سه برنامه جالب گوگل که می توانند اعتیاد به گوشی هوشمند را از بین ببرند!

به گزارش نامیت، گوگل طی یک اقدام عجیب، سه برنامه جالب را طراحی کرد که با استفاده از آن ها می توانید میزان استفاده از گوشی هوشمند را کاهش دهید! در واقع، بهتر است بگوییم یاری خواهند کرد اعتیاد به گوشی از بین برود!

سه برنامه جالب گوگل که می توانند اعتیاد به گوشی هوشمند را از بین ببرند!

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت طراحی بروشور دو لت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

این سه برنامه که هر سه آن ها در فروشگاه گوگل پلی در دسترس هستند، Envelope (پاکت نامه)، Activity Bubbles و Screen Stopwatch نام دارند که هر یک به نوعی در کاهش اعتیادتان به گوشی های هوشمند نقش موثری ایفا خواهند کرد. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که برای کاهش اعتیاد به گوشی های هوشمند، صرفا نصب این برنامه ها قرار نیست اتفاق بزرگی را رقم بزند!

می پردازیم به معرفی این برنامه ها و قابلیت های آن ها! اولین برنامه Envelope نام دارد که با کلیک روی آن در بالا، می توانید به صفحه دانلود مورد نظر راهنمایی شوید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که این برنامه به دلیل شرایط خاصی که دارد، فعلا فقط برای گوشی های پیکسل 3a منتشر شده. این برنامه ابتدا به شما اجازه می دهد یک پاکت نامه واقعی را که با فرمت pdf قابل دانلود است پرینت نموده و با دنبال کردن دستورالعمل برای ساختن آن، گوشی پیکسل 3a خود را درون آن قرار دهید.

در این پاکت نامه فقط محل هایی برای حسگر اثر انگشت و دوربین ها تعبیه شده و دیگر بخش ها را کاملا یک کاغذ سفید می پوشاند. همین مورد نیز باعث می گردد کارایی گوشی شما فقط به تماس، عکاسی و فیلم برداری محدود گردد که البته در حالت عکاسی نیز نمی توانید تصاویر ثبت شده را مشاهده کنید. در واقع در این برنامه گوشی شما صرفا به یک محصول شبیه به گوشی تبدیل می گردد!

رابط کاربری این برنامه پس زمینه مشکی دارد و خب جای نگرانی هم برای مصرف بالای باتری وجود نخواهد داشت. حتی اگر کل روز را هم گوشی خود را درون پاکت نامه نگه دارید، نباید از نظر مصرف باتری نگران باشید. نظراتی که برای این برنامه در فروشگاه گوگل پلی ثبت شده، حکایت از علاقه مندی کاربران به آن دارد!

بهترین اپلیکیشن ها برای کاهش زمان استفاده از گوشی

برنامه بعدی، Activity Bubbles نام دارد. هر تعداد دفعه ای که گوشی خود را باز یا به اصطلاح آنلاک (Unlock) می کنید، یک حباب جدید روی نمایشگر شما پدیدمی آید تا به شما بفهماند چندمین بار است که گوشی را باز نموده و در حال استفاده از آن هستید. جالب اینجاست مادامی که با گوشی به فعالیت مشغول هستید، این حباب، بزرگ و بزرگ تر می گردد تا اینکه با قفل کردن دستگاه، به بزرگ شدن آن سرانجام دهید. سپس با باز کردن مجدد دستگاه، یک حباب دیگر در نمایشگر پدید می آید و این فرایند بارها تکرار خواهد شد!

این برنامه بیشتر با این هدف طراحی شده تا به شما بگوید در طول روز چند بار گوشی خود را باز می کنید و چه مدتی (نه به صورت عدد بلکه به صورت بزرگ شدن حباب) از آن استفاده می کنید. این برنامه و برنامه Screen Stopwatch توسط آزمایشگاه گوگل طراحی شده اند که از نظر کارایی و عملکرد تقریبا مشابه یکدیگر هستند. با این تفاوت که Screen Stopwatch با هر بار باز کردن گوشی، یک شمارنده بزرگ را روی نمایشگر به تصویر می کشد که مدت زمان استفاده شما از گوشی را شمارش می نماید. هر سه این برنامه ها نیز به صورت کاملا رایگان در دسترس قرار دارند!

البته گوگل پیشتر یک برنامه ای را تحت عنوان Digital Wellbeing در فروشگاه خود قرار داده بود. برنامه ای که با هدف کاهش استفاده از گوشی هوشمند و سلامت دیجیتال طراحی شد. با یاری این برنامه، می توان فهمید چند بار گوشی اندرویدی خود را باز (آنلاک) نموده و چه تعداد اعلان در زمان های خاص روز دریافت کردید!

همچنین با قابلیت هوشمندانه ای که دارد، تشخیص می دهد چه برنامه ای بیشترین استفاده را در طول روز داشته و با در اختیار داشتن یک حالت بسیار کارآمد تحت عنوان حالت تمرکز، می تواند حتی دسترسی به یک سری برنامه ها را نیز محدود کند تا هر زمان که خواستید به آن دسترسی نداشته باشید و از این طریق کمتر از گوشی خود بهره ببرید! Digital Wellbeing ابتدا فقط برای گوشی های پیکسل در دسترس بود اما الان همه گوشی های اندرویدی می توانند آن را از فروشگاه پلی استور دریافت نمایند.

سال قبل، گوگل شرط جدیدی را به صدور مجوز سیستم عامل خود برای شرکت های فراوری نماینده گوشی هوشمند اضافه نمود که به موجب آن، همه گوشی هایی که به اندروید 9 و 10 بروزرسانی یا با این نسخه از سیستم عامل روانه بازار می شوند، باید Digital Wellbeing یا برنامه ای با کارکرد مشابه را در خود داشته باشند که توسط یک شرکت دارای مجوز استفاده از اندروید توسعه یافته شده باشد!

سندروم گوشی خیالی؛ ارمغان جدید گوشی هوشمند و شبکه های اجتماعی

در اسنادی از سال 2016، به موضوع اعتیاد به صفحه (Screen Addiction) پرداخته شده که تحت عنوان The Screenagers شناخته می گردد. در سال 2018، دانشجویان دانشگاه استنفورد کالیفرنیا در یکی از فروشگاه های اپل واقع در پالو آلتو، اعتراض گسترده ای علیه اپل تشکیل دادند. این گروه که خود را دانشجویان استنفورد ضد دستگاه های اعتیادآور یا (Stanford Students Against Addictive Devices به اختصار SSAD) می نامیدند، به اپل به خاطر عدم اقدام مناسب جهت پیشگیری از اعتیاد کاربران به گوشی های این شرکت اعتراض کردند!

آن ها می خواستند اپل راهی را برای جلوگیری از چک کردن پیوسته گوشی توسط کاربران پیدا کند تا از این طریق اعتیاد آن ها به گوشی کمتر گردد. بعضی ها معتقدند اپل قابلیت Screen Time را که مدت زمان فعال بودن گوشی را محاسبه می نماید، در نتیجه همین اعتراضات در سیستم عامل خود قرار داد که بعدها باعث طراحی برنامه Digital Wellbeing توسط گوگل نیز شد!

اعتیاد به گوشی معضل بسیار بزرگی است که در همه جای دنیا مردم به آن مبتلا هستند و آمار تکان دهنده آن روز به روز در حال افزایش نیز هست! ماه قبل، یک تحقیق از لندن که شامل 42.000 کاربر بالغ می شد، نشان داد 25 درصد بچه های مورد مطالعه به گوشی هوشمند خود اعتیاد داشتند و حتی وقتی والدین (یا بزرگ ترها) قصد داشتند گوشی را از آن ها دور نمایند، با واکنش فیزیکی بچه ها روبرو می شدند!

نظر شما در رابطه با مسئله اعتیاد به گوشی چیست؟ آیا صرفا طراحی نرم افزار می تواند از اعتیاد افراد به گوشی های هوشمندی که هر سال رقابت بر سر جذاب تر کردن و کاربردی تر کردن آن هاست، بکاهد؟

نزدیک گوشیتان باشید ممکن است خِنگ شوید!

منبع: phonearena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 735

به "سه برنامه جالب گوگل که می توانند اعتیاد به گوشی هوشمند را از بین ببرند!" امتیاز دهید

1 کاربر به "سه برنامه جالب گوگل که می توانند اعتیاد به گوشی هوشمند را از بین ببرند!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه برنامه جالب گوگل که می توانند اعتیاد به گوشی هوشمند را از بین ببرند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید