بازسازی ویلا: بازسازی غیر اصولی بنای تاریخی یکصد ساله بندر انزلی

به گزارش نامیت، ایرنا/ این خبر پیرامون بازسازی غیر اصولی بنای تاریخی یکصد ساله بندر انزلی برای شما نوشته شده است.

بازسازی ویلا: بازسازی غیر اصولی بنای تاریخی یکصد ساله بندر انزلی

جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

کاخ موزه بندرانزلی که به کاخ میان پشته نیز معروفیت دارد، در منطقه میان پشته و بین 2 پل انزلی و پل غازیان واقع شده و از اماکن تاریخی بندر انزلی بشمار می رود.

این کاخ که یکی از باارزش ترین مجموعه میراثی گیلان محسوب می گردد، با قدمتی نزدیک به یک قرن از جمله معماری های یادگار دوران قاجار محسوب می گردد که نگینی در شهر ساحلی انزلی بشمار می رود.

کاخ موزه انزلی در میان باغ دلگشایی از درختان نارنج و ماگنولیا که از شمال به آبهای نیلگون خزر ناره می نماید، قرار گرفته است و از جمله کارهای هنری این ساختمان پلکان داخلی ساختمان کاخ است که طبقات سه گانه را به هم وصل می نماید. این پلکان طوری ساخته شد که اگر شخصی در شیروانی بایستند به علت فقدان پایه، واحد کف زیرین را خواهد دید.

اما آنچه بیش از همه طی روزهای اخیر کاخ موزه انزلی را به تیتر و نقل و قول فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی تبدیل کرد، نحوه بازسازی بنا می باشد که طبق اظهارات مسئولان میراث فرهنگی غیر اصولی بوده و خارج از نظارت میراث اجام شده است.

تصاویر منتشر شده از بازسازی و رنگ آمیزی گچبری های این کاخ که موزه نظامی شمال کشور نیز محسوب می گردد مورد انتقاد متخصصان و کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

بازسازی نمایندگان در فیلم منتشر شده در فضای مجازی ادعا می نمایند که این بازسازی با مشورت کارشناسان انجام شده و برای اینکه گچبری ها جلوه بیشتری داشته باشند رنگ آمیزی شده اند.

اما در همان فیلم منتشر شده متخصصان بازسازی میراث فرهنگی شرح می دهند: پس اگر نحوه بازسازی براساس زیبایی شناسی ذائقه ای انجام می گردد، بگوییم تخت جمشید هم اگر رنگ بخورد زیباتر است و با چنین دیدگاهی میراثی برایمان باقی نخواهد ماند.

خطاهای غیراصولی در بازسازی کاخ موزه انزلی اصلاح خواهند شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و میراث فرهنگی گیلان هشدار داد که بازسازی ساختمان های تاریخی در اختیار دستگاه های دولتی می بایست مطابق قانون با مجوز و نظارت میراث فرهنگی انجام گردد.

ولی جهانی با تاکید بر اینکه مسئله بازسازی غیراصولی در کاخ موزه انزلی مورد آنالیز قرار گرفته، اضافه کرد: اگرچه اشکالات جزیی در این بازسازی ایجاد شد، اما با ارسال نامه و معین زمان یک هفته ای خواهان اصلاح بازسازی با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی شده ایم که خوشبختانه با همراهی مدیریت موزه این موضوع به سرعت انجام می گردد.

وی تاکید نمود: متاسفانه بعضی از دستگاه های دولتی در بازسازی آثار تاریخی در اختیار توجیه نیستند و گمان می نمایند چون بازسازی اندک است پس می توانند بدون مجوز و نظارت میراث فرهنگی دست به این کار بزنند. این در حالیست که موضوع یادشده مشمول برخورد قانونی خواهد بود.

معاون میراث فرهنگی گیلان بیان نمود: در زمان حاضر 221 بنای تاریخی ثبت شده در لیست آثار ملی در اختیار دستگاه های دولتی گیلان است و 30 اثر تاریخی نیز در اختیار این ارگان ها قرار گرفته است که هنوز ثبت نشده است.

جهانی گفت: خوشبختانه مدتی است که تعدادی از این ارگانها چون شیلات، بانک ملی بندرانزلی، گمرک آستارا و خانه میرزا در بازسازی آثار با میراث فرهنگی همراه شده اند و با نظارت کارشناسان میراث اقدام به بازسازی نموده اند که نتایج بسیار خوبی نیز داشت و امیدواریم دیگر ارگان ها چون جهاد کشاورزی که بناهای تاریخی متعددی در اختیار دارند هرچه سریع تر برای بازسازی و تغییر کاربری با میراث همراه شوند.

کمبود اعتبارات، درد بازسازی میراث تاریخی گیلان

این روزها اگرچه در گزارش کاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان خبر بازسازی بعضی از میراث تاریخی و فرهنگی استان خشنود نماینده است، اما همچنان مشکل کمبود اعتبار در حوزه بازسازی به قوت خود باقیست و هر بار حال ناخوش بعضی از بناهای تاریخی استان از شرق و غرب گیلان خبرساز می گردد.

معاون میراث فرهنگی گیلان بر محدودیت اعتبار بازسازی بناهای تاریخی استان تاکید نمود و اضافه کرد: با توجه به اقلیم استان، اعتبارات اختصاص یافته برای بازسازی بناهای تاریخی کافی نیست.

وی گفت: به علت شرایط آب و هوایی گیلان بسیاری از بناهای تاریخی نیازمند بازسازی اساسی است و بازسازی آنها از عهده اداره کل میراث فرهنگی خارج است و همه سازمانها، نهادها و مردم می بایست در این راستا همیار باشند.

منبع: همگردی
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1820

به "بازسازی ویلا: بازسازی غیر اصولی بنای تاریخی یکصد ساله بندر انزلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ویلا: بازسازی غیر اصولی بنای تاریخی یکصد ساله بندر انزلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید