معماری خانه منوچهری ، اقامتگاهی سنتی در کاشان

به گزارش نامیت، کاشان، شهری است تاریخی با بافت های قدیمی متعدد که در یکی از این محلات، به نام محله سرپله دارای یک مجموعه بی نظیر و کاملا مناسب جهت اقامت گردشگر ها و گردشگران سفر نموده به این شهر مجذوب کننده و دیدنی در کشورمان می باشد. این محله از جمله محلات معتبر و معروف شهر کاشان است که از آن به عنوان بازار ابریشم بافی و بعلاوه خرید و فروش این نوع از نخ طبیعی از دیرباز تا کنون در شهر زیبای کاشان یاد می گردد. در چنین محله ای یک خانه بسیار تاریخی و قدمتی به نام خانه منوچهری وجود دارد که درست در پشت عمارت کاشان و در میان محله سرپله و سرسنگ، جایی در حوالی بازار قدیمی این شهر قرار گرفته و اکنون به سبب تغییر و تحولات عظیمی که در آن انجام شده، تبدیل شده است به یکی از اماکن دیدنی و بعلاوه اقامتگاه های سنتی شهر کاشان! ناگفته نماند که معماری خانه منوچهری از جمله خانه های شهر کاشان بشمار می رود که در داخل خود از یک آب ابنار نسبتا بزرگ نیز برخوردار می باشد. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران با ما همراه شوید تا شما را قدری بیشتر با تاریخچه خانه منوچهری بیشتر آشنا نماییم. این مقاله شما را بعلاوه از راه های دسترسی به خانه منوچهری نیز مطلع می نماید.

معماری خانه منوچهری ، اقامتگاهی سنتی در کاشان

کمی بیشتر با خانه منوچهری

در دل شهری تاریخی به نام کاشان، خانه ای سنتی نهاده شده است به نام خانه منوچهری که بنابر اطلاعات بدست آمده در مورد معماری خانه منوچهری، باید گفت زمان ساخت و بعلاوه معماری اصلی سازه مربوط می گردد به عصر حکومت صفویان در ایران! خانه منوچهری از زمان اتمام مراحل ساخت خود تا کنون بارها و بارها مورد بازسازی و بازسازی های متعدد نهاده شده و آخرین بار نیز در سال 1386 و در زمانی که درست در حال تبدیل شدن به یک ویرانه تاریخی بود، خریداری و سپس مورد تعمیر و تغییرات گسترده ای نهاده شد و در همین سال نیز با 19327 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسانیده شد. پروژه بازسازی و بازسازی خانه منوچهری که به شکل کاملا اصولی بر روی این بنا اجرا شد، تا سال 1389 به طول انجامید و همانند سایر عمارت های تاریخی و باشکوه کاشان یعنی عمارت طباطبایی و منزل عباسیان در این شهر، در کنار آبادسازی کلی بنا دستخوش تغییرات بنیادی جهت تبدیل شدن به یک اقامتگاه سنتی با امکاناتی مدرن جهت میزبانی و پذیرایی از جمعیت گردشگری و گردشگرانی که مقصد مسافرتی خود را شهر کاشان قرار داده بودند، نهاده شد و در نهایت از بخش های مختلفی نظیر دو درب ورودی، 9 اتاق مجلل با پنجره هایی به سمت حیاط و امکاناتی نظیر صندوق امانات، یخچال، مینی بار و میز تحریر، رستوران و کافی شاپ، فروشگاه صنایع دستی و کتاب، نگارخانه، سینما، کارگاه مخمل و زری بافی برخوردار شد. البته ناگفته نماند یک افق دید گسترده و جهانی در مورد ساخت و ساز و آبادانی چنین عمارت های بزرگی در شهر کاشان به همت سرمایه گذاران و علاقمندان به ترقی صنعت توریسم داخلی وجود دارد و آن، ایجاد یک سایت گردشگری و گردشگری مجذوب نماینده در یکی از معتبرترین محلات شهر کاشان یعنی محله سرپله می باشد! از دیگر امکانات منحصر به فرد معماری خانه منوچهری می توان به دیزاین و طراحی فضاهای داخلی ویژه هر کدام از اتاق های این مجموعه، سرویس های بهداشتی متنوع برای هر کدام از اتاق ها با توجه به مساحت آن ها و بعلاوه خطوط اینترنتی پر سرعت و بی سیم (Wi-Fi) در سراسر معماری خانه منوچهری اشاره کرد. بعلاوه بد نیست بدانید ارائه وعده صبحانه در هتل سنتی منوچهری کاملا رایگان و جزئی از سرویس های خدماتی این هتل بحساب می آید و میهمانان عزیز این هتل و اقامتگاه سنتی نیز می توانند در صورت نداشتن لپ تاپ، از لپ تاپ های هتل استفاده نمایند و کارهای روزمره خود نظیر چک کردن ایمیل های شخصی را به راحتی و بدون هیچگونه نگرانی و دغدغه ای انجام دهند.

نشانی دسترسی به خانه منوچهری خانه منوچهری: کاشان، خیابان محتشم، کوچه ثابت، کوچه عمارت هفتم، پلاک 49

معرفی بخشی از امکانات اقامتگاه سنتی منوچهری

این مجموعه پذیرایی و اقامتی از امکانات مختلفی همانند رستوران و کافی شاپ، لابی، بخش خدماتی و خانه داری، آژانس مسافرتی، دستگاه خودپرداز (ATM)، فروشگاه، فضای سبز و باغ، خشک شوئی و بعلاوه تاکسی سرویس نیز برخوردار می باشد.

معرفی بخشی از امکانات اتاق های اقامتگاه سنتی منوچهری

اتاق های موجود در تاریخچه خانه منوچهری تقریبا فول امکانات می باشند و دارای بالکن، پنجره هایی رو به حیاط دلباز مجموعه، سرویس بهداشتی و حمام، صندوق امانات، تلفن، تلویزیون، خدمات سرویس دهی 24 ساعته و بعلاوه خطوط پر سرعت اینترنتی برخوردار هستند. علاوه بر این ویژگی ها باید به وجود پارکینگ مسقف برای قرار دادن وسایل نقلیه مسافران و میهمانان این مجموعه سنتی و باشکوه نیز اشاره نماییم.

آشنایی با بخش های مختلف خانه منوچهری

رستوران مجموعه

در بخش شاه نشین شرقی معماری خانه منوچهری، یک رستوران فوق العاده دیدنی با انواع مختلفی از غذاهای بومی شهر کاشان و صد در صد ایرانی نهاده شده است. برای دیزاین و طراحی این رستوران که می توان آن را در زمره زیباترین و مجذوب نماینده ترین سالن های غذاخوری کشورمان نیز بحساب بیاوریم، از میزهای مربع شکل و سفید رنگ در کنار صندلی هایی با سبک و سیاق لهستانی استفاده شده و در روز نیز با ورود پرتوهای خورشیدی از مشبک ها رنگی موجود در پنجره های رستوران، فضای بسیار شاد برای حاضران در این بخش از خانه منوچهری ایجاد می گردد. ورودی رستوران از اتاق است که در کنار بخش شاه نشین نهاده شده و ناگفته نماند که این اتاق نیز از دیگر فضاهای دیدنی عمارت منوچهری تلقی می شوند. در رستوران بسیار تماشایی خانه منوچهری شما می توانید با منویی مجذوب نماینده از غذاهای سنتی شهر کاشان و بعلاوه کلی دیگر از غذاهای مرسوم ایرانی روبرو شوید که از جمله این غذاها می توان به شفته سماق، گوشت نخود، شوید پلو با گوشت لوبیا و قیمه ریزه اشاره داشت. بعلاوه بد نیست این را هم بدانید که با توجه به وجود نوشیدنی های گیاهی متعدد و عرقیجات سنتی بسیار گوارا در شهر کاشان شما می توانید در کنار سرو غذاهای مورد علاقه در رستوران خانه منوچهری، از نوشیدنی های متفاوتی با خواص گیاهی و دارویی نظیر عرق بیدمشک، شربت هل، شربت نعنا بهره ببرید و در سرانجام نیز به عنوان یک دسر خوشمزه از شیرینی های کاشان همانند سوهان این شهر، کلوچه و باقلوا در کنار یک فنجان قهوه داغ و چای گرم بهره گیری نمایید. توصیه می کنیم حتما از بستنی های سنتی شهر کاشان که به شکل مخصوصی در زمان دسترسی به خانه منوچهری تهیه و ارائه می شوند نیز میل کنید!

فروشگاه مجموعه

بخش فروشگاهی مجموعه اقامتی منوچهری، درست در کنار رستوران این مجموعه و در بخش مربوط به حوضخانه این عمارت نهاده شده است. در این فروشگاه در تاریخچه خانه منوچهری شما می توانید با آثار گوناگون و متعددی همانند صنایع دستی نفیس، کتاب های مختلف در زمینه های هنری و گردشگری، لوح های فشرده موسیقی و ترانه های سنتی، پارچه های بافته شده در کارگاه مخمل و زری بافی خانه منوچهری روبرو شوید و در کنار این موارد، در صورت تمایل به خرید وسایلی که برای طراحی و دیزاین فضای داخلی این هتل سنتی به کار رفته نظیر چراغ ها، فرش و گلیم و حتی ظروفی که در تاریخچه خانه منوچهری مشاهده نموده اید نیز اقدام نمایید.

سینمای مجموعه

در مجموعه تاریخچه خانه منوچهری یک سینمای کاملا مجهز به امکانات روز جهانی خصوصا از نظر وجود سیستم های با کیفیت صوتی و تصویری در بخش آب انبار این عمارت که روزی تنها خانه آب انباردار شهر کاشان محسوب می شد، نهاده شده و در آن آثار برجسته ای از کارگردانان مطرح داخلی و خارجی به همراه زیرنویس هایی به زبان انگلیسی در کنار مستندات در مورد ایرانگردی و ایران شناسی و بعلاوه هنر این مرز و بوم تا به امروز نیز به نمایش در آمده است.

گالری مجموعه

بخش گالری مجموعه سنتی منوچهری یا بهتر است بگوییم فضای نمایشگاهی این عمارت درست در بالای لابی آن و وسط یک سریدهلیزهای تاریک نهاده شده که طبق حرف های از قبل زده شده، در هر ماه این گالری اختصاص به یک هنرمند در دسترسی به خانه منوچهری اختصاص پیدا می نماید تا او بتواند آثار خود را برای بازدید مسافران و گردشگران به نمایش درآورد.

سایر اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری اطراف خانه منوچهری

گردشگر ها و گردشگران عزیزی که برای اقامت خود در شهر زیبای کاشان، هتل سنتی منوچهری را انتخاب می نمایند، بد نیست بدانند که در اطراف این هتل و در حدفاصل مکانی و زمانی ناچیزی اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری متعددی نهاده شده که از برجسته ترین آن ها می توان به تپه هایی با قدمت 7 هزار ساله سیلک کاشان (اولین اقلیم تمدن انسانی)، خانه بروجردی ها، تیمچه امین الدوله، بازار سنتی کاشان، روستای قمصر، مدرسه آقا بزرگ و بعلاوه باغ فین کاشان اشاره کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: namit.ir شناسه مطلب: 2130

به "معماری خانه منوچهری ، اقامتگاهی سنتی در کاشان" امتیاز دهید

1 کاربر به "معماری خانه منوچهری ، اقامتگاهی سنتی در کاشان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری خانه منوچهری ، اقامتگاهی سنتی در کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید