دلیل قطع شدن صدای لپ تاپ چیست؟ 8 راه حل ساده برای حل مشکل

به گزارش نامیت، دلیل قطع شدن صدای لپ تاپ چیست و صدای لپ تاپ قطع شده را چطور می توان رفع کرد؟ اگر به تازگی و پس از خرید لپ تاپ با این مشکل روبرو شده اید، ترس به دل خود راه ندهید! در این مطلب قصد داریم به این دو سوال بسیار مهم پاسخ دهیم.

دلیل قطع شدن صدای لپ تاپ چیست؟ 8 راه حل ساده برای حل مشکل

علت قطع شدن صدای لپ تاپ چیست؟

به تبع قطع و وصل شدن صدای لپ تاپ و کامپیوتر می تواند بسیار آزاردهنده به نظر برسد. با این حال، اگر صدای لپ تاپ شما به درستی کار نمی نماید، می توان با فهمیدن علت قطع شدن صدای لپ تاپ برای حل مشکل اقدام کرد. در ادامه این مطلب ضمن آنالیز علت های قطع صدای لپ تاپ، راهکار های مختلفی را برای برطرف کردن علت قطع شدن صدای لپ تاپ معرفی می کنیم.

برطرف مشکل قطع شدن صدای لپ تاپ

1. مقدار صدا را آنالیز کنید

شاید به نظر بدیهی باشد اما بارها شده که صدای لپ تاپ به علت سهوی قطع شده و شما تنها کاری که باید بکنید، یک کلیک ساده است! روی آیکون اسپیکر در گوشه پایین و سمت راست کلیک نموده تا از این موضوع مطمئن شوید.

در ویندوز 11 مولفه های وای-فای، حجم صدا و تنظیمات باتری تنها در یک دکمه واحد در نوار وظیفه وجود دارد. با کلیک روی آن، نوار صدا را تکان دهید تا مقدار صدا بیشتر گردد.

کاربران مک که با سیستم عامل macOS Big Sur و جدیدتر کار می نمایند، تنظیمات مذکور در داخل آیکون Control Center در گوشه بالا و سمت راست صفحه نمایش وجود دارد. مقدار صدا را به سمت راست حرکت دهید تا صدای لپ تاپ بیشتر گردد. برای دستگاه هایی که سیستم عامل قدیمی تر دارند، یک دکمه صدا مجزا وجود دارد.

2. آنالیز صدای اپلیکیشن ها

وقتی شما اسلایدر صدا را بیشتر نموده و صدای دینگ می شنوید، اما همچنان لپ تاپ با صدای قطع شده را تحمل می کنید، شاید برنامه ای که قصد استفاده از آن را دارید در حالت بی صدا (Mute) واقع شده است! به همین علت حتما نسبت به بی صدا یا با صدا بودن پخش نماینده های ویدیو و موسیقی اطمینان حاصل کنید.

این موضوع برای پخش نماینده های داخل مرورگر و حتی پلتفرم یوتیوب هم صدق می نماید. برای مثال کاربران کروم می توانند با کلیک روی آیکون نوت موسیقی در منوی مرورگر، پخش هر صدایی را در هر سربرگ کنترل نمایند.

3. از هدفون یاری بگیرید

اگر اسپیکرهای تعبیه شده در داخل لپ تاپ، مشکل ساز هستند، چرا از اسپیکرهای خارجی برای شنیدن صداهای لپتاپ یاری نمی گیرید؟ شاید اسپیکرهای اصلی لپ تاپ دچار مشکل سخت افزاری شده اند.

شما بعلاوه می توانید هدفون های USB را در صورت تمایل به سیستم لپ تاپ متصل کنید. به این طریق شما می توانید درایور صدای پیش فرض لپ تاپ را دور زده و از لپ تاپ به صورت طبیعی صرفا با استفاده از اسپیکر یا هدفون بهره برداری کنید.

4. تغییر صدای دستگاه

این احتمال وجود دارد که اسپیکرهای شما به درستی کار می نمایند اما کامپیوتر، صدای فراوری شده را به یک خروجی اشتباه منتقل می نماید. این موضوع اغلب زمانی رخ می دهد که یک دستگاه صوتی USB یا یک مانیتور با پورت HDMI فاقد اسپیکر به لپ تاپ خود متصل می کنید.

در ویندوز 10، روی آیکون اسپیکر در نوار وظیفه راست کلیک نموده و سپس Sounds را انتخاب کنید. سربرگ Playback را انتخاب و سپس دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر شما این مورد را نمی بینید، راست کلیک نموده و سپس Show Disabled Devices را تیک بزنید. خروجی مورد نظر خود را انتخاب و در نهایت روی دکمه Set Default کلیک کنید.

در ویندوز 11 به مسیر Settings System Sound All sound devices رفته و مطمئن شوید که خروجی مطلوبی انتخاب شده است.

اگر شما کاربر مک هستید، به مسیر System Settings Sound رفته و سربرگ Output را انتخاب کنید. مطمئن شوید که خروجی صحیح در بالای فهرست انتخاب شده باشد. در صورتی که این اتفاق رخ نداده، خروجی مورد نظرتان را انتخاب نموده و آن را بالاتر از سایر موارد قرار دهید.

5. غیر فعال سازی Audio Enhancements

اگر علت قطع شدن صدای لپ تاپ را هنوز متوجه نشده اید، شرکت مایکروسافت توصیه می نماید تقویت نماینده های صوتی را غیر فعال کنید. برای افرادی که با ویندوز 11 کار می نمایند، به مسیر Settings System Sound رفته و سپس دستگاه خروجی حال حاضر را انتخاب نموده و در نهایت مواردی مثل Enhance audio و Spatial sound را خاموش کنید.

در ویندوز 10 به منوی Sound بروید (در بخش قبلی شرح داده ایم) و سپس دستگاه صوتی مورد استفاده را انتخاب کنید. روی Properties کلیک نموده و مطمئن شوید گزینه های تقویت صوتی خاموش باشند.

برای مثال شما باید مطمئن شوید که Exclusive Mode در سربرگ Advanced تیک آن غیر فعال شده باشد. شما بعلاوه بهتر است ویژگی Spatial Sound را هم غیر فعال کنید. بعد از انجام تغییرات، مجدد یک فایل صوتی را در لپ تاپ پخش کنید تا از برطرف شدن مشکل اطمینان حاصل کنید.

6. نصب یا به بروز رسانی درایورهای سیستم

اگر شک دارید که بعضی از قطعات سخت افزاری کامپیوتر به درستی کار نمی نمایند، درایورهای مربوطه را آنالیز کنید. به این منظور، روی منوی استارت کلیک نموده و عبارت device manager را تایپ و سپس اینتر کنید تا کنترل پنل باز گردد. به بخش پایین صفحه یعنی Sound, Video and Game Controllers اسکرول نموده و منو را باز کنید تا تمام دستگاه های خروجی صدا را در کامپیوتر خود مشاهده کنید.

اگر در کنار هر یک از آنها یک علامت تعجب زرد رنگ را می بینید، پس باید درایور آن را به روز رسانی کنید. اگر هم چنین چیزی را رویت ننموده اید، نصب درایور ضرورت ندارد.

شما بعلاوه می توانید درایور را حذف کنید. برای این کار، روی آن راست کلیک نموده و سپس گزینه Uninstall Device را انتخاب کنید. معمولا در بیشتر لپ تاپ، نام درایور مربوطه Realtek Audio است. در نهایت ویندوز را ری استارت نموده تا درایورهای اصلی ویندوز به طور اتوماتیک مجدد نصب شوند. شاید معجزه ای شد و اسپیکرهای لپ تاپ مجدد به کار اصلی خود پرداختند!

7. آپدیت BIOS

در بعضی موارد بسیار نادر، یک ناسازگاری سخت افزاری، آپدیت نرم افزاری یا نصب مجدد ویندوز می تواند علت قطع شدن صدای لپ تاپ به شمار برود. در این سناریو شما باید BIOS سیستم خود را تغییر دهید. کامپیوتر خود را ری استارت نموده و وارد منوی نصب BIOS/UEFI شوید. معمولا برای ورود به بایوس لپ تاپ باید یکی از دکمه های Delete، F2 یا سایر دکمه ها را فشار دهید.

در صفحه بایوس مطمئن شوید که کارت صدای شما فعال باشد چون امکان دارد این گزینه بنا به هر علتی غیر فعال شده باشد. اگر همچنان این موضوع یاریی نکرد، نوع ورژن BIOS یا UEFI که در حال استفاده هستید را آنالیز نموده و آن را با آخرین ورژنی که در وب سایت سازنده لپ تاپ وجود دارد مقایسه کنید.

اگر در وب سایت مذکور نسخه های جدیدتری دیده می گردد، بنابراین ارزش دارد تا بایوس را آپدیت کنید. فقط دستور العمل های نصب و آپدیت BIOS را با دقت دنبال کنید چون هر گونه نقص در انجام فرایند، نتایج جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

8. تعمیر اسپیکرها

اگر علت قطع شدن صدای لپ تاپ را متوجه نشده اید و هیچ یک از راهکار های این مطلب مشکل شما را حل نکرد، شاید بهتر باشد نسبت به تعمیر اسپیکرهای لپ تاپ اقدام کنید. با این حال، پیشنهاد می کنیم به جای مداخله ناشیانه به دست خودتان، از کارشناس فنی ماهر یاری بگیرید!

در صورتی که لپ تاپ همچنان تحت شرایط گارانتی واقع شده است، پیشنهاد می کنیم با یاری شرکت گارانتی برای حل مشکل اقدام کنید تا با کمترین مقدار هزینه، مشکل خود را برطرف کنید.

منبع: pcmag

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 تیر 1403 بروزرسانی: 31 تیر 1403 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2244

به "دلیل قطع شدن صدای لپ تاپ چیست؟ 8 راه حل ساده برای حل مشکل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل قطع شدن صدای لپ تاپ چیست؟ 8 راه حل ساده برای حل مشکل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید