قطار سینما را نمی توان به خاطر کرونا متوقف کرد

به گزارش نامیت، تهران (پانا) - یکی از مهم ترین رسالت های بنیاد سینمایی فارابی از بدو تأسیس، حمایت از آثار کودک و نوجوان بوده است. سینمای کودک و نوجوان در دهه 90 با فراز و فرودهایی روبه رو بود.

قطار سینما را نمی توان به خاطر کرونا متوقف کرد

به گزارش ایران، با علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی که بیش از 6 سال سابقه مدیریت در این بنیاد را دارد و دو دوره اخیر جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان و المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، با دبیری او برگزار شده است، به گفت و گو نشستیم و درباره رویکردهای نو فارابی در تولید، اکران و جشنواره بحث و گفت و گو داشتیم.

با مروری بر شرایط سینمای کودک و نوجوان در اواسط دهه هشتاد تا اوایل دهه نود، گروهی از منتقدان معتقدند که بر اساس آمار و مشاهدات این سینما از راستا اولیه خود خارج شده، نه رونق گیشه وجود داشت و نه حضور فعال بخش خصوصی در تولید و صرفاً آنچه دیده می شد، حمایت های آخرین لحظه ای بنیاد سینمایی فارابی برای تولیداتی بود که قرار بود در جشنواره فیلم های بچه ها و نوجوانان به نمایش دربیاید. در این سال ها برای پاسخگویی به این نگرانی ها و انتقادها چه رویکردی مدنظر داشتید؟

همانطور که اشاره کردید، یکی از مهم ترین رسالت های بنیاد سینمایی فارابی از بدو تأسیس، حمایت از آثار کودک و نوجوان بوده است، چرا که در سال های نخست تأسیس این بنیاد، کسی از بازگشت سرمایه در این نوع سینما اطمینان نداشت اما در ادامه، همین حمایت ها به رقم خوردن دوران طلایی سینمای کودک و نوجوان منتهی شد و سال ها، مخاطبان نسل نو به همراه خانواده و همپای دیگر مخاطبان سینما در صف های پرشور سینما قرار دریافتد. یک دهه بعد، به دلایل مختلف، سرمایه گذاران کمتری در بخش خصوصی در مشارکت و تولید فیلم کودک و نوجوان پیشقدم شدند مگر آنکه مرکزی همچون بنیاد سینمایی فارابی در ساخت آن مشارکت داشت. این مسأله که ناشی از برخی عملکردها بود سبب شد گسستی بین تولیدکننده و مخاطب این سینما به وجود بیاید و در واقع اثرش را بر اکران بگذارد. از بدو حضور در بنیاد سینمایی فارابی با آسیب شناسی، درمان این شرایط را آغاز کردیم و مسئولیت مشخص خط مشی درحوزه سینمای کودک و نوجوان به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شد، تا آنجا که نهادی مثل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان هم در تعامل و تفاهم با بنیاد سینمایی فارابی و با سرمایه گذاری مشترک، در سال های اخیر دوباره تولید فیلم کودک و نوجوان را از سر گرفت. ضمن آن که کارگردانان و تهیه کنندگانی از نسل نو نیز به این عرصه وارد شدند. یکی از ثمرات ساماندهی سینمای کودک و نوجوان در این دوره، حضور پررنگ بخش خصوصی و همراهی طیف وسیع تری از تهیه کنندگان سینمای ایران (از فرشته طائرپور و بیتا منصوری گرفته تا بهروز رشاد و بهروز مفید و غلامرضا موسوی و سعید مجیدی) و ترغیب آنها برای تولید فیلم بود. این در حالی است که پیش از این رغبت تهیه کنندگان بخش خصوصی به سرمایه گذاری و تولید فیلم کودک و نوجوان کاهش یافته بود و اغلب فیلم های این حوزه از طریق ارگان ها و نهادها تولید می شد. در این سال ها انیمیشن های سینمایی نسبتاً پرمخاطب هم تولید و اکران شد که این هم دستاورد خوبی برای سینمای کودک و نوجوان است.

راه اندازی کارگروه تخصصی سینمای کودک و نوجوان در دوره شما با چه هدفی صورت گرفت، آیا بواقع به اهداف اولیه رسیدید؟

پس از وقفه چندساله با فعالان سینمای کودک و کارشناسان این حوزه جلساتی برگزار شد که رفتارها و رویه های قبل آسیب شناسی شود. تشکیل کارگروه تخصصی سینمای کودک و نوجوان یکی از خروجی های این جلسات بود. این کارگروه، در مدت کمتر از دو سال تا حد زیادی سینمای کودک و نوجوان را در تولید و اکران (قبل از وقوع کرونا) به راستا منطقی خود بازگرداند. تشکیل شورای تخصصی بررسی فیلمنامه در پیشانی این کارگروه، مهم ترین نقش را در پیشبرد اهداف ما ایفا کرد. تلاش بر این شد تا شورای تخصصی بررسی فیلمنامه های کودک و نوجوان بنیاد سینمایی فارابی، در زمینه بررسی تخصصی فیلمنامه های کودک و نوجوان با نیازها وذائقه نسل نو مرتبط باشد و همین طور در گفت وگو با فعالان سینمای کودک، این نگاه و تحولات را تبیین کند. در زمانه ای زندگی می کنیم که بچه ها در اینترنت و فضای دیجیتال دسترسی بالایی به فیلم های خوب دنیا دارند و همین مسأله شرایطی را پیش روی فیلمسازان کودک و نوجوان قرار داده که باعث شده آنها برای ارتقای فیلم های خود تلاش کنند. ما هم تلاش کردیم که در تولید و اکران و جشنواره، فیلم های با کیفیت و مجذوب کننده تری تولید شوند و به نمایش درآیند.

ترکیب اعضای شورای تخصصی بررسی فیلمنامه سینمای کارگروه تخصصی سینمای کودک و نوجوان چگونه است و این شورا، چه رویکردی را در بررسی آثار دنبال می کند؟

این شورا متشکل از سه سینماگر فعال در عرصه ساخت فیلم برای بچه ها و نوجوانان، یک منتقد سینمایی، یک نویسنده سینمایی و کارشناس ادبیات بچه ها و یک روانشناس کودک است. فیلمنامه هایی که اولویت های مدنظر را داشته باشند، یعنی مجذوب کنندهیت اثر نزد مخاطب (کودک و خانواده) و به تبع آن قدرت بازگرداندن سرمایه، داستان مجذوب کننده، داشتن قهرمان، امیدآفرینی، ایجاد نشاط، خانواده محوری، استفاده از تکنولوژی روز دنیا در خلق اثر اقبال بیشتری برای جلب مشارکت در تولید دارند. از بهار 94 تا به امروز، 128 جلسه بررسی فیلمنامه برگزار شده که طی این 128 جلسه 454 نام طرح و فیلمنامه بررسی شده است. مصوبات این شورا برای نگارش فیلمنامه و مشارکت درتولید و اعطای وام به صورت منظم ارسال شده و آثار مناسب، مورد حمایت قرار گرفته اند. از آغاز سال 94 که ما در بنیاد فارابی مستقر شدیم چند قول و قرار گذاشتیم که سعی کردیم به آنها پایبند باشیم برای مثال تصمیم گرفتیم به هر قیمتی برای جشنواره فیلم کودک، فیلم ساخته نشود و از فیلم های غیرمجذوب کننده حمایت نکنیم. از همین رو بودجه تولید فیلم را در این زمینه مدیریت کردیم و برخی از فیلمنامه ها مشمول حمایت فارابی نشدند و ما با گلایه و انتظار برخی از تهیه کنندگان و فیلمسازان روبه رو بودیم که این رفتار هم قابل پیش بینی بود.

به نظر می رسد بیشتر روی بخش فیلمنامه تمرکز کرده اید. تشکیل گروه های خلاق نگارش فیلمنامه کودک و نوجوان در راستای همین دغدغه هاست.

در میدان رقابت با محصولات و رسانه های دنیای، برگ برنده اتکا به ایده های خلاقانه و روزآمد است. چنانچه فیلمنامه ای از ایده قابل توجهی برخوردار باشد، برای یاری به پرورش و بازنویسی آن، گروهی خلاق با حضور نویسنده تشکیل می شود تا به کیفیت محصول نهایی یاری کند. تا به امروز 7 فیلمنامه که از تولیدات اخیر سینمای کودک و نوجوان است، با این شیوه نگاشته شده است.

در فهرست های شفاف سازی، حمایت بنیاد سینمایی فارابی از نگارش فیلمنامه یکی از همین بخش ها بود. در این زمینه، از نگارش فیلمنامه در سینمای کودک و نوجوان چه حمایت هایی اجرا شده است؟

بنیاد سینمایی فارابی بر اساس نیازهای فرهنگی و اولویت های راهبردی سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سالانه با تعدادی از فیلمنامه نویسان و فیلمسازان قرارداد تحقیق و نگارش فیلمنامه منعقد می کند. 20 فیلمنامه دارای قرارداد نگارش کودک و نوجوان از سال 94 تا سرانجام سال 99 به ثبت رسیده که مربوط به چند نسل از نویسندگان و سینماگران است، همین طور در میان این آثار، چند اثر اقتباسی هم می بینیم. برخی از این فیلمنامه ها موضوعات به روزتری را دربرمی گیرند که به نوعی با نیاز مخاطب امروزی مرتبط می شود. طبیعی است که فرایند تولید این فیلمنامه ها، جدای از نگارش دنبال می شود و اگر تهیه کننده علاقه مند و حمایت بنیاد سینمایی فارابی در کنار هم قرار گیرد، قطعاً این آثار به تولید می رسد.

در حمایت از این آثار اولویت با چه موضوعاتی است؟

در بین سال های 94 تا ابتدای 1400، 42 فیلم سینمایی کودک و نوجوان از سوی بنیاد سینمایی فارابی مورد حمایت قرار گرفته است. در تولید فیلمنامه ها و آثار سینمایی در بنیاد سینمایی فارابی، همواره تلاش بر این بوده که امید و آینده ای روشن به بچه ها و نوجوانان این مرزو بوم عرضه شود و با الگوسازی مناسب برای نشان دادن قهرمانان کودک و نوجوان، توجه ویژه به خانواده و نیز توجه به جوامع سنتی و بومی در کنار توجه به دنیای نوین مدرن؛ آثاری به یاد ماندنی در تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم ایجاد شود. راه اندازی پایگاه تخصصی اقتباس ادبی سینماقصه با هدف ساماندهی فرایند اقتباس سینمایی از آثار ادبی کودک و نوجوان و نزدیک کردن دو حوزه سینما و ادبیات کودک و نوجوان از دیگر اقدامات ما در این زمینه است.

رونق اکران سینمای کودک و نوجوان یکی از دغدغه های اصلی اهالی این حوزه است. تا قبل از شیوع کرونا ترغیب سینماداران به اکران فیلم کودک تا حدودی مشهود بود. حداقل هر دو ماه یک بار شاهد اکران فیلم کودک در سینماها بودیم. برای رسیدن به این منظور هماهنگی هایی با شورای صنفی و سازمان سینمایی انجام شد؟

واقعیت این است که اگر فیلم مجذوب کننده کودک تولید شود پخش کنندگان و سینماداران به آن اقبال نشان می دهند. در صنعت سینما، آنچه چرخه تولید را کامل می کند، عرضه مناسب و بموقع محصول به مخاطب است، قریب دو دهه، این حلقه از چرخه سینمای کودک و نوجوان مغفول مانده بود. از نیمه دهه 90 یکی از اصلی ترین دغدغه های بنیاد سینمایی فارابی، تلاش برای پخش تخصصی سینمای کودک و نوجوان بود. موافقت سرگروه های سینمایی با اکران حداقل یک فیلم کودک و نوجوان در هر سه گروه، کسب شد. در نمایش های سالانه و در فصل مناسب؛ همین امر موجب شد که در نوروز 97 و 98 دو فیلم از فیلم های اکران نوروزی به آثار کودک و نوجوان تعلق داشته باشد (سال 97 فیلم فیلشاه و سال 98 فیلم پیشونی سفید 3).آمار اکران و فروش سینمای کودک و نوجوان در سینماهای کشور، در این سال ها رشد تصاعدی داشته و این دستاوردی برای احیای این گونه مهم سینمایی است.

برای آوردن دانش آموزان به سالن های سینما چطور؟ طرح های حمایتی داشتید؟

برای این منظور، از فعالیت مؤسسه مردم نهاد انجمن اوقات فراغت حمایت شد. این مؤسسه با اجرای طرحی به نام سامانه اردویی مدارس توانست نوبت صبح تعدادی از سینماهای ممتاز و پردیس های سینمایی را برای اکران فیلم های ویژه کودک و نوجوان احیا کند. از بهمن 96 جشن ملی سیمرغ و پروانه ها به منظور ایجاد زمینه های مناسب برای حضور هرچه بیشتر دانش آموزان و بچه ها و نوجوانان کشور در سینماها طراحی و اجرا شد.

این حمایت ها فقط مختص بچه ها پایتخت نشین بود؟

ما در این زمینه به نقاط محروم یا منطقه ها بحران زده هم توجه داشتیم. اکران و نمایش فیلم در منطقه ها حادثه دیده برای بچه ها و نوجوانان یکی از همین دست برنامه های حمایتی است. بنیاد سینمایی فارابی براساس وظیفه خود در حوزه مسئولیت اجتماعی و رسالت هنری برای کاهش بار آلام روحی و صدمات و لطمات ذهنی که بر اقشار مختلف در منطقه ها سیلزده و زلزله زده به وجود آمد برای ایجاد فضایی مفرح و شاد به دور از موقعیت دردناک مرگ عزیزان و خرابی خانه های بچه ها و نوجوانان، اقدام به نمایش فیلم های شاد و امیدبخش برای بچه ها و نوجوانان آسیب دیده این منطقه ها کرد؛ حتی هنگام برگزاری جشنواره فیلم های بچه ها و نوجوانان؛ از بچه ها این منطقه ها از جمله بچه ها سرپل ذهاب یا دانش آموزان آسیب دیده شین آباد به نام میهمانان ویژه دعوت شد.

همکاری های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی در این دوره توسعه یافته است. از آورده این همکاری رضایت دارید و چقدر امیدوارید که این همکاری ها ادامه پیدا کند.

بله به همین علت سه فیلم دوچ امیر مشهدی عباسی، ضربه فنی غلامرضا رمضانی در سال 97 و فیلم پیروز یدو مهدی جعفری در سال 99 با همکاری کانون ساخته شد که هر سه فیلم از آثار برگزیده جشنواره های داخلی بود. مرنام تقدیر از فعالان حوزه کودک و نوجوان در دو رشته تهیه کنندگی و پخش و اکران آثار کودک در مهرماه 97 برگزار شد. طی سال های 97 و 98 دو هفته فیلم آثار کودک در مهرماه، همزمان با روز دنیای کودک و با همکاری کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان برگزار شد. در این چند حوزه همکاری های سینمایی کانون و بنیاد فارابی توسعه یافت و لازم است تداوم یابد.

در ایام کرونا و تعطیلی سالن های سینما، پلتفرم های نمایش رونق دریافتد و توجه ها بیشتر معطوف تدارک خوراک فرهنگی و سینمایی برای بزرگسالان بود؛ در حالی که بچه ها بیش از بزرگترها شرایط سخت خانه نشینی را تحمل کردند. تدبیری برای دسترسی راحت تر آنها به آثار سینمایی داشتید؟

در این دوره فیلم های کودک و نوجوان اکران عمومی نشد اما برای نمایش آنلاین این آثار برنامه حمایتی و مشوق هایی تعریف شد. با توجه به این نکته که هیچ تصوری از آینده بازگشایی و رونق مجدد سینماها وجود نداشت در اسفند 98 با بررسی و همفکری کارشناسان حوزه کودک و نوجوان تصمیم بر این شد تا فیلم های کودک و نوجوان که سال هاست در صف اکران مانده اند وارد شبکه های VOD و آنلاین شوند. سوم شخص غایب، مربای شیرین، اسکی باز، نسترن های وحشی، آوای زندگی، ترانه کوچک من، پرواز مرغابی، قفل ساز، رؤیای سینما، فصل بلوغ، پرواز بادبادک ها، شانه دوست، چوری، دبستان شوک و نجوا از آثار برجسته سینمای کودک و نوجوان است که بدون اکران سینمایی وارد شبکه نمایش آنلاین شد.

روش های نمایش، بعد از شیوع کرونا در دست تحول است، برای اکران سینمای کودک و نوجوان چه برنامه ای دارید؟

در سال 1400 هم بنا داریم با هماهنگی سازمان سینمایی و طرحی مشترک با پلتفرم ها، اکران آنلاین فیلم های بچه ها و نوجوانان را تسهیل کنیم، به شرط اینکه رسانه ملی و آموزش و پرورش اطلاع رسانی خوبی به مخاطبین کودک و نوجوان و خانواده های آنها داشته باشند، امیدواریم اوقات فراغت بچه ها در تابستان امسال با تماشای آنلاین فیلم های کودک و نوجوان، غنی تر شود.به همین علت در تعامل با بازرگانی سیما و نگاه حمایتی آن معاونت در رسانه ملی، برای آثار اکران نشده، حرکتی نوین در عرصه نمایش رقم خورد. فیلم های سینمایی یدو و مهران در نوروز 1400 در دو نوبت پخش شد. طبق بررسی گزارش دفتر تأمین برنامه سیما مبنی بر استقبال مخاطبان در فضای مجازی و تماس های مردمی با تلفن 162 سیما برای فیلم یدو حدود دو میلیون و سیصد هزار بازخورد مثبت ثبت شده بود.

یکی از اقدامات مؤثر جشنواره در سال های اخیر ایجاد فرصت هایی برای معلولان بود که بتوانند در جشنواره فیلم کودک مشارکت کنند. این ایده از کجا آمد و آیا در دوره های بعد هم ادامه خواهد داشت؟

مشارکت بچه ها و نوجوانان ناتوان جسمی در بخش های متنوع جشنواره مانند داوری فیلم ها و افتتاحیه یا اختتامیه برای بالا بردن روحیه و مشارکت این قشر است. در دوره سی و سوم که جشنواره به صورت آنلاین برگزار شد، چند فیلم جشنواره برای نابینایان و ناشنوایان به صورت توضیح دار آماده و در دسترس آنان قرار گرفت. همین طور همکاری جشنواره با بنیادها و نهادها و سازمان های بین المللی که در رابطه با حقوق بچه ها دنیا فعالیت دارند مانند یونسکو و یونیسف و سیفژ به نام بخش ویژه با داوری و اعطای جایزه برای تشویق فیلمسازانی که رویکرد حقوق بچه ها و نوجوانان را دنبال می کنند، از دیگر دستاوردهای جشنواره در دو دوره قبلی بوده است. امسال هم در دوره سی و چهارم جشنواره این فعالیت ها و همکاری ها تداوم خواهد داشت.

برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان از ایده های جالب برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان است. تجربه 4 دوره برگزاری این رویداد چه خروجی داشته است؟

کشف استعداد، پرورش خلاقیت و ترویج فضای تجربه فیلمسازی در بین نوجوانان ایرانی از جمله فعالیت های بنیاد برای ارتقای سطح هنری و فرهنگی نوجوانان فیلمساز کشور است. امیدمان این است که با اعلام برگزیدگان آثار در عرصه فیلم کوتاه و فیلمنامه، هر ساله تعداد بیشتری از نخبگان فیلمساز نوجوان به جمع آموزش دیدگان نوجوان افزوده شود. این برنامه از معدود برنامه هایی است که تمرکز بر برگزیدگان بومی و سهم نوجوانان شهرهای دور از مرکز را دارد. در این عرصه تلاش ما تغییر ذائقه هنری بچه ها و نوجوانان وایجاد دیدگاهی مبتنی بر مطالبه گری، جست و جوگری، پژوهش و تحقیق و برتر از همه نظام استاد و شاگردی است. نکته جالب اینجاست که سال گذشته من در ملاقاتی که با همتایان خود در ارمنستان و افغانستان داشتم، آنها علاقه مند بودند که الگوی المپیاد فیلمسازی نوجوانان را از ایران اقتباس کنند و ما تجارب خودمان را در این زمینه در اختیار افغان فیلم و مرکز ملی سینمای ارمنستان قرار دادیم.

ارزیابی کلی خودتان از فعالیت بنیاد سینمایی فارابی در این سال ها، در ارتقای کمی و کیفی سینمای کودک و نوجوان چیست. خودتان از کارنامه کاریتان در این حوزه راضی هستید؟

تأکید بر شفاف سازی گام بزرگی بود و ما را به این سمت هدایت کرد که مدیران مختلف، خود را در اتاق شیشه ای احساس کنند. ما طی این سال ها در پی تصویری شفاف از سینمای کودک و البته کیفیت فیلم ها هستیم که این امر بیش از اعداد و ارقام برای ما مهم بوده است. تلاش کردیم بدون حاشیه های مرسوم، نهایت توان کارشناسان و متخصصان خود را در راستای اعتلای سینمای کشور و فرهنگ سازی برای بچه ها و نوجوانان و همچنین حمایت و مشارکت در تولید آثار درخشان گونه های سینمایی به کار گیریم. در این راستا همواره دست یاری به سوی فعالان بخش خصوصی و نهادهای فرهنگی هنری دراز کرده ایم. با در نظر دریافت آثار شاخص سینمایی بخصوص در دوره های جشنواره فیلم فجر و جشنواره کودک و نوجوان این طور برمی آید که بنیاد سینمایی فارابی توانسته این ادعا را با امکانات، اختیارات و شرایطی که با آن روبه رو بوده اثبات کند.

هدف این گفت وگو بررسی فراز و فرودها و رونق سینمای کودک و نوجوان بود اما اگر موافق باشید در بخش سرانجامی این گفت وگو قدری از این فضا فاصله بگیریم. طبق اخبار تولیدات بنیاد سینمایی فارابی به نظر می رسد باآثار متفاوتی از فیلمسازان شناخته شده از دسته دختران منیر قیدی و نگهبان شب سیدرضا میرکریمی تا بدون قرار قبلی بهروز شعیبی روبه رو خواهیم بود. آمار تولیدات هم نسبت به سال های گذشته تغییر محسوسی یافته است. در حمایت از این آثار چه رویکردی مد نظر داشتید؟

ما سعی می کنیم به کلیت سینما توجه داشته باشیم؛ اقتباس، تنوع ژانر، حمایت از فیلم اولی ها، تولید مشترک، حمایت از فیلمسازان مستقل، حمایت از کارگردانان زن سینما، تنوع جغرافیایی در گستره ایران زمین و... بخشی هایی از شاخصه های این سبد حمایتی در بنیاد سینمایی فارابی است. در حمایت های فارابی از فیلمسازان، شاهد تنوع هستیم و پنج فیلمی که سال پیش با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده بودند و در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند گلچینی از محصولات این بنیاد بودند که براساس نقشه راه مشخص و حساب شده و با هدف ارتقای فرهنگی مخاطب ساخته شدند. به نام مثال ما سال پیش چند فیلمساز زن سینمای ایران را مورد حمایت قرار دادیم که مهران (رقیه توکلی) و تی تی (آیدا پناهنده) در دو جشنواره کودک و فجر مطرح شدند و مورد استقبال کارشناسان قرار دریافتد. امسال هم دسته دختران (منیر قیدی) را در فهرست داریم که در ادامه همان نگاه حمایتی تولید شده است و نکته جالب این که همه این آثار حتی بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی) جدای از ویژگی های محتوایی، شاخصه تنوع جغرافیایی دارند. همچنین باید بگویم در این سال ها، ما علاوه بر فیلمسازان جوان، با سینماگران شناخته شده تعامل داشته ایم و تولید فیلم نو رضا میرکریمی (نگهبان شب) در ادامه همین تعاملات اجرا شده است. وقتی رویکرد و هدف گذاری مشخص باشد و شفافیت در مراحل مختلف اصل قرار گیرد، شیب تولید آثار سینمایی بالاتر می رود و این آثار بیشتر به چشم می آید و از نظر ما، این نوع حمایت بهتر از تولید یکی دو فیلم پرخرج از طریق فارابی برای سینمای ایران ماندگار خواهد بود.

اساساً با توجه به انبوه فیلم های پشت خط اکران، تولیدات تازه در سینما را ضروری می دانید؟

ما در همان گزارش تولید سال 1400 که به آن اشاره کردید، تأکید کرده ایم که امسال با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری کووید19 و اثرات مستقیم آن بر اکران سینماها، بنیاد سینمایی فارابی جهت ارائه آثار سینمایی در پلتفرم ها و رسانه ملی باهدف ارتباط آثار با مخاطب و منتفع شدن صاحبان آثار، برنامه های خود را در این حوزه توسعه خواهد داد و قطعاً راهکارهای مختلف دیده شدن آثار از طریق مردم را بررسی خواهیم کرد. چنانچه در نوروز امسال هم تک نمایش های دو فیلم مهم یدو و مهران از رسانه ملی در حمایت از صاحبان این دو فیلم، مورد تأیید اهل فن واقع شد. ضمن آنکه باید توجه داشت که قطار سینما را نمی توان به خاطر کرونا متوقف کرد چرا که معیشت هنرمندان سینما با فعالیت معنا می یابد و سینماگران و مخاطبان ایرانی زیر بمب و موشک هم فیلم ساخته اند و فیلم دیده اند.

در جشنواره سال گذشته این نهاد سینمایی با پنج فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد و از حمایت فیلم اولی ها نتیجه مثبت گرفت. با توجه به نام های آشنایی که در فهرست فیلم های در حال تولید فارابی دیده می شود آیا حمایت از فیلم اولی ها همچنان جزو سیاست های این نهاد قرار گرفته است؟

قطعاً حمایت از فیلمسازان نوجو و مستعد سینمای ایران یکی از سیاست های بنیاد سینمایی فارابی در این دوره بوده است و در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر هم فیلم اول ارسلان امیری (زالاوا) و فیلم اول عادل تبریزی (گیج گاه) و فیلم دوم کاوه صباغ زاده (رمانتیسم عماد و طوبا) با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تهیه شده بودند که در بخش مسابقه جشنواره حضور داشتند. ما البته آثار دیگری را هم مورد حمایت قرار داده بودیم که از آن بین فیلم هایی چون افسانه بناسان غول چراغ جادو فیلم اول حبیب احمدزاده در بخش جلوه گاه شرق و شهربانو فیلم اول دارای پروانه سینمایی مریم بحرالعلومی، در بخش سینمای سعادت سی و هشتمین جشنواره دنیای فیلم فجر انتخاب شده اند و در این جشنواره شرکت دارند. ضمن آن که لیپار حسین ریگی و زدوبند داوود نوروزی هم از فیلم های اول سال 99 بود که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده بودند. امسال هم به سیاق ادوار اخیر، این حمایت را از سینماگران نو و نوجو خواهیم داشت. در واقع در بین پروژه های مورد حمایت در این سال ها، کارگردانان جوان حضور دارند که فارابی بخشی از ریسک تولید اولین فیلم سینمایی شان را بر عهده گرفته و با مشارکت سی درصدی در این فیلم ها، فرصتی را فراهم کرده تا کارگردانی که مستعد است، فیلمنامه ای قابل قبول در دست دارد و خودش توان کارگردانی یک فیلم اول را دارد، فیلمش را با حمایت فارابی بسازد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1632

به "قطار سینما را نمی توان به خاطر کرونا متوقف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطار سینما را نمی توان به خاطر کرونا متوقف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید