خورشیدگرفتگی 57 درصدی در خراسان رضوی

به گزارش نامیت، رئیس مرکز آسمان نمای دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در خورشیدگرفتگی اول تیرماه سال جاری حداکثر 57/4 درصد خورشید در ساعت 10 و 30 دقیقه توسط ماه پوشانده می شود.

خورشیدگرفتگی 57 درصدی در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، محمد هادی طباطبایی یزدی اضافه نمود: بر اساس نقشه های نجومی و محاسبات اجرا شده، ساعت 9 و 10 دقیقه روز یکشنبه اول تیر، ماه با گذر در مدار خود در راستای خورشید قرار می گیرد و با لبه خورشید تماس خواهد داشت. آغاز خورشیدگرفتگی قابل مشاهده در استان خراسان رضوی از این ساعت خواهد بود. همچنین در ساعت 11 و 59 دقیق آخرین حضور ماه در مدار هم راستای خورشید با زمین رخ خواهد داد و پس از این ساعت ماه از قوس خورشید خارج می شود.

وی ادامه داد: حداکثر گرفتگی خورشید در ایران در منطقه چابهار(جنوب شرقی کشور) با 95 درصد گرفتگی خواهد بود و تیم های رصدی و نجومی برای مشاهده و ضبط آخرین خورشیدگرفتگی ایران در قرن 14 شمسی به این منطقه سفر خواهند کرد.

رئیس مرکز آسمان نمای دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این خورشیدگرفتگی از نوع حلقوی است و سایه ماه از سمت غرب کشور وارد ایران خواهد شد و به سمت شرق حرکت خواهد کرد. بر همین اساس بین ساعت 9 صبح تا 12 ظهر در بیشتر نقاط کشور آخرین خورشیدگرفتگی قرن در ایران قابل مشاهده است.

طباطبایی اضافه نمود: خورشیدگرفتگی حلقوی نسبت به سایر خورشید گرفتگی ها نادر است و بر اساس دوره های ساروسی نجوم، تا 14 سال آینده یعنی سال 2013 هیچ خورشیدگرفتگی در کشور ما رخ نخواهد داد، اما در آن زمان شاهد خورشیدگرفتگی کاملی بر روی کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: به صورت متوسط هر یک سال و نیم یک بار شاهد خورشیدگرفتگی در نقطه ای از زمین خواهیم بود که بر اساس محاسبات نجومی زمان و مکان آن تعیین می شود.

رئیس مرکز آسمان نمای دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بر حسب اتفاق، این دو خورشیدگرفتگی به صورت حلقوی در ایران رخ داد، چون هر 100 سال یک بار این حالت پیش می آید.

طباطبایی اضافه نمود: در خورشیدگرفتگی، مدار حرکتی ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد و سایه ماه بر روی زمین باعث می شود تا قسمتی از زمین در تاریکی قرار گیرد.

این رصدگر نجوم گفت: رصد خورشید گرفتگی بدون تجهیزات مناسب، باعث آسیب شدید نور ماورا بنفش و مادون قرمز خورشید به چشم می شود که این صدمات مستعد ایجاد آب مروارید در چشم افراد می شود. این که برخی افراد علاقه مند به دیدن خورشیدگرفتگی از وسایلی مانند سی. دی، فلاپی و عینک جوشکاری استفاده می کنند کار درستی نیست، چون برای دین این پدیده نجومی باید از فیلتر مایلار و یا عینک های مخصوص خورشیدگرفتگی استفاده کرد.

طباطبایی یزدی اضافه نمود: برای رصد خورشیدگرفتگی با تلسکوپ هم نیاز به استفاده از فیلتر وجود دارد، زیرا کارکرد تلسکوپ مانند ذره بین است که نور را جمع می کند و به همین دلیل امکان صدمه زدن آن به چشم نیز وجود دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1007

به "خورشیدگرفتگی 57 درصدی در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشیدگرفتگی 57 درصدی در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید