مجمع گفت وگوی تهران؛ روزنه ای برای گفت وگوهای جدید منطقه ای

به گزارش نامیت، این روزها دستگاه دیپلماسی ایران، خود را برای برگزاری نشستی آماده می نماید که امیدوار است خروجی آن به پیشبرد پروسه جدیدترین طرح منطقه ای ایران، ابتکار صلح هرمز یاری شایانی کند، طرحی که حدود چهار ماه پیش توسط حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد.

مجمع گفت وگوی تهران؛ روزنه ای برای گفت وگوهای جدید منطقه ای

به گزارش خبرنگاران، مجمع گفت وگوی تهران؛ بیست و سومین کنفرانس بین المللی خلیج فارس (Tehran Dialogue Forum) به منظور آنالیز آخرین شرایط تحولات منطقه خلیج فارس، ارزیابی طرح های همکاری منطقه ای بویژه طرح صلح هرمز و همچنین بحث و گفتگو در خصوص اصول و مولفه های اصلی برای ترتیبات جدید منطقه ای در روز سه شنبه 17 دی ماه با حضور مقامات سیاسی داخلی، مقامات ارشد از منطقه، اندیشمندان، روسای موسسات مطالعاتی و متخصصین طراز اول داخلی و بین المللی در قالب جلسات عمومی و میزگردهای تخصصی برگزار می گردد.

همان طور که اشاره شد یکی از محورهای اصلی در نشست تهران، بحث و گفت وگو در خصوص طرح صلح هرمز است که در واقع می توان آن را مجموعه ای از طرح های قبلی ایران برای کوشش جهت ایجاد صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس مطرح کرد.

ایران در فروم تهران کوشش دارد منطقه از رویکرد امنیت محور فاصله گرفته و نگاه جدیدی در منطقه خلیج فارس در راستای ایجاد امنیت فراگیر و تحقق صلح و ثبات ایجاد گردد.

ایران در این طرح که برخی از جزییات آن توسط مقامات ارشد کشور از جمله وزیر امور خارجه در جریان رایزنی با دیگر مقامات کشورها به صورت رسانه ای مطرح شده است، کوشش دارد که منطقه از رویکرد امنیت محور فاصله گرفته و نگاه جدیدی در منطقه خلیج فارس در راستای ایجاد امنیت فراگیر و تحقق صلح و ثبات در منطقه ایجاد گردد، رویکردی که می تواند با همکاری و تامین منافع 8 کشورحاشیه خلیج فارس، محقق می گردد.

ایران در چارچوب این طرح بر این تاکید دارد که باید از سمت ائتلاف نظامی در منطقه به سمت ائتلاف مالی حرکت کنیم، چنانکه منافع مصرف نمایندگان و فراوری نمایندگان تامین گردد.

در راستای جلب نظر و اعتماد کشورهای مشمول این طرح از سوی رییس جمهور نامه ای به سران هفت کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین، عراق، کویت، عمان و قطر فرستاده شد و طبق اطلاعات منتشر شده برخی از کشورها از جمله کویت و قطر به این نامه ایران پاسخ مکتوب داده و برخی دیگر نیز پاسخ شفاهی داده اند.

عربستان سعودی، بحرین و امارات نیز تا به امروز به صورت رسانه ای موضع منفی در خصوص این طرح نگرفته اند چنانکه در بیانیه سران شورای همکاری خلیج فارس که چندی پیش در ریاض برگزار گردید، شاهد اظهارنظری در خصوص این طرح نبودیم که شاید بتوان در حالت خوشبینانه آن را این گونه تفسیر کرد که عربستان سعودی، بحرین و امارات با سکوت خود در خصوص این طرح همچنان در کوشش هستند که ابعاد این طرح را به صورت دقیق تر مورد آنالیز قرار دهند البته نباید از این نکته غافل شد که به گفته برخی از کارشناسان مسائل منطقه پیش احتیاج پیشبرد طرح صلح هرمز، عادی سازی روابط ایران و عربستان با توجه به نفوذ این کشور بر کشورهایی همچون بحرین و امارات است.

در این طرح که ایران معتقد است با تحقق آن و با یاری کشورهای منطقه می توان نظم نوین منطقه ای ایجاد کرد، نقش سازمان ملل در دو بعد برجسته است، اول اینکه طرح به شکل کلی بر اساس قطعنامه 598 سازمان ملل پیشنهاد شده و دوم اینکه همه قواعد مندرج در منشورهای حقوقی بین المللی در آن گنجانده شده است. در طرح صلح هرمز برای جلب نظر بازیگران بین المللی، هم منافع فراوری نمایندگان و هم منافع مصرف نمایندگان لحاظ شده است. چنان که طراحان این طرح بر این تاکید دارند که در این طرح، منافع بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای بطور توامان مورد توجه قرار گرفته است.

در ابتکار صلح هرمز، ایران به دنبال همکاری هشت کشور حاشیه خلیج فارس و عدم ورود به بلوک های منطقه ای است و کوشش دارد تمامی کشورهای منطقه از صندلی یکسانی برخوردار باشند.

در این طرح که به صورت سند در سازمان ملل ثبت شده است ایران به دنبال همکاری هشت کشور خلیج فارس و عدم ورود به بلوک های منطقه ای است و کوشش نموده تمامی کشورهای منطقه از صندلی یکسانی برخوردار باشند.

این طرح دارای ایده و اجزایی است و مجمع گفت وگوی تهران بهترین فرصت برای گفت وگو درباره اجزای این طرح است و به همین دلیل مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه به عنوان میزبان این اجلاس علاوه بر دعوت از مقامات سیاسی برخی از کشورهای منطقه از تحلیلگران مطرح برخی از اندیشکده های عربی و آسیایی و اروپایی نیز برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آورده است تا نظرات کارشناسی خود را در خصوص این طرح و تحولات منطقه خلیج فارس ییان نمایند .

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 718

به "مجمع گفت وگوی تهران؛ روزنه ای برای گفت وگوهای جدید منطقه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجمع گفت وگوی تهران؛ روزنه ای برای گفت وگوهای جدید منطقه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید