تعیین نیست تکالیف دانش آموزان چقدر مبتنی بر دانش روز است

به گزارش نامیت، خبرنگاران/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی گفت: اکنون در شیوه و سبک آموزش دادن آنگونه که باید عمل نمی کنیم، هنوز در روش های سنتی گذشته تکالیفی به دانش آموزان می دهند که اجباری بوده، و تعیین نیست چقدر مبتنی بر دانش روز است.

تعیین نیست تکالیف دانش آموزان چقدر مبتنی بر دانش روز است

علیرضا رزم حسینی امروز پنجشنبه 26 دی ماه در گردهمایی سالانه شوراهای آموزش و پرورش استان خراسان رضوی که در سالن شهید باهنر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: امروز در همه عالم پذیرفته شده که نظام آموزش و پرورش سرمایه ای نه هزینه ای است، بنابراین هرگونه کمک در این حوزه سرمایه گذاری در نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی است.

وی اضافه کرد: شاید به همین دلیل قانون گذار برای کمک به نظام آموزش و پرورش، شورای آموزش و پرورش استان ها را تشکیل داده که نهادی حکومتی بوده و همه اعضای موثر که می توانند به نظام آموزش و پرورش کمک کنند، عضو آن هستند. این قانون خوب بوده، کارنامه بدی ندارد و توانسته در حد توان در حوزه اختیارات به ارتقای سطح آموزش و پرورش کشور کمک کند.

رزم حسینی بیان نمود: ما در نقش تئوری پردازی و نظریه پردازی آموزشی نیستیم، اما دوران نظام یکپارچه آموزشی در دنیا منسوخ شده و اکنون آموزش های دنیا مبتنی بر آموزش های بومی، محلی و روزآمد است که دانش آموزان را علاقه مند می کنند تا دروسی را انتخاب کرده و آموزش ببینند. ما نتوانستیم در روش هایی که چندین سال است در آموزش و پرورش کشور وجود دارد، تحولی ایجاد کنیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش ما امروز سه مشکل دارد، مطرح نمود: یک مشکل امکانات و تجهیزات آموزشی یعنی ابزار آموزشی است که فرسودگی مدارس را شاهد هستیم و در تجهیزات مدرن آموزشی کمبودهایی داریم، البته کمبود منابع بودجه دولت را درک می کنیم. در این حوزه باید خیرین و افراد متمول به نظام آموزشی کمک کرده و امکاناتی را فراهم کنند، البته از خیرین مدرسه سازی که به کمک دولت آمدند سپاسگزاری می کنیم که تعداد آنها روز به روز نیز فزاینده است. باید ابزارهای آموزشی را روزآمد کنیم.

وی ادامه داد: دوم محتوای آموزشی است. شاید هنوز بعد از تمام مطالعاتی که در نظام آموزش و پرورش انجام دادیم نتوانستیم محتوای آموزشی را کارآمد و کاربردی کنیم. درس های فشرده و سنگین برای دانش آموزان و حجم درسی زیاد موجب زدگی نسبت به آموزش می شود که باید مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم شخصیت دانش آموزان را پرورش داده، اعتمادسازی کنیم و اعتماد به نفس آنها را افزایش دهیم، بنابراین باید راهی پیدا کنیم که دانش آموزان گریز از مدرسه نداشته باشند، بلکه مشتاق باشند.

رزم حسینی اضافه کرد: سوم روش های آموزشی است. اکنون در شیوه و سبک آموزش دادن آنگونه که باید عمل نمی کنیم. هنوز در روش های سنتی گذشته تکالیفی به دانش آموزان می دهند که اجباری بوده، و مشخص نیست چقدر مبتنی بر دانش روز است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی استان بزرگی بوده و از جمعیت قابل ملاحظه آموزشی و دانش آموزی برخوردار است، اما عقب افتادگی هایی دارد، شرح داد: سرانه آموزشی ما نسبت به کل کشور پایین است. سرانه ما باید متناسب با کل کشور باشد، بنابراین باید این شرایط را فراهم کرد. باید با کمک نخبگان و همراه کردن آنها در نظام آموزشی راهکار و راه حلی پیدا کنید.

وی اظهار داشت: شوراهای آموزشی باید پشتیبانی کنند و نیز امکانات و اختیاراتی داشته باشند، اما هنوز اینگونه نیست، مصوباتی در نظام یکپارچه تمرکزگرا در تهران تصویب می شود که نمی دانیم با فرهنگ بومی، ادبیات و سنت های آن منطقه سازگار هست یا نه.

رزم حسینی گفت: ما آمادگی داریم که کمک کنیم. همه اعضای شورای آموزش و پرورش باورشان بر این است که هرچه نظام آموزش و پرورش کشور و استان کارآمدتر و باکیفیت تر شود، در آسیب های اجتماعی موثرتر خواهد بود و آن ها را کاهش خواهد داد. باید از روش های جذابی برای دانش آموزان استفاده کنیم تا جذب مدرسه شده و فراری نباشد. باید در ارتقای سطح سواد و شخصیت خوب به وی کمک کنیم تا در این جامعه پرتلاطم ایمنی خوبی پیدا کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 739

به "تعیین نیست تکالیف دانش آموزان چقدر مبتنی بر دانش روز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعیین نیست تکالیف دانش آموزان چقدر مبتنی بر دانش روز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید