مسائل زیرساختی توزیع با کرونا تشدید شده است، سقوط اخلاق در فرایند های صنفی

به گزارش نامیت، صالح رامسری، مدیر انتشارات تعیین در گفت وگو با خبرنگاران ، درباره مسائل زیرساختی نشر ایران که با پاندمی بیماری کرونا چندین برابر شده است، اعلام کرد: این موضوع قبل از هر چیز به روش توزیع کتاب برمی شود. در ایران، کتاب گرفتار توزیع سنتی، قدیمی و فرسوده است. توزیع و پخشِ کتاب، زیرساخت درستی ندارد و نمی تواند به درستی عمل کند. هرکس در تشکیلات پخش کار می کرد، بعد ازچند سال شرکت پخش خود را راه اندازی نموده است و حالا با شرکت های متعددی مواجهیم که هیچ کدام سازوکار درستی ندارند.

مسائل زیرساختی توزیع با کرونا تشدید شده است، سقوط اخلاق در فرایند های صنفی

به گفته رامسری، مدیران نشر برای داشتن فعالیتی هماهنگ با یکدیگر، جلساتی برگزار و درباره مسائلی مانند قیمت کتاب، میزان تخفیف و ... گفت وگو می نمایند؛ این در حالی است که در فرایند فعالیت شرکت های پخش هماهنگی وجود ندارد و هر کدام با ارائه تخفیف در کوشش برای حذف یکدیگر و در نتیجه آسیب به ناشر هستند.

ناشر کتاب را با تخفیف بالاتر توزیع می نماید

رامسری با اشاره به اینکه بعضی از ناشران، کتاب هایشان را با تخفیف بالاتر از آنچه شرکت های پخش برای ارائه کتاب در نظر گرفته است، به کتاب فروشی می فروشند، گفت: وقتی نیروهای پخش برای ویزیت کتاب می فرایند، کسی از شرکت های پخش خرید نمی نماید؛ چراکه به گفته آنان، ناشر کتاب را با تخفیف بیشتر (32 درصدی) عرضه نموده است. وقتی به ناشر اعتراض می کنیم، می گوید چک های معوقه دارد، باید کاغذ بخرد و حق تالیف ها را پرداخت کند.

مدیر انتشارات مشخص با تاکید بر اینکه اخلاق حرفه ای از جامعه رخت بربسته است، ادامه داد: این رفتار ربطی به اصناف ندارد، اخلاق و وجدان عمومی در جامعه از بین رفته است. سه فروشگاه در یک کوچه جنس را با قیمت های متفاوت ارائه می نمایند! فعالیت ناشران هم مانند دیگر بخش های جامعه به روش های سنتی انجام می گردد.

به عنوان ناشر امنیت شغلی ندارم

مسائل مالی تمام ابعاد جامعه را تحت تاثیر قرارداده است. در بحران مالی، بسیاری ناچار به زیرپای گذاشتن اصول اخلاقی شدند که در شرایط عادی خود را ملزم به رعایت آن می دانستند. رامسری جامعه نشر را بیرون از این شرایط ندانست و بیان نمود: نمی توان گفت که صنف ناشران و فعالان حوزه کتاب اصول اخلاقی را در فرایند فعالیت رعایت می نمایند؛ به عنوان ناشر امنیت شغلی ندارم. از طرفی افراد به راحتی پی.دی.اف کتاب ها را در کانال یا سایت خود قرار می دهند.

رامسری درحالی از انتشار غیرقانونی کتاب هایش خبر می دهد که از سال 1348 قانون حمایت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان تصویب و اجرا شده است. او درباره چرایی ادامه تخلفات با وجود این قانون شرح داد: کجا قانونی نوشته شده و به آن عمل شده است؟ این نوشته فقط روی کاغذ مانده است و اجرا نمی گردد. خیلی از کتاب هایم را قاچاقچیان کپی زده و در سایت ها گذاشته اند. چند روز پیش، از شیراز با من تماس گرفته و می گویند که می خواهند کتاب درخت انجیر معابد نوشته احمد محمود را گویا نمایند. اینجا غیر از من به عنوان ناشرِ کتاب های احمد محمود، حقوق خانواده او نیز مطرح است. درحالی که فردی که می خواست کتاب احمد محمور را صوتی کند، به من گفت که باید شادمان باشم؛ چراکه تبلیغی برای کتاب هایم انجام خواهدشد. وقتی فکر این فرد اینچنین است و قانون از ناشران حمایت نمی نماید، چه کاری باید کرد؟

به گفته این ناشر، بارها از کتاب های هوشنگ مرادی کرمانی، سوءاستفاده شده است اما نمی توان از کسی در این راستا شکایت کرد.

اخلاق حرفه ای فراموش شده است

وجود تشکل های غیردولتی، به فعالان صنف یاری می نماید تا بتوانند با مشارکت یکدیگر، مسائل را آنالیز و برای حل آنها کوشش نمایند. رامسری با اشاره به اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران که کارگروهی برای صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان تشکیل داده است، گفت: بعد از تشکیل این کارگروه اقداماتی برای جلوگیری از چاپ و فروش کتاب های افست و بدون مجوز صورت گرفته، چندین انبار شناسایی و کتاب های آنان جمع آوری شده است؛ اما نمی توان به کلی جلوی فعالیت آن ها را گرفت؛ چراکه اخلاق حرفه ای فراموش شده است.

کتاب خوانی همیشه به عنوان یکی از راه های پیشرفت جامعه در نظر گرفته می گردد، جامعه ای که شهفرایندانش کتاب می خواند، می تواند در برابر آسیب های اجتماعی مقاوم باشد و با درایت تصمیم گیری کند. رواج بی اخلاقی میان فعالان حوزه نشر، به عنوان افرادی که تولیدنماینده کتاب و بخشی از فرهنگ هستند، نکته ای است که احتیاج به آنالیز و تامل دارد.

به گفته رامسری کافی است که چند دور چاپ یک کتاب، پرفروش باشد، فرایندی که ناشر نخستین برای ترجمه و انتشار کتاب انجام داده است به سرعت نادیده گرفته می گردد و چندین ناشر اقدام به چاپ آن کتاب خواهند کرد. او شرح داد: به محض استقبال از یک کتاب، آن را با ویراستاری جدید، چاپ می نمایند. جایی نمی توان ثابت کرد که این کتاب فقط ویراستاری شده و کسی آن را ترجمه ننموده است؛ حتی گاهی چاپ توسط ناشر دوم بهتر می گردد؛ چراکه ویراستار با مهارتی متن کتاب را ویرایش می نماید.

مدیر انتشارات مشخص اضافه نمود: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اصل کتاب را جلوی دو مترجم بگذارد، مطمئنا کسی که از روی ترجمه نخست، ویراستاری نموده است، نمی تواند متن را ترجمه کند. این نمونه اخلاق حرفه ای و فرهنگی یک نشر فرهیخته است که کتاب منتشر می نماید، چراکه تنها معیار پول است. در کار پخش هم همه یکدیگر را حذف می نمایند و در نتیجه شاهدیم، خیلی از ناشران فرومی ریزند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 1136

به "مسائل زیرساختی توزیع با کرونا تشدید شده است، سقوط اخلاق در فرایند های صنفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل زیرساختی توزیع با کرونا تشدید شده است، سقوط اخلاق در فرایند های صنفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید