انگور، سوغات پرطرفدار خراسان شمالی

به گزارش نامیت، استان خراسان شمالی با شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب یکی از مهمترین قطب های فراوری انگور در کشور محسوب می گردد و هر ساله میزان قابل توجهی محصول از تاکستان های این استان راهی بازار می گردد.

انگور، سوغات پرطرفدار خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار از ، انگور کلاهداری استان خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف باغ های سرسبز این خطه است که سوغات پرطرفدار شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان و منطقه بدرانلو به شمار می آید.

تنوع ارقام انگور خراسان شمالی

باغات خراسان شمالی شرایط عالی برای تولید انگور را دارند و کیفیت تولید این محصول به گونه ای است که توانایی تأمین بازار داخل را دارد.

محمد علی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در تبادل نظر با خبرنگار از ،گفت: انگور، این محصول با ارزش صادراتی که اشتغال خوبی را نیزدر خراسان شمالی ایجاد نموده است تنوع بسیار زیادی دارد که شامل ارقام زودرس، میان رس و دیر رس می باشد.

شریکیان اضافه نمود: بیش از ده رقم انگور شامل کلاهداری، کشمشی، عسگری، یاقوتی، لعل صاحبی در خراسان شمالی تولید می شود که عمده ترین آن ها انگور کشمشی و کلاهداری است.

او با اشاره به اینکه سطح باغات انگور در خراسان شمالی 18 هزار و 500 هکتار است اظهار کرد: از این میزان 67 درصد آبی و 33 درصد دیم است که شانزده هزار و 250 هکتار آن بارده می باشد.

شریکیان با توجه به شروع برداشت عمده انگور کشمشی از نیمه شهریورماه اضافه نمود: بیشترین میزان تولید انگور کشمشی استان مربوط به شهرستان های فاروج و شیروان و گونه کلاهداری مربوط به شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره آفت سفیدک انگور نیز گفت: آفت سفیدک انگور مشاهده شده در باغات استان متاثر از آفات سال های گذشته است و سال جاری باغات انگور استان مشکل آفت سفیدک ندارد.

خوشدل یکی از کشاورزان بجنوردی می گوید: در سال های گذشته خسارات زیادی به باغداران وارد شد وباید پس از بارندگی در فصل گرما بلافاصله از محلول پاش های ضد قارچ استفاده شود، ولی باغداران به تعداد لازم نتوانستند سم پاشی نمایند که در این زمینه یاری مروجین جهاد کشاورزی بسیار موثر است.

یزدانی نیز یکی از دیگر از کشاورزان گفت: نبود بازار فروش محصول، وجود واسطه ها و دلالان، پایین بودن قیمت و نبود صنایع تبدیلی و کمبود سردخانه و انبار فنی، از مسائل تاکداران خراسان شمالی است که سبب شده بسیاری از آن ها قید تولید انگور را زده و باغ های خود را رها نمایند.

با استفاده از روش های نوین کشاورزی دیگر مشکل مالی ندارم

محمدی کشاورز روستای حمید به خبرنگار از ،می گوید: درخواست بنده از کشاورزان هم استانی این است که باتوجه به شرایط کم آبی و کم صرفه بودن استفاده از روش های سنتی، سعی در استفاده از روش های نو و به صرفه داشته باشند.

محمدی اضافه نمود: استفاده از روش های نوین کشاورزی در مرحله اول باعث رونق مالی خود کشاورز شده و در مرحله دوم به ایجاد اشتغال در کشور یاری خواهد نمود.

او به بیان تجربه استفاده از روش های نوین کشاورزی در باغ خود پرداخت و توضیح داد: در سال های گذشته با تمام تلاشی که در زمینه هرس و ریزمغزی ها داشتیم نهایت برداشتمان 5 تن بوده است.

اجرایی شدن طرح فراز تاکستان در باغ های خراسان شمالی

در برنامه اصلاح و نوسازی باغات انگور سال جاری بیش از 47 هزار اصله قلمه ریشه دار انگور از ارقام متنوع مانند ارقام رشه، کندری، ترکمنچار، بی دانه قرمز تامین شده و در اختیار باغداران قرار گرفته است.

محمد علی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در تبادل نظر با خبرنگار از ،گفت: از محل اعتبارات ملی و استانی به منظور بهبود کمی و کیفی تولید انگور 4 سال اخیر روش های نوینی در خراسان شمالی در سطح 35 هکتارصورت گرفته که طرح فراز تاکستان یکی از آنهاست و اجرایی شده است.

شریکیان اضافه نمود: سال جاری 19 طرح در سطح 25 هکتار به بانک های عامل معرفی شده که طرح فراز تاکستان در آن ها عملیاتی شود.

او اظهار کرد: به منظور تنوع بخشی ارقام انگور در استان 29 نهال انگور همچون فیستا، آلچینا، رد گلو وارد استان شده است.

کارشناسان مالی معتقدند که فرآوری انگور و مشتقات به دست آمده از آن باید از حالت سنتی خارج شود و در این زمینه ارائه آموزش ضرورت دارد و باید با روش های جدید پیش رفت تا انگور بیشتر بتواند خود را در بازار های جهانی نشان دهد.

انگور در ردیف بزرگترین اقلام صادراتی

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در تبادل نظر با خبرنگار از ، اظهار کرد: انگور یکی از مهم ترین میوه هایی است که کشت و تولید آن در کشور ما از سابقه بسیار طولانی برخوردار است.

یوسفی اضافه نمود: از لحاظ مالی محصول اصلی انگور و فراورده های خام آن بعد از پسته و خرما می تواند در ردیف بزرگترین اقلام صادراتی قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه استان خراسان شمالی استعداد خوبی در زمینه تولید محصول انگور دارا است گفت: این محصول جزو میوه های دانه ریز می باشد و محصول تولید شده از انگور مثل کشمش، تازه خوری، کنسانتره آب انگور، ژله و مارمالاد و تولید نیوپان از چوب و سرشاخه ها و ضایعات آن است و همچنین تهیه انواع دراژه و شیرینی، روغن گیری از هسته انگور، سرکه، آبغوره، برگ و ذغال از انگور و فراورده های آن به دست می آید.

خراسان شمالی با داشتن پتانسیل بالای تولید محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی به منظور افزایش کمی و کیفی محصول به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیازمند است.

استان خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی با بیش از 82 هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد و از 240 هزار تن انواع محصول باغی 185 هزار تن شامل محصول انگور است و این استان از حیث برخورداری از تاکستان در کشور، پنجم است.

استفاده از روش های نوین کشاورزی، خارج کردن روش تولید از سنتی، استفاده از تجربه های کشاورزان پیروز و نمونه و بهره بردن از توان تخصصی و مهارت فنی کارشناسان کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی و ورود سرمایه گذار بخش خصوصی می تواند بهره وری در کشاورزی استان و به خصوص تولید انگور در خراسان شمالی را افزایش دهد.

کارشناسان معتقدند که جهت جلوگیری از متضرر شدن باغداران استان باید سازوکار های لازم جهت تسریع در خرید حمایتی کشمش توسط تعاون روستایی فراهم شود تا از این طریق قسمت بیشتری از محصول تولیدی به کشمش تبدیل شود تا محصول روی دست باغداران نماند.

عرضه فرآورده های محصولات انگور بصورت کشمش، دوشاب، آبغوره، شیره انگور و روغن هسته انگور می تواند انگور را بیشتر معرفی کند.

ر

نویسنده گزارش: فاطمه رستمی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 410

به "انگور، سوغات پرطرفدار خراسان شمالی" امتیاز دهید

1 کاربر به "انگور، سوغات پرطرفدار خراسان شمالی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگور، سوغات پرطرفدار خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید