه های قرمز خیلی شیرین تر است.

خواص هندوانه زرد چیست؟

مهم ترین خواص هندوانه زرد (هندوانه آناناسی)

1- از پوکی استخوان جلوگیری می نماید

هندوانه زرد دارای مقادیر زیادی از کلسیم، پتاسیم و پروتئین است که برای رشد استخوان ها مناسب هستند. این مواد رشد استخوان ها را افزایش داده و به استحکام آن ها یاری می نماید. از طرفی مصرف این نوع از هندوانه باعث می گردد، استخوان ها متخلخل نشوند و از پوکی استخوان پیشگیری گردد.

2- برای کاهش وزن مفید است

قند موجود در هندوانه زرد برای رژیم غذایی شما بسیار بی ضرر بوده و فیبر موجود در آن نیز می تواند احتیاج بدن به مواد غذایی را کاهش دهد. از طرفی هندوانه زرد، معده را برای زمان طولانی پر نگه داشته و میل به غذا را کاهش می دهد، بنابراین استفاده از این میوه برای کاهش وزن بسیار مناسب است.

3- آفتاب سوختگی را درمان می نماید

بر طبق پژوهشی تعیین شد که بتا کاروتن موجود در هندوانه آناناسی برای جلوگیری و درمان آفتاب سوختگی مؤثر است.

4- باعث جوان سازی پوست می گردد

هندوانه زرد دارای مقادیر زیادی از ویتامین C است که موجب سنتز کلاژن در پوست می گردد و بنابراین یکی از خواص هندوانه زرد یاری به کم شدن چین و چروک و جوان سازی پوست صورت است.

5- عملکرد کلیه را بهبود می بخشد

مصرف هندوانه زرد موجب تغذیه کلیه ها می گردد. دلیلش این است که هندوانه زرد ادرار آور بوده و بدن را مجبور به دفع ادرار می نماید. به تبع آن، مواد سمی بدن به همراه ادرار خارج خواهند شد. از طرفی آب موجود در این هندوانه برای کلیه هایی که همیشه برای سرعت بخشیدن به عملکردشان به آب احتیاج دارند، مناسب است.

6- جوش و آکنه را درمان می نماید

یکی از خواص هندوانه زرد یا هندوانه آناناسی درمان جوش است. این هندوانه دارای مقدار زیادی ویتامین A است که سبب کنترل چربی پوست شده و به بهبود و کاهش آکنه و جوش صورت یاری می نماید.

7- گردش خون را بهبود می بخشد

هندوانه زرد با نرم کردن رگ های خونی، گردش خون را بهبود می بخشد. این میوه منبع غنی از سیترولین است. مواد سیترولین این وظیفه را بر عهده دارند که دیگر ترکیب های مفید را به وسیله آب به بدن جذب نمایند. این موضوع موجب می گردد که رگ های خونی بدن نرم شوند و گردش خون در آن ها به راحتی انجام گردد.

8- هندوانه زرد فشار خون را کاهش می دهد

بر طبق پژوهش هایی که در دانشگاه فلوریدا استیت صورت پذیرفت، تعیین شد که هندوانه زرد فشار خون را کاهش می دهد. از این رو در صورتی که به طور مداوم از این میوه بهره ببرید، عملکرد قلب بهبود خواهد یافت. پتاسیم موجود در هندوانه زرد در درمان فشار خون بالا تأثیرگذار است. مصرف این هندوانه حتی برای مدت کوتاه یک هفته نیز می تواند فشار خون را به مقدار زیادی کاهش دهد.

9- فرآیند گوارش را بهبود می بخشد

مقادیر فیبر موجود در هندوانه آناناسی به گوارش غذا سرعت می دهد. پژوهش ها نشان می دهند که فیبر به لیگنین انتقال پیدا نموده و لیگنین در تسریع فرایند دفع مدفوع تأثیر گذاشته و حجم دفع را افزایش می دهد.

10- هندوانه زرد سنگ کلیه را دفع می نماید

هندوانه آناناسی دارای خواص دیورتیک است و با ازدیاد ادرار و دفع آن به سم زدایی بدن یاری نموده و برای جلوگیری از ابتلا و دفع سنگ کلیه مؤثر است.

11- تأثیرات مخرب رادیکال های آزاد را کاهش می دهد

هندوانه زرد دارای مواد سیترولینی و کاروتنوئیدی است که حاوی لیکوپن هستند. این مواد می تواند رادیکال های آزاد را از بین برده و تاثیرات مخرب آن بر بدن انسان را خنثی کند.

12- دردهای عضلانی را کاهش می دهد

هندوانه زرد به دلیل مواد موجود در خود، از آسیب زدن درد به بدن پیشگیری می نماید. به علاوه این هندوانه برای تقویت عضلات پا مفید است. بر اساس پژوهش های جمعی از محققان در اسپانیا تعیین شد که نوشیدن آب هندوانه زرد پس از سرانجام ورزش می تواند در ریکاوری ماهیچه ها مؤثر باشد.

13- هندوانه زرد تب بر است

هندوانه آناناسی دارای ویتامین های A و C است که همین دو ویتامین نقش پررنگی در کاهش دمای بدن دارند. دقت داشته باشید خوردن هندوانه زرد در شرایط آب و هوایی سرد پیشنهاد نمی گردد؛ زیرا خوردن زیاد مواد سرد مقدار تب را افزایش می دهد.

14- عطش را کاهش می دهد

بیشتر حجم هندوانه آناناسی را آب تشکیل داده است. از این رو، مصرف هندوانه زرد تشنگی را رفع می نماید. هندوانه زرد نقش پررنگی در جلوگیری از کم آبی بدن دارد. در نتیجه برترین میوه برای فصول گرم سال است.

15- خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد

یکی تز خواص هندوانه زرد پیشگیری از ابتلا به سرطان است. هندوانه زرد دارای ویتامین C و لیکوپن بوده که بدن را در برابر هجوم رادیکال های آزاد سرطان زا حفظ می نماید. به علاوه، آنتی اکسیدان های زیاد موجود در این میوه برای افراد مبتلا به پروستات و شمار دیگری از انواع سرطان مفید هستند.

16- از ابتلا به بیماری های دهان و دندان محافظت می نماید

هندوانه زرد دارای مقادیری از ویتامین C است که آفت دهانی را بهبود می دهد. به علاوه این هندوانه از پدیدار شدن بیماری سوء جذب گوارشی (اسپرو) پیشگیری می نماید. از طرفی هندوانه آناناسی شما را در برابر ابتلا به بیماری های مربوط به دهان و دندان ایمن می نماید.

17- از ابتلا به آسم جلوگیری می نماید

هندوانه زرد به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی روی و ویتامین C، از سیستم تنفسی محافظت نموده و آن را منبسط می نماید و با این کار از ابتلا به بیماری آسم پیشگیری می نماید. این میوه بعلاوه تنفس را بهبود می بخشد.

18- هندوانه زرد سرشار از ویتامین آ است

در هندوانه زرد به مقدار زیادی ویتامین A وجود دارد. باید اشاره داشت که این ویتامین برای تقویت بینایی و عملکرد چشم ها کارایی بسیار زیادی دارد.

19- چربی های مضر بدن را می سوزاند

فیبر و آمینو اسیدها و سیترولین موجود در هندوانه زرد تأثیرات زیادی در کاهش وزن دارند. این مواد از انباشته شدن چربی ها جلوگیری نموده و سیستم کاری کلیه ها را تنظیم می نمایند. به علاوه این مواد قادر به فراوری ماده آرژینینی هستند. این ماده چربی های مضر بدن را می سوزاند و نابود می نماید.

مضرات مصرف بیش از مقدار از هندوانه زرد

  • استفاده بیش از مقدار از هندوانه زرد که حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است، می تواند باعث بالا بردن سطح قند خون در افراد دیابتی گردد.
  • بر اساس پژوهش های انجام شده، استفاده زیاد از هندوانه زرد سبب بروز اختلالات گوارشی می گردد و عارضه هایی همانند اسهال، تهوع و حتی استفراغ را به همراه خواهد داشت.
  • کسانی که با فشار خون پایین دست و پنجه نرم می نمایند، هرگز نباید بیش از مقدار از هندوانه آناناسی استفاده نمایند زیرا مقدار زیاد عنصر پتاسیم موجود در این میوه موجب پایین آمدن شاخص فشار خون شده و با عوارضی چون سرگیجه و ضعف همراه است.
  • استفاده بی رویه از هندوانه آناناسی به دلیل وجود مقدار زیاد پتاسیم موجود در این میوه، می تواند منجر به مسائل قلبی عروقی از جمله ضربان قلب نامنظم گردد.

آموزش مختصر نحوه کاشت هندوانه زرد

  1. تکثیر هندوانه زرد تنها به وسیله کاشت بذر صورت می گیرد. برای آغاز کاشت ابتدا باید بذر هندوانه زرد را از مراکز معتبر باغبانی تهیه کنید.
  2. ضروری است پیش از کاشتن بذر هندوانه زرد، آن ها را 12 تا 24 ساعت در آب بخیسانید.
  3. بعد از گذشت این زمان، سینی نشا یا گلدان های کوچک را از ماسه و خاک برگ پر کنید.
  4. در سینی نشا یا گلدان های کوچک گودال هایی به عمق سه برابر مقدار بذر هندوانه ایجاد کنید و بذرها را درون این گودال ها بکارید.
  5. پس از کاشتن دانه به دقت لایه نازکی خاک روی بذر بریزید و به آرامی فشار دهید، به طوری که بذرها صرفاً در خاک فرو روند.
  6. در این مرحله بذرها را آبیاری کنید (در این مرحله خاک باید همیشه مرطوب باشد) و روی سینی نشا را با پلاستیک بپوشانید. سپس سینی را در مکانی با شرایط گلخانه ای قرار دهید.
  7. زمانی که بذرها جوانه زدند (دارای دو یا سه برگ شدند)، آن ها را روی زمینی با خاک رسی - شنی بکارید و در تمام طول رشد شرایط را برای آن ها فراهم کنید.

نکته آخر

هندوانه زرد در اصل، گونه اصلاح شده نوعی هندوانه وحشی به نام Citrullus lanatus است که به عنوان بانک ژنی برای این نوع هندوانه مورد استفاده قرار گرفته است، از این رو هندوانه زرد به کم آبی نیز مقاوم است. از نظر بعضی این میوه یک محصول تراریخته و مضر است اما بعضی کارشناسان معتقدند میوه هایی مانند هندوانه زرد یا توت فرنگی سفید تغییر ژنتیکی پیدا ننموده و تنها اصلاح شده اند و لذا از نظر سلامت مشکل خاصی ندارند. نظر شما در این مورد چیست؟

انتشار: 1 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1402 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2163

به "خواص هندوانه زرد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص هندوانه زرد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید