سگال سان،آرشیو هوشمند سازمان شماست

به گزارش نامیت، تا همین چند سال پیش وقتی برای انجام دادن امور اداری به هر سازمانی مراجعه می کردیم، همان ابتدای کار برای دریافت پرونده باید راهی بخش بایگانی اسناد می شدیم؛ اتاقی مملو از اوراق کاغذی، پوشه ها، زونکن ها و کمدهای بزرگ که معمولا با اهرم های دستی قابل جابه جا شدن بود تا فضای کمتری را اشغال کنند.

سگال سان،آرشیو هوشمند سازمان شماست

فرآیند پیداکردن یک پرونده در این اتاق، خودش داستان پرزحمت و وقت گیری بود که به نظر می رسید کاملا وابسته به تجربه و مهارت مسئول بایگانی باشد.

حالا با ظهور فناوری های نوین، مانند بسکمک از جنبه های زندگی، در این عرصه نیز شاهد دگرگونی بزرگی بودیم که ثمره آن رواج فرهنگ مستندسازی دیجیتال در بیشتر ادارات و سازمان های کوچک و بزرگ بوده است.

دیگر کمتر اداره ای است که به اسناد کاغذی و پرونده های خاک گرفته متکی باشد. شرکت هوش مصنوعی رایورز از شرکت های دانش بنیانی که به برچیده شدن بساط کاغذبازی های طاقت فرسا در اداره ها کمک کرده و حالا محصولاتی دارد که به دیجیتالی شدن و مدیریت هر چه بهتر اداره ها بسیار کمک می کند.

امروزه استفاده از یک سیستم مناسب برای مدیریت آرشیو اسناد، در تمام سازمان ها از اهمیت بالایی برخوردار است و مزایای زیادی دارد؛ نگهداری و بازیابی انواع مختلف اطلاعات متنی، صوتی و تصویری، حفظ و نگهداری از اسناد و مدارک با ارزش که در روش های سنتی به مرور زمان امکان از بین رفتن آنها وجود داشت، دسته بندی اطلاعات و اسناد موجود در بخش های مختلف سازمان، دسترسی سریع و آسان به اطلاعات، کارایی و امنیت بالاتر، کاهش چشمگیر هزینه ها و ... با دیجیتالی شدن آرشیو ادارات به آسانی امکان پذیر شده است. در این رابطه شرکت دانش بنیان هوش مصنوعی رایورز در سال 82 و در راستای ارائه نرم افزارهای اداری و امنیتی مختلف، به طور رسمی شروع به کار کرد. یکی از محصولات اصلی این شرکت، نرم افزار آرشیو اسناد سازمانی سگال سان است که به ادعای سازندگان آن، اولین سیستم آرشیو اسناد به صورت مفهومی در کشور است و فرایند امور آرشیو و جاری اداره ها را بسیار آسان می کند.

دقت بالای نرم افزار واژه شناس

هم بنیان گذار و مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی رایورز در گفت وگو با جام جم درباره تولیدات مختلف این مجموعه می گوید: اولین نرم افزار تولیدی ما یک محصول OCR فارسی به نام واژه شناس است که در سال 84 آن را روانه بازار کردیم. نویسه خوان نوری یا OCR سازوکاری است که با کمک فناوری های پیشرفته در پردازش تصویر، این امکان را به کاربر می دهد که بتواند قالب هر سندی را تغییر داده و محتوای متنی آن را با دقت بسیار بالایی به نرم افزارهای ویرایش متن، مانند Word انتقال دهد. میزان دقت نرم افزار واژه شناس در کشور بی نظیر است و به همین دلیل این محصول در زمان ارائه با استقبال بسیار خوبی روبه رو شد؛ در نتیجه پیروز شدیم حدود 3000 نسخه از این نرم افزار را در کشور بفروشیم و حدود 100 نسخه را هم به مشتریان خارج از کشور عرضه کنیم.

تولید نرم افزار امنیت داده و تشخیص هویت

سید حسین میرحیدری در ادامه می گوید: حوزه دیگری که وارد آن شدیم، امنیت داده ها و سیستم های تشخیص هویت است. در دنیای امروز، اطلاعات از ارزشمندترین دارایی هاست و به همین دلیل ایمنی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین در بسکمک از موارد برای دسترسی به مجموعه ای از اطلاعات خاص، باید هویت افراد تشخیص داده شود. در حال حاضر از روش های گوناگونی برای تعیین هویت استفاده می شود که بخشی از آنها برپایه ویژگی های بیومتریک افراد هستند. تشخیص هویت براساس اثرانگشت، چهره، عنبیه چشم، الگوهای رفتاری و ... نمونه هایی از این روش هستند که نسبت به سایر روش ها قابل اعتمادتر بوده و رواج بیشتری دارند. شرکت ما از شرکت های پیشرو در زمینه تعیین هویت و امنیت داده هاست که می توان گفت در این حوزه، رتبه اول کشور را در اختیار داریم و در دنیا هم جزو 10 سیستم برتر هستیم.

جهت راه شرکت هوش مصنوعی رایورز

مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی رایورز در خصوص برنامه ریزی های صورت گرفته برای آینده این شرکت می گوید: ما نرم افزار سگال سان را در سال 83 تولید و عرضه کردیم و در این سال ها، به روزرسانی های مختلفی روی آن صورت گرفته است تا مسائل و ایرادهای آن شناسایی و برطرف شود و به بلوغ برسد؛ اما یکی از اساسی ترین برنامه های ما در سال آینده، ارائه به روزرسانی های جدید از این نرم افزار خواهد بود که به جرأت می توانم آن را انقلابی در حوزه مدیریت هوشمند محتوا بنامم. در این تحول قرار است سگال سان قدم بزرگ دیگری در جهت نزدیک ترشدن به هوش انسانی بردارد.

میرحیدری در انتهای صحبت هایش می افزاید: آینده دنیای نرم افزارها را می توان هوشمندشدن ناگزیر آنها دانست. به طور قطع می توانم بگویم در 10 تا 20سال آینده، امکان نخواهد داشت نرم افزاری بدون بهره مندی از هوش مصنوعی در دنیا تولید شود. در نتیجه آینده این صنعت بسیار روشن است و ما در مجموعه هوش مصنوعی رایورز امیدواریم با هدف قراردادن بازارهای بین المللی، بتوانیم نام کشور عزیزمان را این بار در حوزه نرم افزارهای مدیریت هوشمند محتوا در دنیا طنین انداز کنیم.

اسناد سازمانی دیجیتال با سگال سان

زمینه مهم فعالیت شرکت هوش مصنوعی رایورز که شاید بتوان آن را اصلی ترین تخصص این مجموعه دانست، تولید نرم افزار آرشیو اسناد سازمانی به نام سگال سان است.

میرحیدری در این باره می گوید: پلتفرم آرشیو اسناد یا بایگانی از رایج ترین نرم افزارهایی است که هر اداره یا سازمان کوچک و بزرگی به آن نیاز دارد؛ اما سگال سان علاوه بر اینکه مانند هر نرم افزار بایگانی دیجیتال دیگری، اسناد را ذخیره سازی می کند و به آنها ساختار منظمی می دهد، یک قابلیت بسیار مهم هم دارد که آن را متمایز می کند. این ویژگی خاص، نوعی از هوشمندی مفهومی است که در نرم افزار سگال سان به وجود آورده ایم و همین هوشمندبودن سیستم باعث می شود بتواند کار بسکمک از نرم افزارهای اداری را به صورت متمرکز انجام دهد و حتی پا را فراتر از نرم افزارهای تخصصی ای بگذارد که در بخش های مختلف اداره مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا در نرم افزارهای اداری تخصصی، اطلاعات و داده ها به روش قدیمی ذخیره می شود و ثابت هستند. اما در سگال سان داده ها زنده اند و ارتباطاتی که بین آنها شکل می گیرد نیز ارتباطات هوشمندی است.

میرحیدری در ادامه به تشریح این ویژگی در قالب یک مثال می پردازد و می گوید: مثلا کاربرد این نرم افزار را در حوزه کارگزینی در نظر بگیرید؛ منظور از هوشمندبودن پلتفرم، این است که نیازی به تعریف کردن روابط نسبی افراد وجود ندارد و سیستم به صورت اتوماتیک می داند که اگر جنسیت کارمندی مرد است، می تواند برادر، شوهر، دایی یا عموی شخص دیگری باشد. در نتیجه می توان گفت هیچ سامانه آرشیو اسناد دیگری در کشور وجود ندارد که تا وقتی برایش تعریف نشده باشد، بتواند روابط نسبی انسان ها را درک کرده و مثلا گزارشی از تمام وابستگان درجه اول یک کارمند ارائه دهد. بنابراین سگال سان را می توان نوعی نرم افزار مدیریت هوشمند محتوا دانست که با هوشمند بودنش بار بسیار بزرگی را از دوش یک نهاد یا سازمان برمی دارد؛ در این نرم افزار دیگر نیازی به تعریف کردن تک تک اطلاعات و روندها وجود ندارد و تنها کافیست دانش سازمانی در آن وارد شود تا به شکل اتوماتیک، تحلیل های مورد نیاز را بر روی داده ها انجام و گزارش های درخواست شده را ارائه دهد.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1460

به "سگال سان،آرشیو هوشمند سازمان شماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سگال سان،آرشیو هوشمند سازمان شماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید