گام صلح ایران برای حفظ امنیت در هرمز

به گزارش نامیت، گزارش زیر نگاهی به نامه اخیر رئیس جمهوری کشورمان به پادشاه عربستان و همچنین روابط تهران و ریاض می پردازد.

گام صلح ایران برای حفظ امنیت در هرمز

به گزارش خبرنگاران، زمزمه هایی در روزهای اخیر توسط رسانه های خبری مبنی بر ارسال نامه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به رهبران کشورهای عربی عضو در شورای همکاری خلیج فارس مطرح شدند؛ خبری که در نهایت عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه را دست به کار کرد تا بر صحت این خبر مهر تایید بزند.

به همین دلیل خبرنگاران طی گزارش تحلیلی در این باره نوشت: با سرانجام یافتن سفر هیئت ایرانی به نیویورک پیشبرد کمپین صلح هرمز سرانجام نیافت و رئیس جمهوری و وزیر خارجه در سفرهای منطقه ای خود و ملاقات با رهبران کشورهای همسایه کوشش کردند تا این برنامه تحت لوای یک شعار باقی نماند و رنگ و بوی عملیاتی شدن به خود بگیرد. اکنون در تازه ترین فاز کمپین صلح هرمز، حسن روحانی که یکبار پیشتر نیز در سال 84 زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود با ملک عبدالله، پادشاه پیشین سعودی در عربستان ملاقات نموده بود، این بار دست به قلم شده است تا پیغام جمهوری اسلامی ایران برای ارتقا صلح و ثبات منطقه ای را با دیپلماسی نامه نگاری به گوش رهبران منطقه ای عرب برساند.

این گزارش می افزاید: در ماه های اخیر و پس از مخابره پیغام صلح هرمز روحانی در سازمان ملل بود که کشور امارات یک هیئت دیپلماتیک را برای کاهش تنش با ایران روانه تهران کرد و عربستان نیز پالس های مثبتی را برای گفت وگو با ایران فرستادند تاجایی که عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز برای میانجی گری بین تهران و ریاض به ایران سفر کرد.بدون تردید یکی از مهم ترین دستاوردهای تداوم دیپلماسی منطقه ای ایران به روش دیپلماسی نامه نگاری آن است که تعهد و التزام مقامات ایران را به ارتقا صلح و کاهش تنش در منطقه نشان می دهد، حتی اگر باب گفت وگوی رسمی با کشوری نظیر عربستان به دلیل قطع روابط مسدود باشد. اما ارسال این نامه ضمن خنثی سازی کوشش بعضی برای ترسیم تصویر جنگ طلبانه از ایران در منطقه، می تواند حسن نیت کشورمان را برای گشایش های دیپلماتیک نشان دهد. از سوی دیگر این طرح چه در همین چارچوب یا در مقیاسی گسترده تر می تواند رویای دیرینه کشورهای منطقه برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس به دست خودشان را تحقق بخشد.

در سرانجام این گزارش آمده است: ایران و عربستان سعودی حدود چهار دهه است که رقبای منطقه ای هستند؛ به نظرمی رسد نقطه عطف این رقابت پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود. تشکیل یک جمهوری آن هم از نوع اسلامی در منطقه از همان ابتدا بذر نگرانی را در دل حکام سعودی که پایه های مشروعیت خود را بر خلافت اسلامی بنا نموده بودند، کاشت.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 584

به "گام صلح ایران برای حفظ امنیت در هرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام صلح ایران برای حفظ امنیت در هرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید