سریع ترین ها روی زمین، هوا و دریا

به گزارش نامیت، رکورد سریع ترین قطار ریلی و چرخ دار جهان در تاریخ سوم آوریل 2007 ثبت شده که متعلق به ت ژ. و قطار تندروی فرانسه است. این قطار در زمان خودش به سرعت 575 کیلومتر در ساعت رسیده بود. در حال حاضر، پرسرعت ترین قطار مَگ لِو است.

سریع ترین ها روی زمین، هوا و دریا

فاطمه کرمی| از لحظه اختراع موتور احتراق داخلی، انسان همیشه به دنبال ساخت سریع ترین، کارآمدترین و کم هزینه ترین وسایل نقلیه بوده است. با بررسی سریع ترین موتور های دنیا در بخش خودرو، موتورسیکلت، قطار، هواپیما و قایق می توانیم حاصل نهایی جهتی را که بشر سرعت دوست از ابتدا تا به اینجا طی کرده است، ببینیم.

1-سریع ترین خودرو دنیا: اگر بخواهیم بر اساس رکورد های دنیای گینس پیش برویم، این رکورد از سال 2013 متعلق به خودرو بوگاتی ویرون است، با حداکثر سرعت 268 کیلومتر در ساعت! اما یک سال بعد از آن، درست در سال 2014 هنسی ونوم جی تی با حداکثر سرعت 435 کیلومتر در ساعت، این عنوان را از آن خودش کرد.

در محاسبه سریع ترین خودروها، اندازه گیری حداکثر سرعت مدنظر قرار گرفته است. اما به غیر از این دو غول پرسرعت جاده ها، رقیب سومی هم وجود دارد که کار را سخت تر می نماید: کونیگ زگ وان با سرعت بیش از 439 کیلومتر در ساعت!

2-سریع ترین موتورسیکلت دنیا: تعیین سریع ترین موتورسیکلت به مراتب از تعیین سریع ترین خودرو سخت تر است، چون این روز ها قوانین نانوشته بین سازندگان موتورسیکلت بیشتر شده است. یکی از انواع مسائلی که همیشه در سرعت وسایل نقلیه بر سر آن بحث می شود، قانونی بودن حدود بیشترین و کمترین سرعت در جاده است.

البته در این فهرست تمرکز فقط روی وسایل نقلیه تولیدی است که باید تابع قوانین رانندگی باشد. اما در مورد موتورسیکلت رویکرد کمی فرق می نماید، چون تعیین سریع ترین آن از مرز وسایل غیرتولیدی و مسابقه ای عبور می نماید. داج توماهاک سریع ترین موتورسیکلت دنیاست، اما سواری نیست، برای عموم تولید نمی شود و به اصطلاح جاده ای است.

حداکثر سرعت باورنکردنی این موتور حدودا 645 کیلومتر در ساعت است. اما طبق گزارش بسیاری از سایت ها سریع ترین موتورسیکلت سواری و تولیدی دنیا موتور سوزوکی هایابوسا است که حداکثر سرعت آن به 399 کیلومتر در ساعت می رسد!

3-سریع ترین قطار دنیا: رکورد سریع ترین قطار ریلی و چرخ دار دنیا در تاریخ سوم آوریل 2007 ثبت شده که متعلق به ت ژ. و قطار تندروی فرانسه است. این قطار در زمان خودش به سرعت 575 کیلومتر در ساعت رسیده بود. در حال حاضر، پرسرعت ترین قطار مَگ لِو است.

این قطار با نیروی الکترومغناطیسی حرکت می نماید و توسط راه آهن ژاپن در جهت غرب به مرکز توکیو راه اندازی شده است و می تواند با حداکثر سرعت 603 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

قطار های عادی هرگز به این سرعت نمی رسند، چون در مدار ریل حرکت می کنند، اما مَگ لِو نیازی به چرخ ندارد و هنگام حرکت به طور شناور در هوا و در فاصله کمی از ریل قرار می گیرد و از آنجا که تنها با هوا اصطکاک دارد، می تواند با سرعت فوق العاده زیاد حرکت کند. درواقع این قطار اصلا با ریل اصطکاک ندارد!

4-سریع ترین هواپیمای دنیا: اغلب هواپیما های پرسرعت مسافربر نیستند. از بین طیاره های غیرمسافربری سریع ترین هواپیمای سرنشین دار دنیا موشک-هواپیمای اَبَرصوت پژوهشی نورث امریکن ایکس-15 با سرعت 7270 کیلومتر بر ساعت است که توسط ناسا و نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده است.

ایکس-15 در دوره ای تقریبا ده ساله در پرواز بود، یعنی بین سال 1959 تا 1968 میلادی! و در میان هواپیما های مسافربری، بوئینگ 747 با اختلاف بسیار زیاد بقیه رقبا را از میدان به در می نماید! این هواپیما دومین هواپیمای بزرگ دنیاست با سرعتی تقریبا معادل 92 درصد از سرعت صوت! اما، چون سوخت زیاد مصرف می کند، معمولا به ندرت پروازی با آن صورت می گیرد.

5- سریع ترین قایق دنیا: کن واربی نام قایقی موتوری و استرالیایی است که در نهم می 1978 ساخته شد و با سرعت 511کیلومتر در ساعت رکورد نخستین و پرسرعت ترین قایق موتوری دنیا را از آن خودش کرد. کن واربی نمونه ای برای استفاده نبود و شاید بتوان آن را مدلی آزمایشگاهی به حساب آورد.

در نمونه های قابل استفاده برای عموم قایق کِلوار با سرعت بیش از 161 کیلومتر در ساعت دسامبر 2006 در انگلستان رونمایی شد و فعلا عنوان سریع ترین را از آن خود کرده است.

منبع: فرادید
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1079

به "سریع ترین ها روی زمین، هوا و دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریع ترین ها روی زمین، هوا و دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید